[Newbe] Batterijen help

Status
Niet open voor verdere reacties.

patsneok

Gebruiker
Lid geworden
24 feb 2002
Ehummm, dit weet ik echt niet.
In mijn digi camera zit een batterij blok van 7.4 V en 680 mAh? Wat houdt dat nu precies in? Wat geeft die 7.4 volt aan? Is dat de "kracht" die gegeven wordt? En wat houdt dan die 680 mAh (milli Amphere??) in?

Waarom heb ik toch geen natuurkunde oid in mijn vakkenpakket genomen??

Ik vraag dit omdat ik aan het kijken ben naar oplaadbare batterijen voor mijn digi cam en ik een beetje de bomen en het bos ga verwarren.. Waar moet ik op letten?

je kunt electriciteit vergelijken met water.

volt is de temperatuur van het water, en apere de hoeveelheid.

Hoe meer mA, hoe langer je foto's kunt make met het toestel tot de batterijen leeg zijn.

[/I]

Ik vraag dit omdat ik aan het kijken ben naar oplaadbare batterijen voor mijn digi cam en ik een beetje de bomen en het bos ga verwarren.. Waar moet ik op letten? [/B][/QUOTE]
nou ik neem wel aan dat deze batterij die je nu hebt ook oplaadbaar is, en meestal hebben die een speciale vorm,en kan je alleen deze battrij gebruiken, dus moet je denk ik ook weer zo,n zelfde batterij kopen!

Mr. bravoman vertelt het niet helemaal goed, ik zal het even anders formuleren:

Zie bij het watermodel Volt als waterdruk (hoe hoger de druk aan beide kanten, hoe hoger de spanning; spanning van electrische stroom = Volt).
Zie de hoeveelheid water als Ampère.

mA is dus milliAmpère (duizendste Ampère), en mAh is milliAmpère per uur (h = hour), dus hoeveel stroom de batterij per uur kan leveren.

Hoe meer mA wil niet zeggen hoe langer je foto's kan maken. Dit wil alleen maar zeggen hoeveel de batterij maximaal kan leveren (piek), niet hoeveel per uur.

Watt (vermogen) = Volt x Ampère
Dus Wh (Watt per uur) = Volt x Ampère per uur

Dus het vermogen van de batterij is 7,4 * 0,68 * 1 = 5,032 Watt per uur. Dat wil zeggen dat als het fotograferen 5 Watt kost, je dat 1 uur kan doen voordat de batterij leeg is.

Geplaatst door seeburg100
nou ik neem wel aan dat deze batterij die je nu hebt ook oplaadbaar is, en meestal hebben die een speciale vorm,en kan je alleen deze battrij gebruiken, dus moet je denk ik ook weer zo,n zelfde batterij kopen!
Inderdaad! Wat ik alleen nog niet had verteld, is dat ik een speciale grip heb besteld. In deze grip kunnen "six ordinary LR-6 (AA) batteries" dus 6 gewone AA batterijen. Maar die 6 gewone batterijen moeten (denk ik) net zo veel "kracht" leveren als het block wat nu voor de voeding zorgt..

Laatst bewerkt:
Geplaatst door patsneok

Inderdaad! Wat ik alleen nog niet had verteld, is dat ik een speciale grip heb besteld. In deze grip kunnen "six ordinary LR-6 (AA) batteries" dus 6 gewone AA batterijen. Maar die 6 gewone batterijen moeten (denk ik) net zo veel "kracht" leveren als het block wat nu voor de voeding zorgt..

ja oke dat wist ik niet! maar zo,n batterij die je nu hebt gaat best lang mee! je moet wel opletten dat je wel de zelfde voltage en ampherage houdt! ik persoonlijk zou het niet doen! maar gewoon de batterij kopen die je nu hebt!

Geplaatst door Lekkere Kwal
Mr. bravoman vertelt het niet helemaal goed, ik zal het even anders formuleren:

Zie bij het watermodel Volt als waterdruk (hoe hoger de druk aan beide kanten, hoe hoger de spanning; spanning van electrische stroom = Volt).
Zie de hoeveelheid water als Ampère.

mA is dus milliAmpère (duizendste Ampère), en mAh is milliAmpère per uur (h = hour), dus hoeveel stroom de batterij per uur kan leveren.

Hoe meer mA wil niet zeggen hoe langer je foto's kan maken. Dit wil alleen maar zeggen hoeveel de batterij maximaal kan leveren (piek), niet hoeveel per uur.

Watt (vermogen) = Volt x Ampère
Dus Wh (Watt per uur) = Volt x Ampère per uur

Dus het vermogen van de batterij is 7,4 * 0,68 * 1 = 5,032 Watt per uur. Dat wil zeggen dat als het fotograferen 5 Watt kost, je dat 1 uur kan doen voordat de batterij leeg is.
Even kijken of ik je kan volgen..
Wat zou dat dan betekenen als ik een batterij heb van 7.4V en 2000 mAh? Dan is het vermogen 7.4 * 2,00*1= 14.8 Watt per uur. Als het fotograferen 5 Watt kost, dan kan ik (bijna) drie uur fotograferen, toch??

Geplaatst door seeburg100

ja oke dat wist ik niet! maar zo,n batterij die je nu hebt gaat best lang mee! je moet wel opletten dat je wel de zelfde voltage en ampherage houdt! ik persoonlijk zou het niet doen! maar gewoon de batterij kopen die je nu hebt!
Dat kon je ook nog niet weten, omdat ik het niet verteld had.. :)
Waarom moet ik hetzelfde ampherage houden? Ik dacht aan van die Powerbank 2000 mAh dingen. Ik kan het voltage (zo snel) niet achterhalen. Ik dacht 1.5V.. dat maal 6 zou 9 volt opleveren. Gaat dat dan nog goed? Of overbelast ik mijn camera dan?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan