Netwerkprinter XP->Vista

Status
Niet open voor verdere reacties.

coenraad

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
6 nov 2006
Berichten
3.631
Het volgende probleem doet zich voor.

Probeer bij een kennis van me een netwerkprinter in te stellen.
Draadloos, printer is gekoppeld aan een XP machine en ik wil hem toevoegen aan een laptop waarop Vista home basic is geïnstalleerd.
Op de XP machine alle stappen doorlopen die nodig zijn om een thuisnetwerk op de rails te krijgen.
Printer geïnstalleerd en testpagina afgedrukt wat geen probleem is, en gedeeld.

Op de Vistamachine printer toevoegen, wat lukt (ik zie hem ook bij netwerkapparaten)
Firewall op allebei de machines uitgeschakeld waarna ik een testpagina probeer af te drukken (uiteraard vanaf de Vistamachine) waar het bekende menu verschijnt, testpagina wordt afgedrukt. Echter gebeurd er niets.
Ik zoek verder en en krijg een melding "tweerichtingsverkeer niet mogelijk".
Zoek nog verder, en krijg een melding (in netwerkbeheer) "domeinnetwerken kunnen niet worden gekoppeld"
Stuurprogamma op de Vistamachine geïnstalleerd (wat eigenlijk overbodig is) maar krijg nog steeds nul op het request.

Iemand een suggestie ?

Kan het niet gelijk uitvogelen, daar betreffende kennis ZZPer is en zijn vrouw ook de hele dag aan de slag is.

Moderators, als dit niet het juiste topic is, verplaats het naar netwerk.

Maar daar het een printer betreft, meen ik goed te zitten.
 
Kijk even hier voor wat hints & tips & links, waarbij (wat mij betreft) het verwijderen en opnieuw toevoegen van TCP/IP achterwege kan blijven.

Hopelijk kom je ermee uit.

Tijs.
 
Thijs,
bedankt voor je antwoord en ga dit ongetwijfeld uitvogelen.
 
Ik had die link gebookmarkt, dus ik heb er (ooit) iets aan gehad. Hopelijk kom je er inderdaad mee uit.

Tijs.
 
Ik wil vooral zeker weten dat de firewalls inderdaad op beide computers uitstaan. Ik bedoel hier niet alleen de Windows firewall mee, maar ook de firewall-componenten van programma's als AVG Security Suite, McAfee, Norton, Kaspersky Internet Security, ZoneAlarm, Comodo etc.

Verder zou je daarna de tip eens kunnen proberen van deze link, dus een lokale poort aanmaken van het soort \\printserver\gedeeldeprinter, en die aangeven als verbindingspoort. Probeer het zeker ook met \\ip-adres-van-de-printserver\gedeeldeprinter.
Dit is dus een setup waarbij het een lokale printer is (want aangesloten via een 'lokale poort', ook al verwijst die naar een gedeelde printer op het netwerk).

Verder geen directe tips bij de hand.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Tijs, bedankt voor je reactie.

Het bovenstaande heb ik reeds voltooid.
Vorige week via TCP/IP, local port, etc.
Firewall instellingen aangepast, zelfs allemaal gedisabled.
Mocht niet baten.

Heb hier thuis nu een simulatie gemaakt, (vista naar gedeelde XP printer) kijken of dat lukt.

Als ik een oplossing heb laat ik het weten.

Ik lees trouwens ook dat het een bug betreft, die nog niet gefixt is.:(
 
Heb hier met een simulatie een vergelijkbare situatie nagebootst.
Ben weer van voor af aan begonnen.
start->uitvoeren->cmd Type netsh firewall set portopening tcp 445 smb enable

2 maal dezelfde gebruikersaccounts aangemaakt.
XP, alle machtigingen overnemen incl. onderliggende objecten, te vinden bij de eigenschappen van de mapopties.
Printer op de Vista machine aangeloten en getest.
Printer gedeïnstalleerd op de XP machine en uiteraard opnieuw geïnstalleerd.
Gedeeld, getest vanaf Vista en BINGO.

Het schijnt op de een of andere manier toch een bug in Vista te zijn.

Nou maar hopen dat bij mijn kennis ook zo werkt.
Ik zet hem vooralsnog op opgelost.

Bedankt voor het meedenken.:)
 
Graag gedaan! Natuurlijk blijft het een zoekwerk om te zien of er nog andere 'firewalls' actief kunnen zijn op die pc via software die in jouw 'testomgeving' niet worden gebruikt (Norton, McAfee etc.)

Succes, en bedankt voor de terugmelding! :)

Tijs.
 
Verder zou je daarna de tip eens kunnen proberen van deze link, dus een lokale poort aanmaken van het soort \\printserver\gedeeldeprinter, en die aangeven als verbindingspoort. Probeer het zeker ook met \\ip-adres-van-de-printserver\gedeeldeprinter.
Dit is dus een setup waarbij het een lokale printer is (want aangesloten via een 'lokale poort', ook al verwijst die naar een gedeelde printer op het netwerk).

De tip hierboven werkt bij mij perfect op een laptop en desktop met windows 7 en waar de canon mp270 op aangesloten is, is een desktop met XP erop.
Op de laptop met Win 7 kon ik maar geen verbinding krijgen met de mp270 terwijl hij wel werd gezien in het netwerk.
Op de desktop met Win 7 kreeg ik steeds de melding dat ik het Biderctioneel in moest schakelen bij de eigenschappen van de mp270 wat dus niet mogelijk was.
Nu werkt het prima.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan