Netwerk XP instellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

deijee

Gebruiker
Lid geworden
25 mrt 2001
Ik wil graag 2 PC's, beide met XP home edition, met elkaar verbinden om internet en de printer te delen.

Ik heb een ADSL USB modem en de volgende netwerkadapters:
- Realtek RTL8029 (AS)-based Ethernet Adapter (Generic)
- Compaq NC3120 Fast Ethernet NIC

Wanneer ik de PC's met een crossover kabel verbind, is het dan noodzakelijk dat de PC die rechtstreeks met internet verbinding maakt aanstaat wanneer ik op de andere PC op internet wil?

Als dit inderdaad zo is, wat is dan de eenvoudigste oplossing?

Ja, als je de computers met een cross cable verbindt is het nodig dat de PC die rechtstreeks verbinding heeft met internet aanstaat om op de andere te kunnen internetten.
Als je dit niet wil kun je een router gebruiken.

Kun je me zeggen wat een router is en wat een hub of waar kan ik die informatie, in lekentaal, vinden?

Even voor de duidelijkheid: pc met rechtstreekse internet verbinding = pc1, de andere is pc2.
Wat jij voorstelde (pc1 met crosscable aan pc2) kan heel goed, maar dan moet pc1 aan staan om te kunnen internetten op pc2. PC1 is nu eigenlijk een router; hij is een 'doorgeefluik' tussen internet en pc2. Het internet kan zo pc2 niet zien, maar die kan wel internetten.
Een aparte router vervangt pc1. Je sluit dan pc1 en pc2 aan op de router. Deze pc's zijn dan vanaf internet niet te zien, maar ze kunnen wel, onafhankelijk van elkaar, internetten.
Een hub is net zoiets als een router, maar dan zijn de beide computers nog wel te zien vanaf internet. Veel internet aanbieders geven je echter maar een aansluiting voor 1 computer, dus met een hub gaat dat fout. Met een router zou dat wel goed gaan.
Hopelijk is het zo iets duidelijker geworden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan