Netwerkinrichting bij nog een internetlijn

Status
Niet open voor verdere reacties.

m@rio

Trotse Pappa
Lid geworden
8 nov 2000
Ik ben voor een klant wat onderzoek aan het doen om hun internet verbinding te verbeteren qua snelheid. Er zijn meerdere opties maar over 1 heb ik nog twijfels of het goed uitvoerbaar is:

Er is momenteel 1 SDSL (BBNET) (1.5 / 1.5) verbinding. De mail wordt ook afgeleverd op het ipadres van de provider ip. Nu zitten zij op een lokatie waarbij glasvezel wel kan maar zeer kostbaar is. Stapelen van sdsl abonnementen kan maar er is geen garantie dat het veel sneller dan 2 / 2 gaat worden .

Nu willen ze deze SDSL lijn houden voor mail en daarnaast een ADSL lijn neerleggen voor het internet. ADSL (KPN) kan hier wel aangevraagd worden en zal rond de 4 /1 worden. Er zou dan een extra telefoonlijn aangevraagd moeten worden.

De server2003 (dus niet de exchange2003) is DHCP, DNS etc server. De SDSL modem/router is gateway (192.168.1.254) en in de DHCP scope options is ook de dns van de provider opgenomen dus die krijgen de clienten ook mee.

De beide servers beschikken over 2 lankaarten waarbij er nu 1 in gebruik is voor de LAN.

Aangezien zo’n opstelling voor mij nieuw is wil ik zeker weten of het mogelijk is.

- 2 lijnen op 1 adres binnen laten komen
- De SDSL lijn alleen naar de exchangeserver laten lopen
- De rest van het netwerk over de nieuwe ADSL lijn

Mijn idee zou als volgt zijn: Aangezien het netwerk nu in de 192.168.1.x range zit het ipadres van de SDSL router veranderen in bijvoorbeeld 192.168.5.254. 1 netwerkkaart instellen op bijvoorbeeld 192.168.5.1 en de andere netwerkkaart ongemoeid te laten (192.168.1.11)

De nieuwe ADSL router ipadres 192.168.1.254 geven en dan in de DHCP scope options de dns adressen aan te passen.

Zit ik in de juiste richting? Of is er een andere manier om het zo te doen?

Bijlagen

• Tekening1.jpg
    Tekening1.jpg
    18,7 KB · Weergaven: 34
Aanvulling:

Ben nog even aan het denken geweest. Stel ik geef het nieuwe ADSL modem/router als ipadres 192.168.1.253 en stel dit in bij de dhcp scope options. De server2003 geef ik dit adres ook als gateway en de exchangeserver houdt gateway 192.168.1.254.

Dan zou het ik mijn ogen zo zijn dat de server2003 en de werkstations over de nieuwe verbinding gaan en de exchangeserver over de huidige SDSL.

Hoi,

Ik zou niet 2 netwerkkaarten in 1 server in 2 verschillende netwerken gaan hangen, de kans is zeer groot dat je problemen gaat krijgen met je routering.

Wat je kunt doen is beide routers in hetzelfde subnet hangen b.v.: 192.168.1.254 en 192.168.1.253, je geeft alle servers en clients als gateway het adres van de adsl router op en de Exchange server geef je als gateway het adres van de sdsl router op.

Zorg er wel voor dat het verkeer op de sdsl router gefiltert wordt zodat een gebruiker niet via de sdsl het internet op gaat zo gauw deze zijn/haar gateway aanpast.

Dennis

Dus toch hoe ik het bij bericht 2 heb vermeld. Dat leek mij achteraf ook een betere oplossing.

Over het filteren moet ik dan bekijken. Allereerst moet het werkend afgeleverd worden en dan finetunen. Het is een netopia router en zal mij daar meer in moeten verdiepen hoe dat in te stellen is. Anders zal er een AD policy komen waarbij bepaalde gebruikers zeker niet iets kunnen aanpassen aan hun ipadressering.

Bedankt voor je antwoord.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan