Netwerk wil het maar niet doen

Status
Niet open voor verdere reacties.

reedi001

Gebruiker
Lid geworden
9 aug 2004
Hallo,

Ik ben al meer dan een week bezig om een XP netwerkje op te zetten.
Netwerkgroup is op beide PC's MSHOME.
ADSL via USB modem.

Doel Netwerk :1e=Netwerk delen 2e Internet delen.

1)

Als eerste heb ik geprobeerd om via een cross-kabel de pc's te verbinden. Het is een goede gekochte cross-kabel.

De computers met XP erop zijn:
PC1= desktop P4-2,8
PC2= laptop Dell P2-266

Het gekke is dat het wel enkele keren heeft gewerkt
maar dat bij het opnieuw starten van het systeem de zaak niet meer aan de gang te krijgen is. Opvallend is ook dat de LAN-verbinding dan staat te switchen tussen wel/geen verbinding(rood kruis door icoontjes).

Ik heb geprobeerd om zelf IP-adressen in te voeren zoals 192.168.0.1 op PC1 en 192.168.0.2 op PC2 etc.
en ook om automatisch IP-adressen te laten gebruiken.
Maar resultaat blijft hetzelfde "ze zien " elkaar niet .

2)

Nu mbv van HUB en Straight kabels de zaak aangesloten. LAN verbinding blijft nu wel constant aan staan. Maar resultaat is hetzelfde. Het heeft ook wel weer een enkele keer gewerkt, maar even zo goed is het een volgende keer niet mee aaan de praat te krijgen

Ook hier heb ik statische als dynamische IP-adressen gebuikt maar geen resultaat.

Pingen lukt ook al niet van de ene PC naar de andere PC.
Als ik Ping naar 127.0. etc. (even uit mijn hoofd) krijg ik wel een reactie dat er communucatie is. Wil dit wil zeggen dat de netwerkkaart in elke PC goed werkt ??

Wie kan mij verder helpen en stapsgewijs aangeven
wat ik moet doen om zaak aan de "praat" te krijgen ??

Alvast bedankt !!

De wizard al geprobeerd?
Firewall xp aanstaan?

Zowel met een crosscable als met een hub zou het moeten werken, persoonlijk zou ik geen hub gebruiken omdat het netwerk hier iets langzamer wordt.

Ik heb een vermoeden dat je 3een firewall hebt op 1 of beide pc's en dat de andere pc daarin niet getrust is.

De pc waar je internet connection sharing aan zet MOET als ip adres 192.168.0.1 hebben, dit stelt windows automatisch in (statisch) de andere pc kan je het beste ook een statiusch adres geven in hetzelfde netwerksegment, bv 192.168.0.2.
beide met dezelfde subnet mask, bv 255.255.255.0. Daarnaast dient de 2e pc bij gateway en bij dns het ip adres van de "server" (1e pc) te hebben, dus 192.168.0.1.

En heb je ze al een vast ip adres gegeven zoals GForze voorstelde? Heb namelijk het idee dat de ingebouwde dhcpserver van beide XP systemen elkaar in de weg zitten. Heb ik ook gehad en na het opnieuw opstarten werkte het netwerk niet meer. Vaste ip adressen loste dat probleem op.

Nog geen suc6

Ik heb zoals hierboven vermeld de instellingen gedaan.

PC1= IP adress 192.168.0.01 / SUBNET=255.255.255.0

PC2 = IP adress 192.168.0.2 / SUBNET= 255.255.255.0 en op deze PC2 ook de gateway ingesteld op 192.168.0.1

Alles opniew opgestart, maar nog geen suc6.

Op pc1 staat bij Werkgroepen MSHOME PC1 en PC2 weergegeven, maar als ik PC2 wil openenen zegt ie dat ie niet toegangkelijk is en het netwerkpad niet kan vinden.

Op pc2 staat bij werkgroepen alleen maar PC2 weergegeven.

Pingen van PC1 naar PC2 result is "time out"
Pingen van pc2 naar PC1 result is "time-out"
Pingen op pc1 naar 127.0.0.1 wel goed result
Pingen op pc2 naar 127.0.0.1 wel goed result
IPCONFIG/geeft bij pc1+2 wel result maar schiet als scherm voorbij.

Onder in de taakbalk wel icoontje dat de LAN verbinding erin zit.

Hoe nu verder ???

Tsja...

Pingen naar 127.0.0.1 is pingen naar dezelfde computer; de "localhost" dus die respons klopt wel. Voor ipconfig moet je eerst even een dosboxje openen. Druk "start" dan "uitvoeren" en daar typ je "cmd". In het dan verschijnende dosvenster kun je "ipconfig" typen. Het resultaat blijft dan in beeld. Ben wel benieuwd wat daar in staat.

Kun je 's een mapje delen op een van de pc's en die proberen te benaderen met de andere dmv "Uitvoeren" en dan intypen: \\pc1\[naam gedeelde map]. Bij mij werkt "Mijn netwerklocaties" ook niet altijd en zeker niet zo snel als ik zou willen, maar omdat ik per pc slechts 1 mapje gedeeld heb is het net zo handig om ze op bovenstaande manier te benaderen. Het gekke is dat het netwerk daar geen problemen heeft. Vandaar.

Hoi Sidi,

Op de laptop(pc2) ipconfig geprobeerd, en daar komt nu uit:

Windows IP- configuratie

Ethernet LAN-verbinding:

IP = 169.254.129.4
SUBNET = 255.255.0.0
Gateway = leeg

Op de PC1 (DESKTOP) ipconfig gedaan en daar komt uit:

IP =192.168.0.1
SUBNET = 255.255.255.0

tevens komen de gegevens van de ADSL verbinding in beeld met:

subnet= 255.255.255.255
IP en GATEWAY zijn gelijk en beginnen met: 81.69.*.*

OPvallend :

Ik had op mijn laptop de IP adressen aangemaakt zoals gezegd 192.168.0.2, maar nu blijkt - na het opnieuw opstarten- dat deze automatisch is geworden en dus een ander IP adres heeft gekregen. Dat vind ik raar. Weet je hoe dat komt ?

Ik hoop dat we er stapje voor stapje uit zullen komen.

Groeten,

Cor

Wireless vanachter uit de tuin met een koel biertje....

Mooi. PC1 is oke. Die ip die begint met 81 etc is de internetverbinding. Maar die laptop moet nog een vast adres krijgen. Probeer de netwerkadapter gewoon nog 's opnieuw in te stellen op 192.168.0.2\ 255.255.255.0 Lijkt me raar dat bij een handmatige configuratie van de adapter het ding zomaar weer terug gaat naar automatische configuratie. Kijken of ie het deze keer wel "pakt".

Hoi Sidi,

Bedankt voor je snelle reactie.

Jij zit lekker buiten en ik zit nu weer even op zolder, waar de temperatuur ca. 32 graden is !!
Maar goed dat heb ik er wel voor over.

Instellingen opnieuw in laptop(pc2) ingesteld.

IP= 192.168.0.2 / 255.255.255.0
Gateway= 192.168.0.1

Laptop opnieuw opgestart.

Instellingen via IPCONFIG gecontroleerd en deze staan nu nog goed !

Volgende stap= pingen naar 192.168.0.1 result =

time-out bij opdracht (3x)
Paketten verzonden=4
ontvangen = 0
verloren=4

Pingen naar 192.168.0.2 (lukt ook niet)

Benamingen zijn in computers zijn:

Desktop:
beschriving van de computer = pc1
volledige comp.naam = HOST
Werkgroep = MSHOME

Laptop:
beschrijving naam = pc2
voll. comp naam = laptop
werkgroep = MSHOME

Wat kunnen we verder nog doen ?

groeten,

Cor

Hm. Vreemd. Zou het nu toch moeten doen. Zitten de kabeltjes op de goede plaats in de hub? Dus niet in uplink? Had je al geprobeerd een mapje te delen en te benaderen vanaf de andere pc via "Uitvoeren"? Heb je de desktop ook al opnieuw opgesart? (Ik noem maar wat, hoor.) Doet ie het misschien wel met alleen de crosskabel? Hebben beide adapters "prik", dwz: brandt het groene linklampje aan de achterkant van de adapter? Heb je misschien al wel internet op de laptop? (Check de verbindingsgegevens via extra - opties\ verbindingen, aannemende dat je Internet Explorer gebruikt)

Heeft iemand anders misschien nog suggesties?

Hoi Sidi,

Weer eea geprobeerd.

1) opgestart met cross-kabels, maar weer een aan/uit lan-verbinding

2) staright-kabels met hub verbonden, waar ik overigens geen verschil in poorten zie mbt uplink etc. (het is een 3com-tp4). Toch weer de handmatig ingestelde IP-adressen weg en deze zijn autom. geworden, dus weer handmatig ingevoerd.

3) Bij zoeken naar computers (op laptop) in werkgroepen, blijkt dat de laptop vreemd genoeg nu werkgroepnaam "WORKGROUPS" heeft gekregen, dus die heb ik maar weer gewijzigd in MSHOME.

4) Als ik later weer naar deze computer ga zoeken bij werkgroepen is deze helemaal verdwenen.

Al met al vreemde dingen.

Is het verstandiger om helemaal opnieuw te beginnen ?

Maar hoe kan ik alle oude instellingen verwijderen ??

groeten,

Cor

OPGELOST !!

HET NETWERK WERKT !!!

Het ethernet modem van de laptop bleek toch defect te zijn, ondanks dat ik ook een andere had geprobeerd.

Gelukkig lag het niet aan mijn eigen instellingen etc. want je gaat wel behoorlijk aan jezelf twijfelen !!

met vr.gr.

Cor

PROBLEEM = OPGELOST !!!

XP-netwerk doe thet eindelijk, de fout bleek toch te zitten in de netwerkkaart van de laptop. Ik had twee netwerkkaarten geprobeerd maar blijkbaar was er bij allebei iets niet goed(dat verwacht je natuurlijk al helemaal niet). Nu een nieuwe netwerkkaart erin en alles werkt perfect. Iedereen bedankt voor het meedenken !!

me tvr.gr.

Cor

Uiteindelijk heb je het helemaal zelf opgelost :thumb:
Veel plezier met je netwerk!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan