• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Netwerkpad in VBA

Status
Niet open voor verdere reacties.

mulderm

Gebruiker
Lid geworden
2 jul 2004
Hallo,

Via VBA maak ik een Excel-bestand open die op een Server geplaatst is en wel:
H:\Testmap\test.xls
Ook kan een Server-naam ingegeven worden en wel: \\Servernaam\......\test.xls
Wat verdient de voorkeur en wat is het verschil?

mulderm

H:\ is geen netwerkpad. H is een netwerkverbinding. Een schijfletter die toegewezen is aan een netwerkpad.
Dit kan per PC verschillen. Zo hoeft de netwerkverbinding niet altijd aanwezig te zijn, of aanwezig te zijn op de letter H:\.

Het netwerkpad is een absoluut pad. Het gaat hier om de naam van de server, welke dus altijd hetzelfde is, en bied wat meer zekerheid.

Op zich heeft XP_PC gelijk, alleen .....
Servers hebben de neiging om wel eens te worden vervangen (al dan niet-gepland).
Vooral de niet-geplande vervanging (na een crash) kan voor nogal vervelend zijn, omdat dan ineens alles moet worden overgezet en de vervangende server niet dezelfde naam heeft. Moet je op stel en sprong je netwerkverwijzingen aanpassen.
Als je goede afspraken maakt over het gebruik van drive-letters (H:\ oid), dan is dat een stukje stabieler

Servers hebben de neiging om wel eens te worden vervangen (al dan niet-gepland).
Ligt eraan. Over het algemeen zal dit niet zo snel gebeuren.

Vooral de niet-geplande vervanging (na een crash) kan voor nogal vervelend zijn, omdat dan ineens alles moet worden overgezet en de vervangende server niet dezelfde naam heeft.
Mocht je een nieuwe server in je netwerk hangen (ivm crash), dan geef je deze toch dezelfde configuratie, en dus naam, als de oude?

Als je goede afspraken maakt over het gebruik van drive-letters (H:\ oid), dan is dat een stukje stabieler
Daar ben ik het niet mee eens. Mocht een servernaam, of pad, veranderen dan klopt de netwerkverbinding ook niet meer. Stel dat H:\ verwijst naar \\pc-server\dataschijf, en de servernaam wijzigt in \\pc-server2\, dan is de H:\ een lose verwijzing die opnieuw aangemaakt moet worden. De oude server is er namelijk niet meer.

XP_PC

De plotselinge vervanging heb ik al wel een aantal keren mogen meemaken... helaas en vandaar mijn waarschuwing.:(

Het vervangen met dezelfde configuratie blijkt in de praktijk veelal niet mogelijk of men denkt er niet over na (nieuwe server, nieuwe naam). Dan is het kwaad al geschied en hernoemen van servers is nagenoeg uitgesloten.

Het opnieuw configureren van een drive-letter is sneller dan alle verwijzingen aanpassen in bestanden. Dit zou je natuurlijk moeten documenteren, alleen is de praktijk wat weerbarstiger.

Persoonlijk ga ik voor het echte pad, dus de servernaam.
Inmiddels al veel ellende en herstelwerk achter de rug i.v.m. wijziging van toewijzing (mapping) van driveletters.
Voorbeeldje: bedrijf met meerdere vestigingen. De afdelingsdirectory van de gebruiker krijgt drivemapping G: en staat op de server op die lokatie. In de macros wordt verwezen naar de G:. Indien de sheet op een andere lokatie door een gebruiker opgeroepen wordt kan die niet gelezen worden, want zijn G: staat naar een andere server.
Dit is dan wel weer op te lossen door bijv. servers te synchroniseren, maar door de servernaam te gebruiken heb je geen problemen. Ook niet als de gebruiker toevallig zelf een keer zijn schijfletters anders toewijst of als dat vanuit een (toegezonden) programma gebeurd.

De plotselinge vervanging heb ik al wel een aantal keren mogen meemaken... helaas en vandaar mijn waarschuwing.
Dan moet jouw systeembeheerder zich toch een paar keer achter de oren krabben als hij meerdere malen op één dag de servernaam wijzigt. Blijft het punt dat de schijfletter niet gekoppeld blijft, en daarmee dus niet als betrouwbaarder mag worden gepresenteerd.

Het vervangen met dezelfde configuratie blijkt in de praktijk veelal niet mogelijk of men denkt er niet over na (nieuwe server, nieuwe naam).
Nou.. Jij komt uit een ander nest dan ik blijkbaar. Mocht er een server crashen wordt ie vervangen door iets wat over hetzelfde beschikt. De boel moet toch snel weer up and running zijn? Moet ik nu alle PC's langs om netwerkpaden te veranderen? Moet ik nu allerhande opstartscripts aanpassen?

Het opnieuw configureren van een drive-letter is sneller dan alle verwijzingen aanpassen in bestanden.
Nu snap ik wat je bedoelt. Valt iets voor te zeggen.. Maarja.

Heeft de keuze ook iets met de snelheid te maken?

mulderm

Als de netwerkverbinding bij het aanmelden al herstelt is: nee.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan