Netwerkverbinding maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Eric_Daleboudt

Kascommissielid
Lid geworden
6 aug 2001
Sinds Windows 10 kan ik alleen gedeelde mappen benaderen.

Ik kan wel van in Windows 10 een map op Windows 7 benaderen, maar andersom niet.

Ik doe het als volgt:
Maak een netwerkverbinding;
\\naam PC\Naam map$

Het gaat goed tot ik het wachtwoord op geef, dan wordt er gezocht en krijg ik deze foutmelding:

fout delen.jpg

Wie weet raad ?

P.S. Al geverifieerde gebruikers volledig beheer gegeven.

Laatst bewerkt:
Hoe het werkt weet ik niet !!
Als ik een netwerkverbinding maak met Win 7 werkt het direct.
Maar voor Win 10 moet ik blijkbaar eerst Win 7 opnieuw opstarten.

Zal share even verwijderen en kijken of het dan goed blijft gaan.

Laatst bewerkt:
Dit is wel het slechtste voorbeeld van een gedeelde map die je maar kon geven.
Als ik niet in de bijlage had gekeken dan was ik zó het bos in gestuurd!

Alle hoofdmappen van schijfletters (dus de map C:\, D:\ etc.) worden (automatisch, door Windows) administratief gedeeld, met als sharenaam resp. C$, D$ etc.
Administratief als bedoeld in: Alleen toegankelijk voor Administrators op de delende computer.
Je begrijpt al waar de schoen wringt: h$ is de administratief gedeelde hoofdmap van H: , dus is h$ als sharenaam (met rechtentoekenning voor algemeen gebruik) niet geschikt. Wel kun je evt. een sharenaam toevoegen zoals h-hoofdmap$

Dus eerst normale sharenamen gebruiken en dan kijken of het beter gaat. Indien niet, dan in de W7 computer referenties toevoegen, via de instructies die hier staan, in posting #7.

Tijs.

Het werkt.

Dit is wel het slechtste voorbeeld van een gedeelde map die je maar kon geven.
Als ik niet in de bijlage had gekeken dan was ik zó het bos in gestuurd!

Tijs.

Sorry Tijs,

Ik doe het altijd zo en het werkt.
Begrijp jou uitleg niet direct.

Maar heb de share verwijderd en ik kan er nog steeds bij.

Het is wel zo dat als je H$ wilt gebruiken het administrator account actief moet zijn, maar dat wist ik al.

Nogmaals: Gebruik die administrative shares alleen op de manier zoals ze bedoeld zijn. Die administrative shares hebben een standaard rechtenstructuur en als je ze verwijdert dan komen ze na de volgende herstart gewoon weer automatisch terug. Kortom: Blijf met je <favoriete bargoense woord voor je vingers> af van administrative shares, voeg altijd je eigen shares toe zónder administrative sharenamen te gebruiken.

Goed, ik heb, naast de tirade over administrative shares, nog wat extra tips/info toegevoegd in mijn vorige posting. Dus maak een "brave" sharenaam, stel zowel de deelrechten als de bestands-/maprechten goed in zodat er in beiden voldoende rechten is voor de gebruikersnaam die je gebruikt om verbinding te maken en kijk of je het rechtstreeks of anders indirect d.m.v. credentials benaderbaar kunt krijgen.

Lukt dit niet, ga dan je eens afvragen of de W10 computer niet (ook) een thuisgroep heeft, want een thuisgroep en delen o.b.v. gebruikersnaam en wachtwoord sluiten elkaar uit, als ik het goed begrepen heb.
Kijk daarvoor hier, liefst het hele artikel maar minstens het deel vanaf "Beveiligingsinstellingen netwerk wijzigen", waar de manier van delen in Windows aangepast kan worden. Mogelijk staat dat (nu) bij jou niet goed, zoals delen zonder wachtwoord, een thuisgroep, ...

Tijs.

Laatst bewerkt:
Ik krijg bij het klikken op de link de volgende mededeling van het forum: Ongeldig(e) Bijlage opgegeven. Neem contact op met de webmaster als u een geldige koppeling hebt gevolgd.

Tijs.

Ok, ik begrijp dat je problemen nu "automagisch" zijn opgelost? Oftewel dat het verhaal over "meerdere netwerverbindingen met verschillende credentials" de oorzaak was van je probleem? Dus een eerder gemaakte netwerkverbinding, blijkbaar aangemaakt met "Opnieuw verbinden bij aanmelden" en je nu probeerde te verbinden met dezelfde delende computer, maar met een andere gebruikersnaam + wachtwoord?

Als dat klopt, dan had je in Referentiebeheer (zie posting #3) kunnen zien dat er al een gebruikersnaam + wachtwoord (automatisch) gebruikt werd voor verbinden met die delende computer. Ook het command "Net use" in een CMD-venster had je kunnen laten zien dat er al een netwerkverbinding was met die delende computer.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan