Netwerkje met XP, ME, W98, ADSL en HUB?

Status
Niet open voor verdere reacties.

esath

Gebruiker
Lid geworden
25 mei 2002
Berichten
28
We hebben sinds enige tijd ADSL, helaas met een modem met slecht een poort voor een computer. Het werkt wel fluitend (XS4ALL-lite). Nu willen we graag:
Zowel een XP en een ME computer op internet laten werken
Deze computers ook gebruik laten maken van eenzelfde printer en dat ze in elkaars bestanden kunnen kijken
Wellicht dit uitbreiden met een W98 computer.
We dachten dat dit wellicht het beste kan worden gedaan met een Hub voor het modem en de twee (of later, drie) computers op de hub aan te sluiten. Ook al omdat de XP als server gebruiken niet werkt door het ontbreken van een tweede LAN aansluiting op de XP.

Mijn vraag:
werkt dat?
Hoe zit dat met meerdere IP adressen die ik dan nodig zou hebben van mijn provider om met twee (of drie) computers te kunnen ADSLen?
 
Geplaatst door esath
Mijn vraag:
werkt dat?
Hoe zit dat met meerdere IP adressen die ik dan nodig zou hebben van mijn provider om met twee (of drie) computers te kunnen ADSLen?

Je bent geen IP adressen nodig van je provider er zijn reeksen die gewoon (prive) gebruikt mogen worden voor een netwerk (en niet voor internet). Dit bekenste zijn 192.168.x.x, 10.x.x.x (x kun je zelf invullen). Ik ga niet in detail over de instellingen aangezien je windows dit automatisch kunt laten doen (mits je de juiste instellingen hebt, zie volgende antwoord).

Wat je zou moeten doen is het delen van je internetverbinding over het hoe en wat kun je middels de zoekfunctie hier wel vinden. Wat ik in grote lijnen bedoel is dat je via 1 pc toegang hebt tot internet en deze deelt met de andere pc's in je netwerk.
Er is nog een andere optie en dat is een ADSL router kopen ipv een hub aangezien deze router de verbinding voor je deelt en er geen pc (constant) aan hoeft te staan om het internet te delen. Is alleen wel wat duurder dan een hub.


De groeten,
Mark
 
Ik heb al gekeken bij de informatie over het delen van internet. Mijn probleem is echter, dat mijn computers geen van alle twee netwerkaansluitingen hebben, dus ik kan bijvoorbeeld de XP niet als server instellen. daarom dat ik dacht aan een hub, zodat ik zowel de XP, de ME en de W98 computer via die hub aan kan sluiten op het ADSL modem. Ik geloof dat ik goed heb begrepen dat dat werkt om op die manier voor alle drie de computers Internet beschikbaar te krijgen.
Wat ik dan nog niet zeker weet, is of ik via die constructie dan ook printers en bestanden tussen die drie computers kan delen.
Of zeg je dat dit allemaal te ingewikkeld is, en dat ik gewoon een extra netwerkkaart voor mijn XP moet aanschaffen? Is dat duur? Ik begreep uit de informatie dat een hub de goedkoopste oplossing was?
 
Als je met meer dan 2 computers werkt (of wilt gaan werken), ja dan moet je een hub kopen. Met 2 pc en niet meer kan het ook met een cross-kabel tussen de twee pc's (je hoeft dan geen hub te kopen).

Ik begrijp dat je nu internet via een adslmodem. Is deze modem een echte modem (dus zo'n usb geval) of bedoel je daarmee een netwerkkaart mee?
Als je een netwerkkaart bedoelt zul je voor het netwerk in die pc er een netwerkkaart bij moeten zetten (is niet zo duur € 30 of goedkoper dacht ik).

Je kunt internet wel delen wanneer je met een usbmodem dat doet daar is voor WinXP een wizard (= een soort hulp begeleidings programma) voor die je ook op de windows me pc zal moeten draaien.

Als je een netwerk hebt zei het d.m.v. een hub of een cross-kabel kun je printer/bestanden delen. Dit doe je dan als volgt klik met de rechter muisknop op de desbetreffende map of printer kies voor delen (engels: sharing) en zorg ervoor dat je de map deelt en deze een passende naam geeft. De ander kan dan via de netwerkomgeving bij de desbetreffende map of printer.

Hopelijk is het zo iets duidelijker.

De groeten,
Mark
 
Ja, duidelijk. Als ik met drie PC's wat wil, dan moet ik een hub aanschaffen.
Mijn ADSL moment is een apart kastje (Alcatel Speedtouch), geen kaart, niet met USB maar aangesloten via een LAN-aansluiting(?). Zover als ik het kan zien is dat dan ook het probleem t.o.v. en cross-cable aansluiting; ik heb op mijn XP computer nu geen ingang meer over om die cross-cable in te steken; deze ingang is nu in gebruik om het ADSL modem op aan te sluiten.
Ik zou dan de hub eigenlijk alleen gebruiken om weer een poort 'vrij' te krijgen om de ME (en eventueel W98) computer aan te sluiten. Is het een beter alternatief om zo'n extra netwerkkaart in de XP te plaatsen?
Het lijkt dat de kosten (hub of netwerkkaart) elkaar niet veel ontlopen.
 
Het heeft weer even stil gestaan, maar vandaag werd ik door een computerwinkel geadviseerd om een nieuw ADSL modem met ingebouwde router te kopen. De PC's gaan dan met UTP aansluitingen naar deze router en alles moet flitsend werken à € 95,-.
Wat is jullie oordeel?
 
Geplaatst door esath
Het heeft weer even stil gestaan, maar vandaag werd ik door een computerwinkel geadviseerd om een nieuw ADSL modem met ingebouwde router te kopen. De PC's gaan dan met UTP aansluitingen naar deze router en alles moet flitsend werken à € 95,-.
Wat is jullie oordeel?

Heeft even geduurd voor een antwoord maar hier komt hij:
Ik weet niet zoveel kwa prijzen aangezien dit er ook maar net aanligt wat voor merk je koopt en wat je er allemaal mee wilt kunnen doen.

Aandachtspuntjes wat ik je wel geef is de beveiliging van je internetverbinding en de instelbaarheid (wat en hoe).

De groeten,
Mark
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan