netwerkkaart conflict?

Status
Niet open voor verdere reacties.

waiwot

Gebruiker
Lid geworden
3 feb 2006
Hallo,

Ik heb 2 pc's, beide hebben een netwerkkaart voor draadloos internetten, vanaf beide computers kan ik internetten.
Ook zijn de pc's verbonden met een draad op een gewone netwerkkaart, vanaf beide pc's heb ik toegang tot de andere pc (heb vaste IP adressen gegeven, zelfde werkgroep, bestanden gedeeld).

Probleem: vanaf een computer (winxp home) kan ik beide functies tegelijk gebruiken (dus internetten en kijken op de andere pc), echter vanaf de andere pc (winxp pro) lukt dit niet (het is of internetten of kijken op de andere pc; een van beide netwerkkaarten moet dan worden gedisabeld).

Aanvullende gegevens:
winxp home: draadloos = Digiconect, netwerkkaart = Broadcom 440x 10/100
winxp pro: draadloos = Sitecom, netwerkkaart = Realtek RTL8139/810x Family Fast
Modem/router: ZyXEL Prestige 2602 HW Series
In beide pc's zijn er volgens de devicemanager geen problemen als alle kaarten enabled zijn.
Provider is Tiscali, IP-adressen worden door de DHCP server toegekend.

Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand is??
Bij voorbaat heel hartelijk dank.

Met vriendelijke groet,

Romy van Berlo

Vertel mij eerst eens waarom je de beide machines op 2 manieren aan elkaar verbindt? Je hebt alleen de functionaliteit van de draadloze router nodig om de beide machines met elkaar te laten 'praten' voor netwerktoegang onderling.

Vertel ons eens wat er gebeurt als je op beide computers de bedrade aansluiting uitschakelt, kunnen ze elkaar dan ook/nog steeds zien?
Indien niet, dan moet de firewall instelling worden aangepast op 1 of beide pc's of evt. in de Zyxel, als die die functionaliteit in zich heeft, maar nogmaals gezegd: Een verbinding is een verbinding, je hebt er geen 2 van nodig om onderling verkeer mogelijk te maken.

Voor een voorbeeld hoe ZoneAlarm Free firewall moet worden ingesteld voor 'delen' tussen computer die onderling gekoppeld zijn via een Internet router, zie hier

Tijs.

Laatst bewerkt:
Ik wil de pc's op twee manieren aan elkaar verbinden omdat:
ik denk dat dat veiliger is????
het bekijken van bv. foto's veel sneller gaat met dan zonder draad.

Wanneer op beide pc's de draadloze verbinding zonder firewall is ingeschakeld, kunnen ze elkaar inderdaad probleemloos zien.

Mij lijkt het dat het een subnetmasker probleem is.

Kijk ook na of het zgn. subnetmasker wel gelijkgesteld is op beide computers voor wat betreft hun bedrade netwerk. Zet die op beide computers zo krap mogelijk, dus als op de ene subnetmasker 255.255.0.0 geldt en op de andere 255.255.255.0, zet dan op beide computers subnetmasker 255.255.255.0

Subnetmasker te achterhalen met: Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig

Probeer verder eens de firewall zover te krijgen dat het bedrade netwerkgedeelte als 'vertrouwd' mag worden beschouwd.

M.b.t. of het veiliger is met 2 netwerkaansluitingen: Het is alleen 'veiliger' als je voor het draadloze netwerk een 'strengere' firewall beveiliging opzet dan voor het bedrade netwerk.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan