Netwerkprobleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

netwerknoob

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
20 jun 2011
Hoi,

Ik heb een netwerkprobleem waar ik al behoorlijk wat tijd in heb gestopt met het zoeken naar oplossingen op internet en het uitproberen van verschillende dingen. Tot op heden heeft echter nog niets gewerkt vandaar deze post. Overigens ben ik maar een leek dus ik hoop dat de oplossing iets simpels is wat ik gewoon volledig over het hoofd heb gezien :)

Om het probleem duidelijk te maken zal ik eerst een beschrijving geven van de situatie bij mij thuis. Het is een huis met drie verdiepingen waarin ik een netwerk heb aangelegd bestaande uit twee routers (allebei Netgear WNR3500 wireless N gigabit routers) en CAT6 bekabeling. Grafisch ziet het er als volgt uit:

Modem => router 1 in meterkast => router 2 op zolder

verbonden aan de twee routers zijn:

Router 1 in meterkast
- Xbox (via kabel)
- Dune HD mediaspeler (via kabel)
- Laptop1 (wireless)
- WII (wireless)

Router 2 op zolder
- PC 1 (via kabel)
- PC 2 (via kabel)
- Laptop2 (wireless)

De modem (ubbee) is van Ziggo (alles in 1 extra pakket) en is verbonden met de WAN poort van router 1. Router 1 is via een LAN poort verbonden met een LAN poort van router 2 op zolder (de WAN poort van router 2 wordt niet gebruikt). Aangezien ik een beperkte hoeveelheid apparaten heb, maak ik gebruik van statische IP adressen. Derhalve heb ik bij beide routers de DHCP uitgezet. Wireless hebben beide routers dezelfde SSID maar zitten wel op een ander kanaal. De ingestelde IP adressen zijn als volgt:

Router 1 = 192.168.1.1 // subnet = 255.255.255.0 // range = 192.168.1.2 t/m 192.168.1.10
Xbox = 192.168.1.2
Dune mediaspeler = 192.168.1.3
Laptop = 192.168.1.4
WII = 192.168.1.5

Router 2 = 192.168.1.11 // subnet = 255.255.255.0 // range = 192.168.1.12 t/m 192.168.1.20
PC 1 = 192.168.1.12
PC 2 = 192.168.1.13
Laptop zolder = 192.168.1.14

Bij alle apparaten verbonden aan router 1 (dus ook router 2 en de daaraan verbonden apparaten) is het subnet 255.255.255.0 en is als gateway en DNS1 192.168.1.1 ingevoerd. Overigens weet ik niet of het invoeren van een range in de router nut heeft als de DHCP uitstaat maar heb ik het toch maar ingevoerd.

De PC’s en de wireless apparaten (muv van xbox en de mediaspeler) hebben internet (zit wired op 119mbit/s download en 9mbit/s upload dus op nominale snelheid) en zien elkaar op het netwerk. Ik maak gebruik van windows 7 en de standaard firewall van windows.

Mijn probleem is dat de Xbox beneden niet altijd het netwerk ziet en derhalve geen internet en verbinding met de PC’s/laptops in het netwerk heeft. Dit kan ik verhelpen door de Xbox (een aantal keer) opnieuw op te starten, waarna de Xbox wel goed op het netwerk komt. De mediaspeler echter komt helemaal niet op internet en ziet helemaal niets op het netwerk (andere computers zien de mediaspeler eveneens niet). Als ik de mediaspeler echter rechtstreeks op router 2 zet (via lan poort) ziet deze alles op het netwerk en vice versa.

De “overduidelijke” mogelijke oorzaken zoals kapotte kabels, kapotte poorten op de router en het niet op volgorde opnieuw opstarten van het netwerk heb ik overigens allemaal al uitgesloten. Verder heb ik ook al geprobeerd om met dynamische ip adressen te werken waarbij router 1 als DHCP server dient echter dit bracht geen oplossing.

Heeft iemand een idee wat er niet goed is (ingesteld) in mijn netwerk waardoor de Xbox niet altijd en de mediaspeler nooit via router 1 op het netwerk komt?

Mocht er iets niet duidelijk zijn of nog meer informatie nodig zijn dan hoor ik dat graag. Alvast bedankt!

Laatst bewerkt:
Tsja. Is dat probleem er al sinds het begin? Dan zou het probleem wel eens kunnen zijn dat de poorten van de router geforward moeten worden naar de xbox en de mediaspeler.

Om te beginnen. Waarom koop je routers als je switches nodig hebt. Dit levert veel problemen op. Een router heb je alleen nodig aan de buitenkant van je netwerk. Deze rol neemt de Ubee voor z'n rekening.

Terug naar het onderwerp. De DHCP in de Ubee staat ook nog aan. Afhankelijk van je router instellingen kan dit ook nog voor storing zorgen. Ik vermoed zelf een IP conflict. Zet eens zoveel mogelijk apparaten uit en probeer dan de gewenste verbindingen op te zetten. Laat ons eens het resultaat weten.

Tsja. Is dat probleem er al sinds het begin? Dan zou het probleem wel eens kunnen zijn dat de poorten van de router geforward moeten worden naar de xbox en de mediaspeler.

Probleem is er inderdaad al vanaf het begin aangezien ik recentelijk ben verhuisd :D Port forwarding snap ik niet dus graag een toelichting hoe ik kan testen of dit een mogelijke oplossing is?

Om te beginnen. Waarom koop je routers als je switches nodig hebt. Dit levert veel problemen op. Een router heb je alleen nodig aan de buitenkant van je netwerk. Deze rol neemt de Ubee voor z'n rekening.

Terug naar het onderwerp. De DHCP in de Ubee staat ook nog aan. Afhankelijk van je router instellingen kan dit ook nog voor storing zorgen. Ik vermoed zelf een IP conflict. Zet eens zoveel mogelijk apparaten uit en probeer dan de gewenste verbindingen op te zetten. Laat ons eens het resultaat weten.

De routers zijn niet gekocht maar zijn gratis gekregen (een familielid had ze over). Aangezien deze routers tevens een switch zijn vond ik het zonde om nieuwe apparaten hiervoor te kopen.

Ik heb het met verschillende combinaties geprobeerd (bijv. alleen PC2 aan en de mediaspeler aan) maar dan krijg ik nog altijd geen verbinding.

Overigens als ik jouw opmerking goed begrijp dan zou ik de netwerkkabel vanuit de modem van ziggo in een lan poort (ipv in de WAN poort) van router 1 moeten doen, alles een dynamisch ip adres geven en DHCP op beide routers uitzetten. Dit zou dan toch het ip conflict moeten voorkomen.

Overigens vind ik het dan nog wel vreemd dat alleen de xbox en de mediaspeler er last van hebben en de overige apparatuur niet?

aanpassing: gezocht op internet en de ubee modem van Ziggo heeft geen DHCP die conflicten kan veroorzaken.

Laatst bewerkt:
Zou je die informatie met ons willen delen, zo leren anderen er ook nog iets van. Iets beweren zonder bronvermelding is redelijk zinloos.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan