Netwerkadapter driver probleem - code 39

Status
Niet open voor verdere reacties.

GROENE

Gebruiker
Lid geworden
4 sep 2010
Berichten
11
Ik ben nu al een ruim een week aan het rommelen en zoeken om het volgende probleem op te lossen.

Na een virus op mijn Dell Inspiron 6400 laptop heb ik een systeemherstel moeten doen. Het virus lijkt verdwenen te zijn maar helaas werkt het internet niet meer. In apparaatbeheer heb ik gele vraagtekens voor alle netwerkadapters met de volgende foutmelding: Windows kan het apparaatstuurprogramma voor dit apparaat niet in het geheugen laden. Mogelijk is het stuurprogramma beschadigd of het ontbreekt. (Code 39).

Nu heb ik al op verschillende manieren de drivers opnieuw proberen te installeren maar iedere keer krijg ik toch weer code 39. In de bijlage staat een screenshot vanuit apparaatbeheer. Ik heb niet voor elke adapter een driver kunnen vinden. Zou het kunnen dat als bijv. de 1394-netwerkkaart geen correcte driver heeft dat ook de driver voor de Intel pro/wireless kaart niet werkt (ondanks dat deze laatste net vers van het internet is gedownload en geinstalleerd)?

Zou het ook kunnen dat het niet aan de drivers ligt maar misschien wel aan het register? Met het register heb ik totaal geen ervaring en wil ook niet gaan knoeien in iets waar ik niets vanaf weet. Op internet vind je wel programmaatjes die beloven je registry op te schonen maar ik weet nooit zo goed of ik die kan vertrouwen of niet... voor je het weet heb je weer een virus te pakken en kan je weer van voor af aan beginnen ;)

Graag advies over mijn driver probleem... ik word er gek van.
 

Bijlagen

  • Screenshot netwerkadapters.doc
    64 KB · Weergaven: 39
Ik heb al eerder via Dell geprobeerd de drivers te downloaden maar daarvoor moet ik eerst het Microsoft .NET framework installeren en deze loopt op mijn oude laptop steeds vast. Hierdoor heb ik de chipset nog niet geprobeerd. Is er nog een andere manier om deze te downloaden?
 
Via een andere pc? Overzetten op een stick en dan op je eigen pc?
 
Ik heb helaas geen beschikking over nog een pc... 2 laptops zou genoeg moeten zijn zou je denken :confused:

ZIjn er nog andere opties?
 
Ik heb helaas geen beschikking over nog een pc... 2 laptops zou genoeg moeten zijn zou je denken :confused:

ZIjn er nog andere opties?

Zijn ze allebei oud dan? Heb je geen kennis/vriend waar je het ff kan doen?
 
Laatst bewerkt:
de ene is oud, de andere heeft de genoemde driver problemen en dus geen internet...

Ik heb het van de week al bij een vriend geprobeerd maar ook daar moest ik het .net framework installeren. Ik heb geen idee wat dat framework is en waarom je dat eerst moet installeren voordat je van Dell kunt downloaden maar ik vond het te ver gaan om dat op iemand anders z'n pc te doen. Ik kan het nog op m'n werk proberen maar daar is alles zo dicht getimmerd dat ik bang ben dat ook dat niet gaat lukken (we kunnen nog niet eens een screensaver instellen).

En dus ben ik weer bij 'square one'.

Als ik nu een usb wireless netwerkkaart koop, zou die dan wel werken? Of doet dat het ook niet als al die andere drivers ook niet geinstalleerd zijn?
 
Nou heb net ff gekeken bij Dell maar als je op een download klikt en de optie kiest "via de webbrowser (internet explorer)" je gewoon de download binnenkrijgt zonder NetFramework. Je moet dan wel ff dat je de juiste drivers download overeenkomend met de hardware die bij jou geïnstalleerd is. Dus bij zoeken het juiste model en type opgeven van je laptop.
Succes. (moet kunnen lukken)
 
Als ik op de Dell site op download klik krijg ik geen opties maar gaat ie direct naar een popup met de vraag of ik het .net framework wil installeren. Als ik in deze popup op annuleren klik gaat ie terug naar de site zonder dat er verder iets gebeurd. De optie 'via browser downloaden' zie ik nergens.

De chipset is zeker nergens anders te downloaden?
 
In principe niet, Dell heeft zijn eigen hardwarecomponenten op elkaar afgestemd,dan kun je niet zomaar,zonder risico, ergens anders een chipset gaan downloaden.
 
Ha.. het is gelukt de chipset te downloaden. Ik heb een cookie moeten verwijderen aangezien je alleen de eerste keer de keus krijgt HOE je wilt downloaden....

Nu maar eens kijken of dit het probleem oplost...
 
Helaas, helaas... ook het installeren van de chipset heeft het probleem niet verholpen. Nog steeds ontbreken de drivers van alle netwerkadapters. Ik snap er niets van... wat is er mis !?!
 
Het kan natuurlijk ook zijn dat je netwerkadapter stuk is, alhoewel. Heb je veel data op je schijf staan wat je moet backuppen?Brand evt. je data op cd/dvd. Wellicht kun je hem dan middels de herstelschijf terugzetten naar de fabrieksinstellingen. Wat voor een soort virus was dat trouwens dat je had?
 
Ik denk niet dat de netwerkadapter zelf stuk is.. Ik krijg namelijk ook geen internetverbinding als ik een kabel direct van de modem in de laptop plug. De drivers van alle netwerkadapters ontbreken of zijn beschadigd.

In eerste instantie had ik het 'malware doctor' virus (o.i.d.). Die heb ik kunnen verwijderen door een systeemherstel van 2 dagen ervoor. Vervolgens bleek er nog een ander antivirus virus te zitten. Toen heb ik nog een systeemherstel gedaan van ruim een week daarvoor. Het lijkt nu weg te zijn maar sindsdien is er geen internetverbinding geweest, dus ik weet niet of het weer de kop opsteekt als alles weer normaal werkt. Wat voor soort virussen het waren weet ik niet. Mcafee had hem niet opgepikt. Wel kreeg ik op een gegeven moment meldingen van een trojan maar ik had het idee dat dit weer een ander virus was.

Hoe kan teruzetten naar de fabrieksinstellingen? Is dit een soort van herinstallatie?
 
Als het goed is heb je bij je pc een herstel cd gekregen en een cd met drivers (dacht ik als ik me goed herinner)
 
Ik had gehoopt dat er een minder drastische oplossing zou zijn maar helaas... ik ga toch Windows maar opnieuw installeren. Nog 1 vraag: ik heb in mijn laptop een backup harddrive. Word die ook opnieuw geformatteerd bij een herinstallatie van windows? Met andere woorden: kan ik die gebruiken om een backup te maken van mijn c schijf? Ik heb een lading foto's op de schijf staan en ik heb tig dvd's nodig voordat die allemaal zijn gekopieerd...

Dank je wel voor al je hulp!
 
Ja soms is het niet anders en moet je tot een drastische oplossing komen, maar je moet niets hoor het is soms wel het makkelijkste als je al vanalles anders geprobeerd hebt. De vraag over Back-up is de volgende; heb je die backup-partitie zelf gemaakt of was die er al bij aanschaf v.d. laptop? In het laatste geval zou ik die met rust laten want dan staat er waarschijnlijk een image van je OS op, die back-up wordt bij terugzetten naar fabrieksinstellingen niet geformatteerd. Wat betreft
je foto's, heb je geen kennis met een externe schijf om ze zolang op te zetten? Daarbij moet ik je zeggen, zeker bij een laptop waar inbouwen van een 2e harde schijf geen optie is, een externe harde schijf kost tegenwoordig nog maar een paar tientjes. Daarbij als je ooit je laptop verliest e/o gestolen wordt ben je ook alles kwijt en dan zou je gewenst hebben dat je alles had ge-back-upped naar een externe schijf.
 
Ik zat zelf ook al te denken aan een externe harde schijf...

Ik ga windows opnieuw installeren en ik ga ervan uit dat het probleem daarmee op is gelost.

Mik, dank je wel voor je hulp!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan