Netwerkproblemen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nicodemus

Gebruiker
Lid geworden
16 mei 2005
Netwerkprobleem of beter nietwerkprobleem

Hallo,

Ziehier het netwerkverhaal die maar NIET wil lukken.
Het lijkt me het beste om mijn stappen hieronder uit te smeren zodat de deskundigen onder u mijn fout eruit kunnen halen.

Dus ik heb:
1 laptop met Windows XP Home SP 2, 1 desktop met Windows XP geen SP 2 en 1 router (ik veronderstel dat een SMC7004VBR een router is).

Ik voer de Wizard "Thuisnetwerk of klein bedrijfsnetwerk installeren" uit:

Ziehier de opties die ik krijg tijdens de installatie:

1) Deze computer maakt rechtstreeks verbinding met het Internet. De andere computers in mijn netwerk maken via deze computer verbinding met het Internet.
2) Deze computer maakt verbinding met het Internet via een gateway in mijn huis of via een andere computer in mijn netwerk.
3) Deze computer maakt rechtstreeks verbinding met het Internet of doet dat via een hub in het netwerk. Dit geldt ook voor andere computers in mijn netwerk.
4) Deze computer maakt rechtstreeks verbinding met het Internet. Ik heb nog geen netwerk.
5) Deze computer maakt deel uit van een netwerk zonder Internet-aansluiting.

Ik ben geneigd om de tweede keuze te kiezen.

Daarna kies ik een computernaam en een werkgroep (ervoor zorgende dat de werkgroep op de beide pc's identiek zijn.
Concreet:
NOTEBOOK-NIC (= mijnen lappy van den Aldi)
DESKTOP-NIC (=mijn lompen bak met nog lomper scherm op mijn bureauke)

THUIS (=de netwerkgroepsnaam)

Daarna bestands en printerdeling inschakelen. OK

Daarna krijg ik een animatiefilmpje dat de computer blijkbaar in het netwerk wordt opgenomen (leuk! mocht ik daarna ook daadwerkelijk de gedeelde mapjes kunnen benaderen)

En daarna krijg ik 4 mogelijk heden:

1) Een netwerkinstallatiediskette maken (kan ik niet want op mijn pc zit geen diskettedrive meer)
2) Een bestaande netwerkinstallatiediskette gebruiken (Heb ik niet)
3) De CD-ROM met Windows XP gebruiken
4) Doorgaan met de Wizard. Ik hoef de wizard niet op andere computers uit te voeren.

Ik kies voor optie 4 en daarna druk ik voltooien om vervolgens de vraag te krijgen van mijn PC om hem opnieuw op te starten.

Deze procedure voer ik tevens uit op mijn Desktop.

Ik zorg voor twee gebruikers namelijk:

Nic met paswoord: noorwegen
en
Nicodemus met paswoord: noorwegen

Ik zorg dat beide gebruikers op beide computers staan.

Dan start ik beide pc's nog eens opnieuw op om vervolgens:
op mijn laptop in te loggen met Nic + paswoord
en op mijn destop in te loggen met Nicodemus + paswoord

Ik zorg dat de Firewall van Windows uitgeschakeld is (wat ik eigelijk al onderantwoord vind, maar nen mens zou veel doen om maar effekens die gedeelde mappen te vinden)
Ik zit op beide computers norton af want je weet maar nooit dat deze nog roet in het eten komt smijten (eigenlijk ook onverantwoord maar om dezelfde reden als deze van hierboven)

Daarna ga ik naar de verkenner:

dan klikken op netwerklokaties
dan Volledig Netwerk
dan Microsoft Windows Netwerk
dan Thuis (joepie hij vind al thuis, ik denk dat ik er ben)
dan zoekt hij en hoop ik dat ik daar de gedeelde mappen ga vinden maar er komt niet tevoorschijnlijk.

Het delen van de mappen heb ik gedaan door op de respectievelijke map rechts te klikken en dan Delen en Beveiliging te kiezen om daarna het tweede deel van het venster, zijnde Delen en Beveiliging: het netwerk: alles aan te vinken en een omschrijving in te tikken van de deelmap.
Daaronder kan je de Firewall van Windows in of uitschakelen. Ik schakelde heb volledig uit zodat deze zeker geen problemen zou geven.

Dus dat is mijn werkwijze... wat doe ik nu verkeerd??

___

O ja, wat ik ook heel raar vind is dat ik zowel op mijn laptop als op mijn desktop kan inloggen met de zelfde gebruik (nl: Nic + paswoord: noorwegen)

Zoiets kan je toch normaal gezien niet?

Allé, nen helen boterham maar ik hoop dat er iemand mij kan helpen want ik ben er al ettelijke dagen mee bezig en ik krijg er stillaan een punthoofd van.

Alvast bedankt!

Greetz
Nicodemus

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan