netwerk xp -win98

Status
Niet open voor verdere reacties.

Astrid2002

Gebruiker
Lid geworden
6 feb 2002
Na een hele hoop 'geprobeer' kon de win98 pc eindelijk ook op het internet, maar zonder dat we iets hebben gewijzigd lukt het niet meer. Heb inmiddels weer zoveel 'dingen' gewijzigd, maar kom met win98 pc niet op het internet.

De xp pc zit via een usb aansluiting aan het kabelmodem op het internet (sohoware) en heeft dus goed verbinding.
In deze pc heb ik een netwerkkaart (realtek) en op de win98 pc ook die verbonden is met een crosskabel.

Ik heb op beide pc's (op het moment, heb al van alles ingevuld gehad) bij tcp/ip verbinding ingevuld: automatisch ip adres verkrijgen.

Mijn pc 'ziet' andere niet, maar wel dat er een verbinding is met beperkte toegang..............

Ik weet dat ik weer heel onduidelijk in mijn uitleg ben, maar hoop dat iemand tips kan geven!!

Groetjes Astrid

Er zijn zeer veel mogelijkheden waarom je geen verbinding hebt:

Je zou kunnen beginnen om de wizard netwerkverbindingen te draaien op de xp-machine. Aan het eind van de wizard krijg je de mogelijkheid om een netwerkdiskette te maken. M.b.v deze diskette kan je de wizard ook draaien op een 98 machine. Lukt dit niet dan moeten wij alle instellingen nalopen.

Deze wizard heb ik uitgevoerd, maar krijg dan de melding op de win98 pc dat ik hardware moet installeren.
Op de xp pc kies ik in de wizard dat de sohoware rechtsstreeks contact maakt met het internet en volgens mij is dat het probleem want de win98 pc kent alleen de realtekkaart..............

Astrid

Ja heb ik.
Bij de status van de verbinding staat dat er beperkte of geen verbindingsmogelijkheden zijn omdat het netwerk geen netwerkadres aan de computer heeft toegewezen

Ik heb ook een XP machine en een Windows 98SE machine samen op het internet. Vooral nadat ik SP2 had geinstalleerd had ik ook veel gedonder. Het bleek dat ik Zone Alarm ook op de XP machine had en die had het steeds moeilijk met de MS Firewall. Aan het eind van het liedje Zone Alarm verwijdert, en zie daar het liep als een trein.

Misschien heb je er wat aan.

Nee.......jammer
geen zone-alarm en norton systemworks al tijdelijk uitgeschakeld. Vreemde is toch wel dat het gewerkt heeft :-(

Geef die win98 machine en de tweede netwerkkaart van de xp machine een vast ip adres. Let erop dat het subnetmask gelijk is. De werkgroepnaam moet gelijk zijn en de computernamen moeten verschillend zijn. Kunnen de pc's elkaar wel pingen? Er zijn verschillende gratis programmaatjes die je kunt gebruiken om de internetverbinding te delen. Daar moet je er dan een van installeren op de xp machine. Op de win98 machine moet je dan aangeven dat de gateway het ip adres van de realtek kaart van de xp machine is. Kijk voor netwerktroubleshooting in de handleiding in mijn handtekening.

Heb je gelijke protocollen onder netwerkeigenschappen

1. tcp/ip
2. ipx/spx/netbios
3. netbios

zorg dat je gelijke protocollen heb, voor de xp machine minder belangrijk maar onder 98 zeker. Mis je er een dan gewoon toevoegen.

ik heb alles uitgevoerd van de link 'help bij netwerkproblemen'.
Ik zie vanaf de xp computer de win98 en andersom ook....kan de bestanden delen, pingen gaat zonder problemen. Maar belangrijkste de internetverbinding doet het nog steeds niet op de win98 pc.
Als ik het met de wizard probeer, krijg ik melding dat ik de hardware moet aansluiten (melding op win98).
Welk programma kan ik het beste downloaden om dit voor elkaar te krijgen? (had al 1 gedownload maar begreep totaal niet wat ik moest invullen :-()

Ik heb een proxy-programma gedownload (AnalogX) en nu heeft de andere pc internetverbing :-) ......eindelijk

Iedereen bedankt voor meedenken.

Groetjes Astrid

Geplaatst door Astrid2002
Ik heb een proxy-programma gedownload (AnalogX) en nu heeft de andere pc internetverbing :-) ......eindelijk

Iedereen bedankt voor meedenken.

Groetjes Astrid

Zie dat het je gelukt is, ik ga dat programma eens even bekijken. :thumb:

Geplaatst door raymond-hubertu
Heb je gelijke protocollen onder netwerkeigenschappen

1. tcp/ip
2. ipx/spx/netbios
3. netbios

zorg dat je gelijke protocollen heb, voor de xp machine minder belangrijk maar onder 98 zeker. Mis je er een dan gewoon toevoegen.

Voor netwerk en internet heb je alleen tcp/ip nodig. Ipx/spx gold voor novell en netbios is een oud microsoft protocol.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan