Netwerksleutel

• Onderwerp starter Onderwerp starter djdg
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

djdg

Gebruiker
Lid geworden
23 dec 2006
Als een van de weinigen uit de straat staat onze internetverbinding in de lijst van draadloze netwerken als onbeveiligd. Hier probeer ik verandering in aan te brengen, maar ik snap het een en ander niet. Als ik in de router zit (beetje krap, maar het past net) kan ik op 3 manieren beveiliging instellen: WPA, WEP en 802.1x
Ik heb alleen geen sleutel en die is voor zover ik weet ook nog helemaal niet ingevoerd. Moet ik zelf een combinatie verzinnen of moet deze ergens achterhaald worden?
Is het tevens mogelijk om dit alleen via Windows te doen? Als ik bij 'Een draadloos netwerk selecteren' kijk en ik via 'Geavanceerde instellingen wijzigen' en het tabblad 'Draadloze netwerken' mijn verbinding selecteer en dan op eigenschappen klik, kan ik bij 'Netwerkverificatie' kiezen uit:
- open
- gedeeld
- WPA
- WPA-PSK
- WPA2
- WPA2-PSK

Wat kan ik het beste doen? (Excuses voor een eventueel onduidelijke uitleg).

Het beste kan je kiezen voor de WPA2 beveiliging, deze is het moeilijks om te kraken voor buitenstaanders, maar uit jouw verhaal blijkt dat je router als hoogste WPA(1) ondersteuning heeft, dus zal je die moeten gebruiken.
Dan zal je zelf inderdaad een sleutel voor je netwerk moeten verzinnen, deze moet uit minimaal 10 karakters bestaan die alle cijfers en de letters A t/m F mag bevatten. (zogenaamde hexidecimale karakters)
Voor je hieraan begin moet je wel controleren of alle draadloze apparatuur die je bezit wel WPA encryptie ondersteund.

WEP encyptie is zoizo geen aanrader omdat deze zeer gemakkelijk te kraken is, indien je apparatuur heb die alleen WEP encyptie ondersteund is het beter om die apparatuur te vervangen door iets nieuws wat wel de WPA encryptie ondersteund.

Cotje

Laatst bewerkt:
Hoe kan ik dat controleren? Op deze laptop geeft hij het in de Windows beveiliging zelf aan dus ga ik ervan uit dat het ondersteund is. Boven staat een pc die een half jaar oud is dus daar moet het ook geen probleem zijn.

Dat is te controleren door de specificatie's van laptop / pc te raadplegen in de handleiding of op de website van je fabrikant. Maar een PC van een half jaar oud zal inderdaad WPA waarschijnlijk wel ondersteunen.

Je kan het ook gewoon gaan proberen, zorg er alleen wel voor de PC waarmee je de aanpassingen gaat doen met een kabel op je router is aangesloten, mocht het toch fout gaan kan je altijd nog via de bekabelde verbinding de instellingen van je router wijzigen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan