Netwerkmappen

Status
Niet open voor verdere reacties.

pimmie89

Gebruiker
Lid geworden
30 mei 2005
Goededag helpmij-ers,

Ik heb thuis een netwerk van 5 computers en zelf heb ik een windows xp Prof computer die als een soort servertje draait. Nu wil ik iedere gebruiker op een andere pc een eigen map krijgt op die ene server. Maar de andere gebruikers mogen er niet in kunnen, alleen die gebruiker, kan dat ook? normaal kan je met "mijn netwerk locaties" zoeken naar alle computers en dan in alle gedeelde mappen, maar nu wil ik dat alleen die gebruiker erin kan die ik toegewezen heb, alleen weet niet hoe. Kan iemand mij hiermee helpen of een handleiding geven hoe het zo`n beetje moet. De server is gewoon windows xp Prof.
Overige computers is windows xp Home 2X en windows 2000 Pro. 1X en win98 1X

Groetjes, Pim

Dit heb ik gehad op school met besturing netwerkbeheer.
Andere helpers corrigeer mij als ik iets fout's zeg aub.
Ok ik zal proberen het uit te leggen.
Je maakt een map op het netwerk * als je daar voldoende rechten voor hebt *, en vervolgens ga je properties met rechtermuisknop.
Nu ga je naar de tab SECURITY.
HIer staan users & rechten.
Welke users staan er allemaal.?
Je laat alleen SYSTEM en administraters staan als er meerdere bij dat mapje staan doe je die remove.
Vervolgens doe je add en je je doet de naam van je eigen acount.
Bijv piet1.
Die geef je dan full control.
Vervolgens doe je de namen van de andere acounts toevoegen, bijv henk1 voeg je toe en die geef je GEEN rechten.
Zo hebben ze GEEN acces tot jou map.
Laat administrators staan als er iets mis met je map gaat kan de administrator het altijd recht zetten.
Je kan simpel testen of je het goed hebt gedaan door bijv op henk1 in te loggen en te kijken of je in de map kan.
Doordat je rechten hebt ingesteld kan alleen administrators en piet1 in de map.
ALs je er niet uitkomt/als ik je heb geholpen leave dan een replay.

Groetjes

Dit kan op meerdere manieren en dit is 1 van de manieren.

Gezien het feit dat je geen domein hebt moet je íets omslachtiger te werk gaan. Verder geen ramp ofzo.

Maak op de XP "server" alle gebruikers aan, die ook op de losse computers staan. Geef dezelfde wachtwoorden als dat de gebruikers lokaal hebben.

Maak je mappen aan en ga geavanceerd delen. Standaard wil XP dit op de vriendelijke manier doen. Klik in verkenner op EXTRA, MAPOPTIES, tabblad WEERGAVE en haal het vinkje weg bij "eenvouding delen van bestanden en mappen gebruiken".

Maak nu de mappen aan. Klik met de r.muisknop en kies voor DELEN EN BEVEILIGING. Kies voor DEZE MAP DELEN en geef een degelijke netwerknaam op. Klik daarna op MACHTIGINGEN:
attachment.php
.
Regel hier wie er wel een geen toegang tot de map mag hebben.

Let wel: ik ga er in deze situatie uit dat men geen toegang heeft tot de server om zelf in te loggen. Indien dit wel het geval is zorg er dan voor dat je bij de eigenschappen van de map, niet alleen de button machtigingen gebruikt maar ook het tabblad beveiliging.

Je Windows 98 is helaas een vreemde eend in de bijt daar deze onbekend is met XP's policies. Opzich moet het wel goed gaan wanneer je een gebruiker maakt met de zelfde naam en wachtwoord. Denk er wel aan dat je bij Windows 98 geen lange netwerkshares kunt maken.

Succes.

Bijlagen

• macht.PNG
    macht.PNG
    19,9 KB · Weergaven: 71
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan