Netwerk...

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dick Borstlap

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
8 sep 2000
Berichten
2.297
Netwerk, the continueing story...

Ik heb een WinTV Nova CI-kaart, die beschouwd wordt als een netwerkkaart en heeft het ip-adres 192.168.0.1.

Mijn on-boardnetwerkkaart heeft een auto geconfigureerd adres. Is dat juist?

Hoe dan ook, ik kan weer eens niet netwerken en mijn clientpc kan niet het internet op. (Internetverbindingdelen staat ingeschakeld.)

Zie bijlage voor meer gegevens.

P.s. Na nogmaals internetdelen inschakelen werden de ip-adressen inderdaad verwisseld en internetdelen werkt weer. Nu nog netwerk.
 

Bijlagen

  • ipconfig.jpg
    ipconfig.jpg
    89,4 KB · Weergaven: 53
Laatst bewerkt:
Dick,

ik zie drie verschillende ip adressen. Dit kan dus niet.
Zo mogen wel verschillend zijn maar dan de laatste cijfers en niet zoals het nu is.
Ethernet 169.xxxxx
wintv 192 xxxxx
en als laatste de ppp adapter 80.119.253.64en dat is volgens mij de enige juiste. Hier zal je internet op binnen komen.
DHCP staat uitgeschakeld, waarom?

Jij hebt twee computers die via internetdelen contact zouden moeten maken met het www.
Maar vertel eens hoe heb jij die twee computers met elkaar verbonden.
 
Puppie, ik had met mijn oude pc + netwerkkaart vrij eenvoudig een netwerk (crosscable), maar sinds ik een nieuwe pc heb met onboard netwerk plus die WinTV kaart is het hommeles.
Ik heb niet zelf DHCP uitgeschakeld... dat doet Grote Broer.
 
Puppie, hoe schakel ik DHCP in? Ik las elders op het forum dat dat vanzelf gaat als je internetdelen inschakelt, maar dat is blijkbaar niet het geval bij mij.
 
Dick,
Het onderstaande komt uit de help van windows xp. Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

DHCP gebruiken in combinatie met Internet-verbinding delen Voor het tegenwoordig meestgebruikte netwerkprotocol, TCP/IP, moet elke computer in een netwerk een uniek nummer hebben, een uniek IP-adres. Als uw computer twee netwerkadapters heeft, moet elke adapter een ander IP-adres hebben. Wanneer u verbinding maakt met het Internet, heeft bijvoorbeeld de DSL- of kabelmodem een IP-adres dat verschilt van het adres van de netwerkadapter die is aangesloten op het thuisnetwerk of het kleine bedrijfsnetwerk.

IP-nummers worden hiërarchisch gestructureerd. Een nummer dat subnetmasker wordt genoemd, wordt in combinatie met het IP-adres gebruikt, zodat een groot netwerk in kleinere netwerken kan worden gesegmenteerd. Houd vooral rekening met de specifieke verzameling getallen die in uw thuisnetwerk wordt gebruikt.

Bepaalde groepen IP-adressen zijn speciaal gereserveerd voor kleine netwerken. Een van deze groepen IP-adressen wordt gebruikt door Internet-verbinding delen (ICS): 192.168.0.x, waarbij x een getal tussen 0 en 255 vertegenwoordigt.

Deze getallen worden gebruikt in combinatie met het subnetmasker 255.255.255.0. Dit subnetmasker wordt een Class C-subnet genoemd.

Het kan lastig zijn om het IP-adresseringsschema te doorgronden en correct te gebruiken. Bij Internet-verbinding delen (ICS) wordt het toewijzen van IP-nummers aan de ICS-clients in het netwerk geautomatiseerd met behulp van de DHCP-service (Dynamic Host Configuration Protocol). Met de DHCP-service kan de ICS-hostcomputer automatisch IP-adressen toewijzen aan clients. Wanneer Internet-verbinding delen wordt geïnstalleerd, begint de DHCP-service standaard met het verstrekken van adressen aan computers in het netwerk.

Mogelijk gebruikt uw Internet-provider (ISP) een DHCP-service voor het toewijzen van een IP-adres aan uw computer wanneer u verbinding maakt met het Internet. Dit wordt gewoonlijk een dynamisch IP-adres genoemd. Elke keer dat uw computer verbinding maakt met het Internet, wordt er mogelijk een ander, maar altijd uniek nummer toegewezen aan de computer.

Wanneer u Internet-verbinding delen installeert en uw computer twee adapters heeft (een adapter voor het apparaat waarmee u verbinding maakt met het Internet en een andere adapter voor de verbinding met het thuisnetwerk of het kleine bedrijfsnetwerk), wordt het IP-adres 192.168.0.1 toegewezen aan de netwerkadapter die is verbonden met het thuisnetwerk. Dit adres is permanent toegewezen en wordt een statisch IP-adres genoemd, omdat het nooit wordt gewijzigd. Vervolgens wordt de DHCP-service in het geheugen geladen, zodat er IP-adressen kunnen worden toegewezen aan computers in het netwerk.

Elke clientcomputer moet een adres aanvragen. Het is van belang dat de ICS-hostcomputer permanent is ingeschakeld of wordt ingeschakeld voordat de andere computers in het netwerk worden ingeschakeld. Gebeurt dit niet, dan kunnen de clientcomputers geen IP-adres verkrijgen.

Opmerking

Het is mogelijk dat uw Internet-provider (ISP) u extra kosten in rekening brengt wanneer u meerdere computers verbindt via één Internet-verbinding. Raadpleeg uw provider voor meer informatie.
 
Wat bleek?
Als internetverbinding delen niet is ingeschakeld doet de netwerkwizard wel gewoon zijn werk!
Vreemde zaak nietwaar?!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan