Netwerksnelheid te traag

Status
Niet open voor verdere reacties.

jpvaneijk

Gebruiker
Lid geworden
7 mrt 2009
Situatie thuisnetwerk:
PC in woonkamer:
- C schijf met Windows XP Home editie 32bit
- NVIDIA nForce Networking Controler (1,0 Gbps)

PC op zolder:
- C schijf (SSD) met Windows 7 Utlimate 64bit
- 2x Onboard Realtec PCIe GBE Family Controler (1,0 Gbps) (Smart Dual LAN)

Server op zolder:
- C schijf met Windows 7 Utlimate 64bit
- 4 x 1.5 Tb schijven in Raid 5 configuratie (hardwarematig)
- Via USB gekoppelde externe harddisc
- Onboard Realtec PCIe GBE Family Controler (1,0 Gbps)

Mediaplayer op slaapkamer
- 100 Mb LAN

Samsung TV
- WLAN 300N

Probleemstelling:
In mijn netwerk heb ik overal GigaLAN UTP liggen (CAT6) en een aantal GigaLAN switches. In feite zou ik kopieer acties uit moeten kunnen voeren tussen de PC's binnen een bandbreedte van 1000 Mbit /ps maar deze situatie wordt maar in bepaalde richtingen gehaald. Ik blijf soms zelfs steken op 15 Mbyte /ps wat de bedoeling niet kan zijn. Ik gebruik vast IP adressen en ik haal dus de snelheden niet die mijn netwerk aan zou moeten kunnen.

Reeds uitgevoerde acties:
- Met Jperf de netwerksnelheidsituatie getest en inzichtelijk gemaakt. Resultaat:

Woonkamer -> Zolder : 963 Mbits/s
Woonkamer -> Server : 439 Mbits/s
Zolder -> Server : 391 Mbits/s
Zolder -> Woonkamer: 376 Mbits/s
Server -> Woonkamer: 455 Mbits/s
Server -> Zolder : 938 Mbits/s

- Alle switches getest, nagekeken en op andere plekken neergezet. Geen resultaat.
- Netwerktekening gemaakt om eea beter in beeld te krijgen.
- SG TCP Optimizer op alle PC's geinstalleerd en geoptimaliseerd
- Met HD Tune Pro de harde schijven getest. De zwakste schakel zit in de PC die in de woonkamer staat en de snelheid is 63 Mb.

Hulpvraag:
Is er iemand die me verder op weg kan helpen om mijn netwerksnelheid op pijl te krijgen? Bestaat er een netwerktool die inzichtelijk maakt waar het knelpunt zit?
Kent iemand de ideale instellingen voor de netwerkkaarten?

Netwerktekening:
Foto%20Netwerk%20inclusief%20bandbreedte.png

... het is normaal dat je nooit perfect 1000MBits/sec kan behalen hoor.
allemaal verkooptrucjes: eventjes vlug afronden naar boven en alles lijkt beter ^^

ps: hoe langer de kabel, hoe trager de data gaat.

Laatst bewerkt:
... het is normaal dat je nooit perfect 1000MBits/sec kan behalen hoor.
allemaal verkooptrucjes: eventjes vlug afronden naar boven en alles lijkt beter ^^

ps: hoe langer de kabel, hoe trager de data gaat.

Sorry, maar ik verwacht wel iets meer dan dit.

ps: per router/switch waar je het door laat gaan, is er ook wat signaalvertraging.
andersgezegd: als je alles op 1 centrale router zou kunnen aansluiten, die ook op en centrale plaats staat, zou je misschien wel de volledige snelheden kunne behalen.

ook eens controleren of er geen scherpe hoeken in de kabels zitten? dit kan het signaal wat verzwakken

Laatst bewerkt:
ps: per router/switch waar je het door laat gaan, is er ook wat signaalvertraging.
andersgezegd: als je alles op 1 centrale router zou kunnen aansluiten, die ook op en centrale plaats staat, zou je misschien wel de volledige snelheden kunne behalen.

ook eens controleren of er geen scherpe hoeken in de kabels zitten? dit kan het signaal wat verzwakken

Okay MrPsycho, dat ziet er beter uit. In ieder geval komt er iets uit waar je over na kunt denken.
Er zitten geen kreukels in de kabels, en blijkbaar leveren de switches ook geen beperking. Er komt immers van PC A naar PC B de volledige bandbreedte door de kabels en de switches. Alleen andersom niet. Vreemd niet?

Gezien het plaatje en de beperkingen die ik kabeltechnisch heb, kan ik bijvoorbeeld niet vanaf de eerste switch de eerste 4 kabels omhoog helpen. Er kan helaas maar één kabel door het pijpje. Gezien ik ook wel begrijp dat het verkeer dan heen en weer weer gaat over diezelfde ene kabel gaat ben ik best bereid de helft in te boeten aan snelheid, bijvoorbeel 500 Mbit. Maar zelfs dan zou ik toch tot een 60 Mbytes moeten komen en niet tot een kleine 15?
Bedankt in ieder geval voor deze reaktie en het meedenken.

Grtz,
JP

ipv van vanuit de eerste switch 4 kabels door een gootje van 1 kabel te doen, de switch na het gootje doen, en daar de 4 kabels uit laten vertrekken.

ipv van vanuit de eerste switch 4 kabels door een gootje van 1 kabel te doen, de switch na het gootje doen, en daar de 4 kabels uit laten vertrekken.

Tot aan de muuraanluiting heb ik na het modem een switch. Daar komt uit 1 PC, een router en 1 kabel naar de muuraansluiting .
Vanaf de muuraansluiting gaat er 1 kabel mhoog naar de slaapkamer. Daar staat een switch zodat ik er 1 naar zolder kan doorsturen en er 1 heb voor mijn mediaplayer. Op zolder een switch die 2 muuraansluitingen in de werkkamer geeft en 1 op de slaapkamer van mijn dochter. Ik zie even niet hoe ik dat anders zou kunnen doen.
Mis ik iets?

... ingewikkeld dus ...

En vandaar mijn hulpvraag.
Wat zijn de ideale instellingen voor de netwerkadaptors? Zoals:
- MTU
- Jumbo Frame
- Flow Control
- etc.

Ik moet iets missen als het de ene kant wel goed opgaat en de andere kant niet.
Bij een kopieer opdracht leest PC1 en schrijft PC2. Hoe kan ik de schrijfsnelheden goed achterhalen? De leesschrijfheid lukt wel en ligt minimaal op 60 Mb/ps. Kan ik schrijfsnelheden achterhalen zonder dat ik de harddisc moet formatteren?

Anyway, ik hoop dat iemand de goeden tip heeft. Het zal wel weer iets kleins zijn wat ik over het hoofd zie zoals dat zovaak het geval is.

trage HDD's? als bv eentje (degene die gelezen word) met SATA is, zal het vlugger gaan dan als het eentje (nu ook degene die gelezen word) met IDE is.

kan ook verschil maken door SATA en SATAII, door IDE of door SCSI, ...

trage HDD's? als bv eentje (degene die gelezen word) met SATA is, zal het vlugger gaan dan als het eentje (nu ook degene die gelezen word) met IDE is.

kan ook verschil maken door SATA en SATAII, door IDE of door SCSI, ...

Twee PC's met SATAII en 1 met SATA. Moet ruim voldoende zijn. Toch bedankt kerel, veel andere reakties zijn er niet geloof ik :confused:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan