netwerkje maken laptop (draadloos) met desktop LAN

Status
Niet open voor verdere reacties.

keesheersping

Gebruiker
Lid geworden
10 okt 2004
Beste forum leden:
Sinds enige dagen bezit ik een Acer aspire5715z laptop.Hier zit Windows Vista basic op. Deze laptop staat beneden en maakt draadloos verbinding met een modem/router van Versatelen deze staat ook in de huiskamer. Die verbinding met internet gaat prima.

Boven op de eerste verdieping staat een desktop uit 2006 (met Windows xp service pack3) welke verbonden is met een ethernet kabel aan het modem/router beneden (waar ook de laptop op zit)
Omdat ik nogal ééns muziek en films download wil ik de ethernet kabel (die naar boven gaat) eigenlijk in stand houden. ( ik hoorde dat draadloos downloaden traag kan zijn)

Mijn vraag is: op welke manier kan ik beneden op de laptop de bestanden van de computer boven in kijken en er mee werken. En hoe kan ik via de laptop de printer een opdracht geven iets uit te printen

De computer boven bezit geen wireless toepassing.

Resumé: op beide computers heb ik internet maar graag zou ik beneden ( met de laptop) met bestanden die boven in de desktop staan kunnen werken.

In afwachting

Allereerst zul je beide computers in dezelfde werkgroep moeten zetten.
XP: configuratieschem -> systeem -> computer naam -> onderste knopje (wijzigen) -> dan de werkgroep veranderen naar een zelfgekozen naam

Op Vista is dit terug te vinden in het netwerkcentrum, mocht je er niet uit komen dan zal ik wel even kijken op de Vista pc hier voor de exacte aanwijzingen.

Dan ga je de schijven delen zodat de andere pc ze kan zien.
Rechtklik op bijv. de map muziek -> eigenschappen -> tabblad delen

Probeer eerst dit eens en dan komt de printer vanzelf, dat werkt ongeveer gelijk. :thumb:

huisnetwerk

met dank voor de goede tips, Ik ben op de goede weg !! Ik kan nu op de laptop beneden in de huiskamer de computer boven zien staan in het netwerkje. Ook kan ik in m,n documenten komen,dit is gelukt door via de verkenner de documenten map naar de shared map te slepen. Bij Rechts klikken kreeg ik geen optie mappen delen. De printer werkt nog niet vanaf de laptop maar dat kan komen door dat ik op de nieuwe laptop een proef versie van het Office pakket heb en nog niet het office 2003 pakket wat ik boven op de desktop heb staan.

wat betreft de foto,s en muziek mappen, daar moet ik nog wat handelingen voor verrichten . Veel dank!!!

Het kan zijn dat het delen tabblad alleen zit in de Professional versie van XP, de meeste pc's draaien de Home versie.
Aangezien het bestanden delen nu lukt zal ik je vertellen hoe het zit met de printer. De printer zit aan de pc via usb neem ik aan, dus om te kunnen printen zal de pc aan moeten staan.

In Vista moet je in het netwerkcentrum aangeven dat je de printer wilt delen. Ook hier geldt heb je meer specifieke aanwijzingen nodig meld het even dan verhuis ik naar mijn Vista pc :)

Op de laptop (met XP):
Ga naar het configuratiescherm -> Printers en Faxen -> voeg een nieuwe printer toe
In de Wizard die je dan krijgt kies je voor een netwerkprinter, daarna kun je Windows naar de printer laten zoeken. Als alles goed is zou de printer er tussen moeten staan. Soms wil het niet in 1x lukken dus zoek 2 of 3 keer.
Mocht het niet lukken:
1. Controleer of de pc's in dezelfde werkgroep zitten (bij jou zou dit goed moeten zijn omdat je je bestanden al kunt delen)
2. Zet de firewall eens uit.
Bij een familielid van mij hield de firewall (F-Secure) de printopdracht namelijk tegen :confused:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan