netwerk XP en ME via router/ADSL modem werkt niet!!

Status
Niet open voor verdere reacties.

esath

Gebruiker
Lid geworden
25 mei 2002
Vandaag uiteindelijk maar - op advies van de computerwinkel - een SWEEX ADSL modem met router voor 4 UTP ingangen gekocht. Wat we ermee willen is (behalve de ADSL verbinding delen met een XP, een ME en een W98 computer) een netwerk hebben waarin bestanden en printers tussen eerst de twee (XP en ME) en later ook de derde PC kunnen worden gedeeld.
Vandaag vol goede moed aan de slag met de nieuwere PC's. Het internet draaide binnen afzienbare tijd fluitend op beide PC's.
Alleen...het bestanden delen is tot nu toe nog niet voor elkaar. Via Helpmij Netwerkproblemen heb ik troubleshooting gevolgd (inclusief het pingen en zo) en ik heb nu de volgende stand van zaken:
* beide PC's zien de router
* De XP ziet ook de ME op het IP adres, echter niet op de computernaam
* De Me ziet de XP niet, niet op naam en niet op IP adres.

Help?!?

Staat de firewall van XP uit? Zitten beide pc's in dezelfde werkgroep?

Firewall in XP uitgezet?
En eventuele andere firewalls.

Goed evraag van die firewall. Hij staat nu weer aan, maar in het proces heb ik hem wel uitgehad. Het maakte niets uit, dus heb ik het nu weer aan staan. De werkgroep heb ik gecontroleerd (wel drie keer geloof ik) en - behalve als die spontaan omspringt als ik even niet kijk - is hetzelfde. Ik heb wel niet de standaard naam gebruikt maar een nieuwe naam gekozen.
Het pingen begrijp ik niet. Daarmee is toch gezegd dat het fysiek werkt? maar waarom maar van een kant wel en vanaf de andere kant niet?

Heb je wel de functie "bestanden delen" toegevoegd in beide netwerkinstellingen? Heb je ook schijven/partities gedeeld op beide pc's en rechten gegeven aan beide om bij elkaar in te loggen? Het ingebouwde gast-account kun je beter niet gebruiken ivm beveiliging.

Probeer eens op de XP te zoeken naar de naam van de ME computer.

Weet je zeker dat je de XP firewall ook uit hebt staan?

Ik heb zover ik kan nagaan bestanden delen aangevinkt. Ik weet niet zeker of ik de firewall uit heb staan. Ik heb daarvoor bij Netwerkverbindingen, eigenschappen gekozen, waarbij ik onder het tabblad geavanceerd kan kiezen bij Firewall voor internet verbinding voor 'mijn computer en netwerk beveiligen door toegang vanaf het internet te beperken of te blokkeren. Daaronder staat nog een hokje Internet verbinding delen, waarbij staat dat andere gebruikers via de internet verbinding van deze computer gebruik mogen maken. Dat heb ik uitstaan, omdat via de router alle aangesloten computers rechtstreeks het internet op gaan.
Is er nog een andere plek waar ik de firewall kan killen?
Ik heb de andere computer of de XP gezocht zonder resultaat

Zet de friewall eens helemaal uit. Kijken wat er dan gebeurt.

Dank Wim! Ik heb met de XP helpfunctie alle firewall aanduidingen opgezocht en heb alles uitgevinkt. Daarna draaide het! Opgelost!
De volgende vraag wordt nu natuurlijk hoe ik toch enige beveiliging kan aanleggen naar 'buiten' toe, want ik vind het wel een eng idee dat ik nu alles deel, niet alleen tussen mijn PC's in het LAN, maar met heel de wereld via het Internet.
Maar nogmaals, dank!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan