Netwerkschijven vanaf werkplek onbenaderbaar.

Status
Niet open voor verdere reacties.

nieuwie

Gebruiker
Lid geworden
7 jun 2011
Had ik eerder (gister) het probleem met het delen van het internet vanaf Windows 2003 (inmiddels opgelost, met dank aan de forum leden van Helpmij.nl!), nu heb ik de volgende issue.

Onze Windows 2003 server heeft een aantal shares. Deze zijn handmatig gekoppeld via 'Map network drive' op de werkplekken. Het vreemde is, het gaat om een tweetal laptops met Vista en een tweetal laptops met Windows 7. De laatste twee hebben nog altijd werkende shares, maar de laptops voorzien van Windows Vista doen het beide niet.

Op de server zijn er anders dan DNS (naar buiten, forwarders) geen wijzigingen gedaan. Waar zou dit probleem kunnen liggen?

Helemaal gek is het dat een ping naar de server niet succesvol is, maar het IP-adres van de server wel benaderbaar is. Ook wanneer ik gewoon \\192.168.1.1 (het IP-adres van de server) invoer bij Explorer, kom ik gewoon op onze server.

Zit dus iets niet helemaal goed, maar waar. En zit dat dan in Vista of op de server is de vraag (alvast ingedekt als ik straks wordt verzocht hier een Vista topic van te maken :))

Toevoeging: We hebben nog een oude A3 printer staan op Windows 2000 webserver (is enkel een test server met XAMPP, maar daar zit tenminste nog een LTP poort op :)). Deze printer is gedeeld. Op de server (Windows 2003, DC, FS etc.) kunnen we zowel die webserver als de printer benaderen. Vanaf de werkstations echter (de webserver heeft als IP-adres 192.168.1.3) kunnen we wel pingen naar de webserver, maar hier verder niet benaderen via \\192.168.1.3 of \\websvr ed. (dit werkte tot gister prima).

Iemand een idee? Het ligt dus niet aan Windows Vista of Windows 7 (is mijn conclusie in ieder geval).

Laatst bewerkt:
Probleem met de webserver is na een reboot 'vanzelf' opgelost. Dat is dus verholpen. De Windows Vista laptops tot op heden zonder succes. Die doen het dus nog niet.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan