Netwerk vraag over modem, router en switches

• Onderwerp starter Onderwerp starter bron
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

bron

Moderator
Forumleiding
Moderator
Lid geworden
13 aug 2013
Hoi,

Een kennis heeft mij gevraagd of ik 2 netwerken wil samenvoegen.
Dit zou het ongeveer moeten worden

. elke pc en elk apparaat moet overal bij kunnen.
. modem krijgt vast IP 192.168.0.1 en dhcp is uit.
. router krijgt vast IP 192.168.0.2 en dhcp bereik 100-254.

- Er staan 4 switches (1 Gbps) achter elkaar doorgelusd.
Is dit een probleem?

- Het liefst wil ik 1 dhcp server (de router).
Kan een draadloze pc via het modem de dhcp server van de router vinden?

- Beide access points staan draadloos in elkaars bereik.
Mogen deze dezelfde ssid hebben, of beter van niet?

Graag hoor ik wat jullie ervan vinden.
Roon

Hoi Bron!

ik heb nog niet zo heel veel ervaring met netwerken zelf opzetten enzo, maar volg momenteel een cursus bij CISCO, en vind dit een leuke oefening, dus heb het even opgeschreven. Mijn excuses mocht blijken dat er toch wat verkeerd was, maar hopelijk kunnen m'n Helpmij-collega's me verbeteren waar nodig :thumb:

- Volgens mij is het perfect mogelijk dat alle apparaten overal terecht kunnen.

- De doorgeluste switches moeten ook geen problemen opleveren.

- Of de draadloze pc de dhcp-server kan vinden, weet ik niet zeker, maar ik denk van wel :)

- Over de acces points: als je ze hetzelfde SSID geeft, dan zal je apparaat automatisch verspringen van acces point, zonder dat je daar iets van merkt. Het apparaat zal namelijk denken dat hij dezelfde acces point zit, aangezien de SSID hetzelfde is. Zo kun je door het huis lopen en op dezelfde verbinding blijven, zonder dat je telkens moet aanmelden aan een nieuw acces point. Eigenlijk best wel handig dus :)

Volgens mij moet het dus niet teveel problemen opleveren. Dit is wat ik er zo op het eerste zicht van denk, maar zoals ik zei, ik ben maar een beginneling ;)