Netwerkschijf niet meer toegankelijk

Status
Niet open voor verdere reacties.

bassie1

Gebruiker
Lid geworden
27 jul 2007
Berichten
80
Hallo allemaal,

Ik heb een probleem wat me niet is gelukt om op te lossen. Mijn netwerk bestaat uit twee routers: een Speedtouch 780 (van KPN) en daarachter een LinkSys WRT54GS.
Ik heb een HipServ netwerkschijf (Lacie Internet Space), die verbonden is met de LinkSys router. Nu wilde ik deze verplaatsen naar de Speedtouch en een vast ip-adres toewijzen, maar bij het wijzigingen van de instellingen heb ik alleen het ip adres veranderd naar een adres van de range van de Speedtouch, en ben vergeten om ook de gateway te wijzigen. Die staat dus nog op de LinkSys ingesteld. Gevolg: ik kan niet meer in de instellingen. Via verkenner kan ik nog wel bij de bestanden, maar voor het administratiepaneel wordt je door de schijf doorgestuurd naar de website van Lacie, waar je vervolgens moet inloggen. Dan wordt je teruggestuurd naar de schijf en kom je - normaal gesproken - in het administratiepaneel. Maar na het inloggen wordt naar een verkeerd ip adres (het oude ip adres) verwezen, en is dus niet toegankelijk.

Mijn vraag is dus: hoe kan ik weer bij de instellingen komen, om de wijzigingen terug te draaien? Het hoeft dus niet definitief te zijn, als ik er maar even in kan komen. Lacie weet geen oplossing, behalve dat "het probleem in je router moet liggen".

Alle ip-adressen op een rij:
Oud ip-adres van de HipServ: 192.168.148.115
Niew ip-adres van de HipServ: 192.168.1.115
Ingestelde gate-way van de HipServ: 192.168.148.1 (de Linksys router)
 
Verbind je laptop via DJHCP en de tweede router. Kan je dan bij het web interface?
 
De enige manier waarop ik bij de bestanden kan (niet de administratie), is met de schijf en laptop op de eerste (Speedtouch) router. Via de tweede router is het op geen enkele manier mogelijk om verbinding te maken.
 
Kan je dan je laptop, desnoods per kabel, met de eerste speedtouch router verbinden? Dan zou je bij het webinterface van de nas moeten komen.

Zodra dat kan zal mijn advies zijn om de tweede router als access point te gebruiken. Dat maakt heel veel makkelijker.
 
Als ik dat doe kan ik wel bij de bestanden, maar niet bij de web interface. Ik kan de instellingen dus niet wijzigen, en dat is het probleem. Dan kan ik hem nooit met een andere router gebruiken. En de vaste computer die op de tweede router is aangesloten, kan er dan niet meer bij, terwijl die het belangrijkst is (ivm backup).
 
Je hebt er toch software bij gekregen. Kan je ermee niet de schijf resetten?
 
Nee, die kan de schijf niet vinden, ook niet als je er via verkenner wel bij kunt.
 
Welke ip adres heeft de speedtouch, en welke range wordt door DHCP uitgegeven?
 
Speedtouch: 192.168.1.254
Range: is niet terug te vinden in de router zelf, maar volgens het kpn forum is het 192.168.1.70 tot 192.168.1.253
 
Ik zal eerst de linksys router als bridge instellen en als vast ip adres 192.168.1.10 toekennen. Meestal moet je ervoor het LAN kabel van de Speedtouch in LAN port 1 van de Linksys steken en nergens elders.

Let op: je nieuwe adres van de HIP server ligt binnen het bereik van de DHCP server van de speedtouch.

Ik zal het volgende proberen: koppel het linksys router los van je systeem. Hang de NAS per LAN kabel aan de speedtouch. Hang je laptop per lan kabel aan de speedtouch. Alles uitzetten. Dan eerst speedtouch aanzetten, vervolgens NAS en laptop (de laatste twee ook tegelijkertijd). Dan moet het mogelijk zijn met de software, die je bij de schijf hebt gekregen, de schijf te resetten...
 
De Linksys router als bridge instellen kan niet, ik kan de firmware niet wijzigen en ook geen andere software installeren. Of biedt het standaard al ondersteuning daarvoor?

Ik heb dat tweede geprobeerd, maar helaas zonder succes. De software kan de schijf nog steeds niet vinden, en als ik naar de webinterface ga wordt ik nog steeds doorgestuurd naar (het niet bestaande adres) 192.168.148.115.

Zou het soms mogelijk zijn om dat adres door de Speedtouch te laten doorsturen naar 192.168.1.115? Dan komt het wel bij de goede terecht. Ik heb al wat zitten proberen met doorsturen, maar dat gaf geen resultaat.
 
IP adres van de Speedtouch of de dhcp range veranderen is niet mogelijk, KPN heeft alles dichtgetimmerd. Wat de Linksys router betreft, nergens is iets te vinden van bridge mode, dus blijkbaar is dat op dit type niet mogelijk, of is het eruit gehaald.
 
Haal het netwerk kabel uit de linksys, en probeer het ip adres en dhcp range aan te passen, zodat je weer het netwerkschijf kan benaderen...
 
Van de Linksys kan ik veel meer aanpassen. Heb het ip adres 192.168.1.1 toegewezen, en daarna de range gewijzigd in .116+ zodat de .115 erbuiten valt. Nu kan ik via deze router bij de hipserv, maar nog steeds niet bij de webinterface of de reset tools op de cd. Nog geen succes dus...
 
@bassie1,

Probeer het volgende; reset de NAS door de powerbutton zolang ingedrukt te houden dat het lampje begint te knipperen, hierna loslaten. De NAS zal hierna resetten en dan uitgaan. Als hij uitgeschakeld is weer opnieuw aanzetten en ca. 1 minuut wachten. Ondertussen je pc op de speedtouch aansluiten en zorgen dat je verbinding hebt binnen dit netwerk. Als alles weer opgestart is, de setupdisc van LACie via de pc opstarten de kijken of je op deze wijze door de setup komt.
 
Tdis, bedankt voor je reactie. Deze Internet Space heeft alleen geen mogelijkheid tot resetten via de powerbutton, als je die een paar seconden indrukt gaat het lampje knipperen en gaat hij daarna uit. Het standaard afsluiten dus.
Dit is helaas de versie met 1 drukknop als powerbutton, de nieuwe modellen ondersteunen het resetten wel.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan