Netwerk van pc 's nachts uitschakelen

Status
Niet open voor verdere reacties.

davoezzz

Gebruiker
Lid geworden
28 sep 2011
Berichten
86
Beste Helpmij.nl,


Ik ben opzoek naar een programmaatje waarmee ik bijv. tussen 23:00 en 06:00 al het internetverkeer van mijn server stil kan leggen.
Dit omdat ik 's nachts niet in de gaten kan houden wat er met de server gebeurd. Gewoon een stukje veiligheid dus.


Weet iemand of er zoiets bestaat?

Alvast bedankt,

DaVoezzz
 
In Linux kan je cron gebruiken met ifconfig rules. Zet een rule voor het begin en een rule voor het einde. Je kunt heel simpel ifconfig eth0 down gebruiken (eth0 is een voorbeeld). Dan zet je gewoon al het netwerkverkeer op die interface uit. Het is niet netjes, maar wel effectief.

In Windows kan je de scheduler gebruiken, de exacte uitwerking hiervan weet ik niet maar ik denk dat je iets vergelijkbaars kunt doen.
Kijk eens naar netsh
 
Ik weet niet welke router/modem je zelf hebt, maar in veel gevallen kan je dat daar ook instellen, geld dan ook voor andere pc's natuurlijk.
 
Ok, in Windows kan je een Taak plannen met als opdracht:
ipconfig /release [/all]
ipconfig /renew [/all]

Voor zover ik weet flushen deze commando's alleen de IP stack. De server zou dus gelijk een nieuw ip krijgen.


Ook kan je in de meeste (echte) server-bios-sen onder power-options de server op een bepaalde tijd helemaal uit- of in-schakelen.
Klopt, zowel in de BIOS als in een server manager (DRAC, iLO) is dat meestal wel in te stellen. Wellicht dat de TS hier iets aan heeft.
 
Met Dinux eens dat de ipconfig opties niets opleveren voor de vraag van de topic-starter.

Je zou kunnen kijken naar het uitschakelen van het apparaat via devcon, als je eerst met devcon uitzoekt welke aanduiding je nodig hebt om de netwerkkaart uit te schakelen.

Dit zou je dan met een geplande terugkerende taak kunnen uitvoeren (2 taken: 1 om de netwerkkaart uit te schakelen om 23:00 en 1 om de netwerkkaart weer in te schakelen om 6:00)

Ik zou dit zowiezo eerst goed uitproberen op een werkstation en pas zoiets in werking stellen op de server als het op een werkstation goed getest is. NB: Je zult op de server een ander device vinden dan op het werkstation, dus je zult devcon op de server apart moeten uitvoeren om uit te zoeken hoe de devcon opdrachtregel eruit moet zien op de server.]

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan