Netwerk vraag over modem, router en switches

• Onderwerp starter Onderwerp starter bron
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

bron

Moderator
Forumleiding
Moderator
Lid geworden
13 aug 2013
Hoi,

Een kennis heeft mij gevraagd of ik 2 netwerken wil samenvoegen.
Dit zou het ongeveer moeten worden

. elke pc en elk apparaat moet overal bij kunnen.
. modem krijgt vast IP 192.168.0.1 en dhcp is uit.
. router krijgt vast IP 192.168.0.2 en dhcp bereik 100-254.

- Er staan 4 switches (1 Gbps) achter elkaar doorgelusd.
Is dit een probleem?

- Het liefst wil ik 1 dhcp server (de router).
Kan een draadloze pc via het modem de dhcp server van de router vinden?

- Beide access points staan draadloos in elkaars bereik.
Mogen deze dezelfde ssid hebben, of beter van niet?

Graag hoor ik wat jullie ervan vinden.
Roon

Hoi Bron!

ik heb nog niet zo heel veel ervaring met netwerken zelf opzetten enzo, maar volg momenteel een cursus bij CISCO, en vind dit een leuke oefening, dus heb het even opgeschreven. Mijn excuses mocht blijken dat er toch wat verkeerd was, maar hopelijk kunnen m'n Helpmij-collega's me verbeteren waar nodig :thumb:

- Volgens mij is het perfect mogelijk dat alle apparaten overal terecht kunnen.

- De doorgeluste switches moeten ook geen problemen opleveren.

- Of de draadloze pc de dhcp-server kan vinden, weet ik niet zeker, maar ik denk van wel :)

- Over de acces points: als je ze hetzelfde SSID geeft, dan zal je apparaat automatisch verspringen van acces point, zonder dat je daar iets van merkt. Het apparaat zal namelijk denken dat hij dezelfde acces point zit, aangezien de SSID hetzelfde is. Zo kun je door het huis lopen en op dezelfde verbinding blijven, zonder dat je telkens moet aanmelden aan een nieuw acces point. Eigenlijk best wel handig dus :)

Volgens mij moet het dus niet teveel problemen opleveren. Dit is wat ik er zo op het eerste zicht van denk, maar zoals ik zei, ik ben maar een beginneling ;)

Hopelijk ben je er wat mee!

Groetjes Pukkiee

Pukkiee, heel erg bedankt voor je uitgebreide reaktie. Het is trouwens een Linksys (by Cisco) wireless router.
Met alle op- en aanmerking ben ik blij.
Thanx. Roon

Gaat volgen mij niet werken zo.

a) Als je routers in de router mode staan dan kloppen je aansluitingen en IP adressen niet.
of
b) Als de 192.168.0.2 router in acces point mode staat dan werkt het niet. In dat geval moet je die router rechtstreeks aan de switch koppelen en de verbinding naar beneden ook laten uitkomen op de switch

En wat Pukkiee zegt over de SSIDs klopt ten dele. Ja ze mogen hetzelfde zijn. Het verschil met de dure zakelijke varianten is dat ze geen roaming aankunnen. Oftewel je blijft verbonden 1 access point totdat het signaal daarvan helemaal wegvalt. Pas daarna pakt een apparaat het signaal van het andere access point. Kan dus zijn dat je vlak naast een access point staat en een brak signaal hebt van het andere access point. In de betaalbare prijsklasse heeft Devolo daar inmiddels wel iets voor.

Rogers, bedankt voor je aanvulling. Het gedeelte van de ssid is nu duidelijk.
Nog een vraagje over het volgende:
In de tekening is de Lan zijde van het modem verbonden met de Lan zijde van de router (alles op 192.168.0.x)
In de router zie ik geen instelling Router/AP. Wel een instelling NAT. Kan ik hier iets mee?
Alvast bedankt voor je antwoord.
Roon

Laatst bewerkt:
Als je dit aan de LAN zijde koppelt dan gebruik je enkel de 4 poorts switch van de router. Instellingen hebben dan verder geen enkel effect. Dus ook NAT niet

Het probleem is een beetje als volgt. Bedrijven hebben meestal maar 1 router per fysieke lokatie, zelfs als er meerdere honderden mensen werken. Hier op helpmij zie ik steeds weer mensen die thuis proberen een netwerkje te bouwen met liefst zoveel mogelijk routers. Technisch kan dat, maar 1) het wordt er niet sneller van en 2) de configuratie wordt nodeloos ingewikkeld.

Als je router geen optie heeft om als AP te dienen (dat is goed mogelijk dat dat zo is) dan heb je de volgende opties
a) Je vervangt de bovenste router door een access point en koppelt de binnen komende verbinding rechtstreeks op de switch. Access point steek je ook in de switch
b) De binnen komende verbinding in de tweede router steek je in de WAN kant. De LAN kant verbind je met je switch. De WAN kant krijg IP adres 192.168.0.2 en de LAN kant krijgt bijv. 192.168.1.2. Vervolgens dien je DHCP op deze router aan te zetten in de 192.168.1.0 reeks. Daarna dien je ook nog alle benodigde poorten open te zetten in de tweede router, want standaard blokkeert deze alle binnenkomende verbindingen vanaf de WAN kant.

Hoi Rogers, wederom bedankt voor je uitgebreide en duidelijke uitleg.

Voor bekabelde pc's wilde ik de router inderdaad als switch gebruiken. Met de bedoeling dat draadlozen pc's via deze router op het Lan kunnen komen.

Haha, ik weet dat sommige mensen veel draadloze routers willen hebben. Dit geeft vaak geen positieve bijdrage. Bij mijn kennis gaat het echter om een woning met kantoor waarbij de routers 30m uit elkaar staan.

Maar... zelfs als alles zou werken dan zie ik nog een ander probleempje. In de dhcp van de router kan ik de pool, subnetmask, dns servers, enzo instellen maar niet dat de gateway het modem is. Dan zit ik ook nog vast aan routings.

Ik ga een nieuwe opzet maken met alle tips die je gaf en kijken wat er aangeschaft moet worden.
Nogmaals bedankt voor al je hulp. Roon

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan