Netwerkverbinding valt weg

Status
Niet open voor verdere reacties.

fhermans

Gebruiker
Lid geworden
17 feb 2010
Ik heb een netwerk met 3 locaties. Op een locatie (A) staan alle servers. Op de locaties A, B en C wordt gewerkt met Thin Clients die een RDP sessie opzetten naar de Terminal Servers op locatie A. De verbindingen tussen deze locaties zijn geregeld via een IP-VPN verbinding met op elke locatie een Cisco die de routing doet. Nu hebben we het probleem dat om de 30-45 minuten de verbinding tussen de locaties wegvalt. Gebruikers verliezen hun sessie en moeten na een minuut of 3-5 weer opnieuw inloggen.

Ik heb op verschillende servers een aantal ping opdrachten uitstaan. De resultaten zijn allemaal hetzelfde:
Ping naar de LAN zijde van de Cisco in A-> Geen probleem 100% reply
Ping naar de LAN zijde van de Cisco in B-> Veelvuldig Destination Host Unreachable melding.
Ping naar de LAN zijde van de Cisco in C-> Veelvuldig Destination Host Unreachable melding.
Ping naar een IP van de provider in het IP VPN-> Veelvuldig Destination Host Unreachable melding.
Ping naar een printer (continue on line) op locaties B en C geeft ook veelvuldig Destination Host Unreachable melding.
Ping naar internet op locatie A (wordt via de Cisco naar een andere ADSL verbinding gerouteerd geeft ook veelvuldig Destination Host Unreachable melding.
De gebruikers op locatie A ondervinden geen problemen ( behalve het wegvallen van internet dan); de netwerk verbinding met de Terminal Servers is stabiel.

Ik heb de kabels van de Cisco in A al vervangen. Aangesloten op een andere Switch. Servers op andere switch gezet en andere kabels gebruikt maa de melding blijft. De pings tonen m.i. aan dat het probleem in de Cisco op locatie A zit, maar de provider geeft doodleuk aan niets te kunnen zien dat fout gaat en zoek het zelf maar uit. Heeft iemand een idee wat ik nog kan proberen of wat een oorzaak zou kunnen zijn? Ook een andere optie om aan te tonen waar het in zit?

Ik hoor het graag

Eerste wat je maar moet gaan doen is vanaf lokatie A een regelmatige tracert doen naar het publieke ip-adres van lokatie B.
Andersom ook: Van lokatie B een tracert doen naar publieke ip-adres van lokatie A.
Dit zéker doen als de verbinding weer weggevallen is. Het zou een idee kunnen geven waar het misgaat (op je eigen netwerk of op het netwerk van de provider).

Je kunt ook programma's als PingPlotter gebruiken voor dat doel (trial-versie van Pro en een free Standard versie te downloaden op www.pingplotter.com)

Kijk ook naar de routes die genomen worden. Lopen de routes 'inefficiënt' (ik heb voorbeelden gezien dat een VPN verbinding NL <-> UK via Zweden werd gerouteerd..) en/of wisselen die routes vaak, dan eens aan de bel trekken hierover bij de provider.

Succes,

Tijs.

Resultaten

Dank voor je reactie!

Ik heb een tracrt uit laten voeren vanaf locatie A. Hij komt dan terug met de melding dat na de gateway de Host niet kan worden bereikt; schiet dus niet heel erg op. Vanaf lacatie B of C een tracert uitvoeren is vrij lastig omdat daar alleen Thin Clients staan. Deze verbreken meteen de verbinding als deze wegvalt en daar kun je niets mee; deze zijn Unix bases en hebben dus geen Windows draaien.

Verder is het zo dat we vanaf afgelopen vrijdag overdag weer stabiel kunnen werken. In de avond en nacht uren hebben we wel de wegvalende verbindingen, overdag (bijna) niet meer. Ik klop dit overigens meteen af, want het is de Goden verzoeken..... Bij ons is niets aangepast, geen kabels veranderd of zaken herstart, de provider geeft ook aan niets te hebben gedaan...... ;)

Ik blijf open staan voor suggesties en zal hier aanvullen zodra er wee ontwikkelingen zijn. Voor de duidelijkheid; het probleem is dus niet verholpen, maar de overlast voor de gebruiker is sterk verminderd.:confused:

Bedankt voor het meedenken,
Fred

Dat de host na de gateway niet bereikt kan worden duidt op routeringsproblemen. Dat lijkt me duidelijk een probleem dat je bij de provider moet neerleggen(!) Een programma als PingPlotter kan je helpen om te documenteren wat er gebeurt met de routering (hoe vaak die verandert, bij welke hop de verbinding eruit valt etc.) [Er is een optie waarmee je routeringsveranderingen naar de doelhost kunt loggen.]

Hierop even inhakend: Ik schreef in mijn vorige posting dat het (VPN-)verkeer bij een klant werd gerouteerd via Zweden (Telia). Ik heb de klant toen een andere provider laten nemen, die veel 'rechtstreekser' routeerde (gebruikte andere backboneproviders) én de routering niet elke paar minuten liep om te gooien.

Je snapt dat het o.a. ervan afhankelijk is welke netwerken de provider mag/kan gebruiken hoe de routering loopt, hoe snel (en hoe 'volgestopt') die is etc.

Succes,

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan