Netwerkkabel Splitter ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

bensboxt

Gebruiker
Lid geworden
13 jun 2010
Hallo,

Vanuit ons modem loopt een internetkabel naar onze Router (Linksys WRT160N). Daaruit (Port 1/4) loopt weer een kabel naar onze vaste PC.

Draadloos internet op mijn laptop heb ik geen problemen mee, maar op de vaste PC heb ik zeer slecht of zelfs helemaal geen toegang tot internet.

Ik zat te denken of dat er misschien een netwerkkabel splitter bestaat. Als die bestaat, zou ik die dan in ons modem kunnen steken. En de kabel van de router in die splitter stoppen, plus een kabel naar de vaste PC.

Is er ergens zo'n netwerkkabel te koop? Of heeft er iemand een andere oplossing voor dit?

Alvast bedankt.

Laatst bewerkt:
Samenvattend: Je hebt een router, daar is de desktop pc via netwerkkabel op aangesloten, en tóch is de verbinding instabiel?

Een splitter vanuit de modem is geen oplossing omdat:
a. Het met de router ertussen ook (al) goed had moeten werken
b. Normaal gesproken er maar 1 ip-adres wordt uitgereikt door de provider, niet 2 zoals je in die setup nodig hebt (1 voor de router en 1 voor de desktop pc).
c. De modem heeft maar 1 netwerkaansluiting. Die kun je niet splitten (maar lees wat hieronder staat).

Zou je dit toch willen proberen, dan heb je een switch nodig tussen de modem en de router. Op de switch sluit je dan aan: de modem, de router en de desktop pc. Je loopt hierbij het risico dat de router geen ip-adres krijgt, en dus via de router geen Internet beschikbaar is. Dit in het geval de provider inderdaad 1 ip-adres uitdeelt en die heeft toebedeeld aan de desktop computer. Ook kan het zijn dat het op de router blijft werken maar op de desktop computer niet. Dat in het geval er maar 1 ip-adres wordt uitgedeeld door de provider, en de router dat ip-adres toebedeeld krijgt.

Beter is dat je een onderzoek gaat doen waar het misgaat in de bedrade verbinding met de router. Zo een paar mogelijkheden:
a. Probeer een andere LAN-poort op de Linksys
b. Probeer een andere netwerkkabel tussen router en desktop pc, liefst eentje die af-fabriek al is voorzien van de stekkers aan weerskanten.
c. Speel in de instellingen van de netwerkkaart in de desktop pc met de link-speed. Die zal nu op Automatisch staan, maar probeer eens, als vaste instelling ipv. Automatisch: 100 mbit full duplex, 100 mbit half duplex, 10 mbit full duplex, 10 mbit half duplex. Werken meerdere van genoemde keuze-opties goed, kies dan als definitieve instelling een full duplex verbinding.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Ik zal eens even gaan proberen wat er nou mis is met de router.

Ik laat nog wel even weten of het is gelukt.

Alvast bedankt Tijs

Sorry voor de double-post.

Ik heb geprobeerd de Poort te veranderen maar dat lukte niet. Ik snap ook niet wat je bedoelt met mogelijkheid C (vooral waar ik die kan vinden).
Op onze oude XP zat eerst kabel, toen hebben we de router ertussen gestopt. Deze XP deed het goed, maar na een tijdje kregen we hetzelfde probleem. Nu hebben we dus Windows 7, in het begin werkte hij harstikke goed, maar nu niet meer. We hebben ook een nieuw modem aangeschaft (met betere snelheid).
Modem een uit zetten en weer aan , dan werkt het even goed , maar na een tijdje weer geen internet .

Hierdoor denk ik namelijk dat het probleem in de PC zit. Is dat mogelijk?

Alvast bedankt

Laatst bewerkt:
Wel vreemd dat het een tijdlang goed gewerkt heeft, maar nu niet meer. :confused:

Als ik je goed begrijp heeft het wisselen van de aansluitpoort niet geholpen.
Blijven er nog 2 opties over uit mijn instructie:
a. Andere netwerkkabel proberen
b. De instellingen waar ik het over had bij C zijn aan te passen in Apparaatbeheer, welke je (o.a.) kunt bereiken via:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> devmgmt.msc
Dubbelklik onder Netwerkadapters op je bedrade netwerkkaart.
In tabblad Geavanceerd moet het mogelijk zijn te 'sleutelen'/experimenteren. Kan bijv. iets heten als "Link speed", "Speed & Duplex" etc.

Succes,

Tijs.

Hi,
ik kom er even tussen, maar wat gebeurt als de laptop met kabel aangesloten wordt?

en wat ik nog graag zou willen weten is waar je het nu over hebt.
Je praat over een router en een modem....
vertel eens hoe alles is aangesloten en wat je voor een aansluiting hebt.
kabel - adsl of glas.

merk en type van de router en modem is ook aardig om te weten.

Bij Apparaatbeheer -> Netwerkadapters staan 2 dingen.

1. Atheros AR8121/AR8113/AR8114 PCI-E Ethernet Controller
2. Hamachi Network Interface

Als ik dan dubbelklik op: Atheros AR8121/AR8113/AR8114 PCI-E Ethernet Controller
krijg ik een schermpje waarbij je ook Geavanceerd hebt staan. Dan bij Geavanceerd -> Eigenschappen
staat helemaal onderaan: Snelheid en duplex
als ik daarop klik komt er bij Waarde nieuwe dingen te staan.

Inderdaad stond daar eerst Automatisch onderhandlen.

Dit is de lijst die er in staat:

- 10 Mbps half-duplex
- 10 Mbps volledige duplex
- 100 Mbps half-duplex
- 100 Mbps volledige duplex
- Automatisch onderhandelen

Moet ik ze gewoon allemaal proberen tot hij het doet ?

Als ik daar iets verander, moet ik de computer dan opnieuw opstarten?

en wat ik nog graag zou willen weten is waar je het nu over hebt.
Je praat over een router en een modem....
vertel eens hoe alles is aangesloten en wat je voor een aansluiting hebt.
kabel - adsl of glas.

merk en type van de router en modem is ook aardig om te weten.

Ons modem is van: Ubee (Modem van Ziggo gekregen), de router is een Linksys WRT160N.
Vanuit ons Ubee modem loopt een kabel naar de router (de Internet poort). Vanuit de router loopt weer een kabel naar de vaste PC (Port 1). En dat was het zo ongeveer.

En volgens mij hebben we kabel. (In ons modem zit een witte kabel met een pin in het midden, ik weet niet of dat dat kabel is.)

Alvast bedankt

Laatst bewerkt:
Je hoeft de pc niet opnieuw te starten. En je zit op de juiste plek voor je snelheid/duplex tests.

Verder vermeld je Hamachi. Indien mogelijk, deïnstalleer die dan (tijdelijk): Er moeten zo weinig mogelijk externe factoren zijn die zich met de test bemoeien.

Doe het ook even zo dat je pas gaat testen nadat je de router een minuut of zo uit hebt gezet. Dit omdat je vermeldde dat het (ooit) wel goed werkte maar nu niet meer.

Tijs.

Ik vergat nog iets: Het zou kunnen zijn dat Windows Update je voorzien heeft van drivers voor je netwerkkaart die niet 'goed' zijn.

Je kunt dus (naast de tests met snelheid/duplex) ook via Apparaatbeheer -> dubbelklikken op je netwerkkaart -> tabblad Drivers eens proberen om terug te gaan naar een vorige driver (ik weet even niet meer hoe die knop heet, maar je vindt 'm wel).

Succes,

Tijs.

Bij Atheros AR8121/AR8113/AR8114 PCI-E Ethernet Controller -> Stuurprogramma (Ik neem aan dat dit Drivers zijn) -> Details staat dit:

C:\Windows\system32\DRIVERS\L1E62x64.sys
Leverancier: Atheros Communications, Inc.

Maar naast de Details knop staat er ook Vorig stuurprogramma.

Moet ik deze gebruiken ? En als de vorige het niet doet, kan ik dan weer terug naar
C:\Windows\system32\DRIVERS\L1E62x64.sys ?

Als hij het nog steeds niet doet nadat ik op Vorig stuurprogramma heb geklikt, dan probeer ik wel wat met Snelheid en Duplex.

Ik heb Hamachi Network Interface uitgeschakeld.

Alvast bedankt.

Haha, Bij Linksys EasyLink Advisor komt sinds een paar dagen geleden: U heeft meer dan een netwerken, verwijder er een en behoud uw primaire netwerk.

Ik heb nu dus Hamachi uitgeschakeld en ik heb weer gewoon internet.

Dit is wel raar, want eerst deed Hamachi het gewoon goed.

Bedankt voor alle hulp Tijs.

Die knop Vorig stuurprogramma is inderdaad de knop waar ik het over had.

Het zou genoeg moeten zijn om een herstelpunt aan te maken vóórdat je de driver 'terugdraait'. Sterker nog: Ik meen me te herinneren dat het terugdraaien van een driver ook gepaard gaat met een herstelpunt, maar je kunt het zekere voor het onzekere nemen en zélf (ook) een herstelpunt te maken voordat je gaat experimenteren.
Ben je dan niet tevreden, dan kun je via het terugzetten van een herstelpunt de driver weer terugkrijgen.

Gegeven dat het ooit goed werkte zou ik denken dat het terugdraaien van de driver wat resultaat zou kunnen opleveren.

Overigens zou je ook kunnen kijken wat het installeren van een nieuwe driver oplevert. hier staat de nieuwste driver voor jouw bedrade netwerkkaart. Het is een .rar bestand, dus wellicht heb je WinRar nodig om die uit te pakken. In README.htm staat informatie (ook in het Nederlands) hoe het geïnstalleerd kan worden.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Oh... ik zie dat je probleem is opgelost! :)

Dat is goed nieuws! :)

Graag nog even klikken op "Zet status opgelost" in de donkerblauwe balk bijna bovenaan deze webpagina [die met "Zet status opgelost", "Onderwerp opties", "Zoek in onderwerp" en "Stem op deze vraag"].

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan