netwerk win xp en win98

Status
Niet open voor verdere reacties.

d-van

Gebruiker
Lid geworden
4 jan 2005
Berichten
21
Ik heb een internet verbinding en wil graag bestanden delen. Ik heb een router (sweex) en straight cables tussen de ene pc en de router en ook naar de andere pc.

De xp pc heet pcboven en de win 98 pc heet pcbeneden.

maar het werkt niet.

Als ik op de xp pc bij cmd ipconfig doet staat er ip adres 192.168.2.100 en subnet 255.255.255.0 en standaardgateway 192.168.2.1
als ik ipconfig /renew intoets staat er lan verbinding kan geen contact maken met dhcp server, aanvraag is verlopen.
als ik ping naar 127.0.0.1 gaat het goed, maar als ik ping naar 192.168.2.100 of naar pcboven (hemzelf) geeft hij geen pakketten terug. Maar wel als ik ping naar pcbeneden of naar 192.168.2.101 (pcbeneden dus..)

Op de win 98 pc ziet het er iest beter uit (volgens mij...)
als ik ipconfig doe, dan komt er 192.168.2.101 en 255.255.255.0 en gateway 192.168.2.1
Als ik daar ping naar 192.168.2.101 gaat alles goed, ook als ik ping naar pcbeneden (hemzelf dus) gaat alles oke. Maar als ik ping naar 192.168.2.100 of naar pcboven geeft hij geen antwoord.

Het probleem zit hem dus denk ik in de xp computer, maar wat kan ik hier aan doen?

alvast bedankt
 
Ga naar de xp machine doe daar de netwerk wizzard,maak daar dan ook een diskette.
Neem de diskette mee naar beneden en voer daar het exe bestandje uit.
ga mappen delen op beide computers en het zou moeten werken.

waarom ping jij naar 127.0.0.1 dit is een loop ipadres.
jij moet op beide computers een ip adres krijgen wat er ongeveer zo uitziet 192.168.2.1 en 192.168.2.2
dit kun je zien door in een dos box te typen ipconfig
 
Puppie

ik had eerst even de andere forums doorgebladerd en kwam ergens een stap voo rstap threath tegen voor netwerk aan te leggen..

uiteraard had ik het in den beginnen met een netwerk maken in xp geprobeerd, schijfje mee en klaar zou je zeggen, maar nee dus...

mijn ip adres van xp is 192.168.2.100
en van de win 98 is 192.168.2.101

maar als ik ping op de xp naar de xp, dus in dos box :
ping 192.168.2.100 geeft hij 4 foute pakketten en als ik ping naar de andere computer (win 98) gaat het goed..
dus de computer ziet de andere wel, maar zichzelf niet... (!?).

ligt het misschien aan dns-server? die staat bij xp machine op automatisch toewijzen...

(ps, dat ping naar 127.0.0.1 was voor de andere kant te testen stond erin die threath...)

bedankt
 
als ik ping localhost intyp op de xp computer

krijg ik:

Pingen naar PCBOVEN [::1] me t32 byte gegevens

antwoord van ::1: tijd<1ms
antwoord van ::1: tijd<1ms
antwoord van ::1: tijd<1ms
antwoord van ::1: tijd<1ms


dit lijkt me niet goed.... ip adres is toch echt iets niet goed mee toch?


Maar toets ik ipconfig in krijg ik

Windows IP-configuiratie

Ethernet-adapter Lan-verbinding

vderbindingsspec. DNS achtervoegsel:
Ip adres : 192.168.2.100
subnetmasker : 255.255.255.0
standaardgateway :192.168.2.1

Tunnel-adapter Automatic Tunneling Pseudo-Interface

Verbindingsspec. DNS-achtervoiegsel:
ipadres :fe80::5efe:192.168.2.100%2 (aan elkaar dan he)
standaardgateway :

ik snap er werkelijk niets van...
 
van XP naar XP pingen wil niet.
maar zoals ik het nu zie heb je op beide computers wel verbinding met de router en dus ook met het internet.

wil je van xp naar win98 pingen dan type je
ping 192.168.2.101

wil je van win98 naar XP pingen dan type je
pinh 192.168.2.100

dan krijg je vier keer een antwoord terug.
Maar zet in xp de firewal eens uit dat scheelt ook alweer.
 
ik heb in de xp computer het vakje al uit staan van firewall bij eigenschappen netwerk..

maar ik heb wel norton internet security, is dat het?

ping van xp naar pcbeneden gaat goed..
maar andersom, dus naar pc boven (xp) gaat niet goed...


hoezo kan je niet pingen naar jezelf in xp?
 
Internet security kan het wel eens tegenhouden dus die zou je even kunnen uitzetten op beide computers dan wel.
pingen naar jezelf dan moet je vier antwoorden terug krijgen.
 
Puppy

Ja ik kan nu vanaf de xp naar zichzelf pingen waar hij gewoon antwoord geeft,
ook kan ik vanaf de xp naar de 98 computer pingen, ook antwoord

vanaf de win98 kan ik naar zichzelf pingen, gaat goed. maar nog steeds niet naar de xp computer..


komen steeds verder zo....

(ps. op win98 zit geen firewall en geen norton)..

d-van
 
Hmmmm.
Start de 98 computer nog eens opnieuw op, wil soms ook wel eens helpen.
heb je al mappen gedeeld?
 
Puppy

Ik heb al een aantal keren restart, maar geen succes.
Ook heb ik onder meerdere mappen bij beide computers een handje (van delen).

Maar hetvolgende gebeurd ook..

Als ik de win98 computer uit heb staan en ik ga op de xp computer via mijn netwerklocaties naar volledig netwerrk: dan krijg ik daar 3 opties:
-microsoft terminal services
-microsoft windows netwerk
-web client network

ik neem aan dat ik de 2e moet gebruiken, en als ik daar op klik, is hij even aan het denken , maar dan komt inderdaad het logo van het netwerk (thuisnetwerk heet ie), maar klik ik daar op krijg ik:thuisnetwerk niet toegankelijk, lijst met servers niet beschikbaar..
maar ja, de win98 computer staat uit. dus....

MAAR,
als ik de win 98 computer aan heb en de xp computer uit heb staan.
Dan ga ik op het bureaublad naar heet logo netwerk en krijg ik daar ook het thuisnetwerk te zien, als ik daarop klik, komt heel netjes pcbeneden (de win98 computer) te staan..
als ik nu de xp computer aanzet erbij, verhip, dan verschijnt ineens uit het niets ook pcboven in dat lijstje.
Dus dat ziet er goed uit. Maar zodra ik erop klik, is het: pcboven is not accessible, make sure you typed it correctly..

Dus hij verschijnt wel, maar ik kan er nog niets mee.. Ook pingen vanaf de win98 naar de xp gaat nog steeds niet... ook niet met norton uitgeschakeld..

wat is er nog fout??

d-van
 
Verwijder de terminal services en web services maar.
Die heb je niet nodig.
heb je beide computers in dezelfde werkgroep zitten,is niet verplicht maar wel handig.
De computernaam is toch wel verschillende van beide computers.

tja wat kan er dan nog meer fout gaan, denk denk...
 
ik krijg die twee items niet verwijderd.

maar dat maakt vast niet uit, kan ik toch ook laten staan?

Vreemd, op de xp computer kan ik nooit het thuisnetwerk openen (ook niet zonder norton) en af en toe zie ik vanaf de win98 computer wel de 2 computers, maar de xp computer (pcboven) kan ik nooit aanklikken...


heb je nog meer opties?
dank je wel
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan