Niet al het RAM herkend op ASROCK TRX40 Creator + 3960X

Status
Niet open voor verdere reacties.

jorism1993

Gebruiker
Lid geworden
28 apr 2009
Berichten
128
Hoi,

Ik heb onlangs een nieuwe Threadripper 3960X CPU + moederbord aangeschaft. Vandaag heb ik geprobeerd het systeem te bouwen. Niet alle RAM wordt echter gedetecteerd: hij herkent de RAM-stick in het B2-slot niet.

Erg vervelend, en het kan een aantal oorzaken hebben. Hoe kom ik erachter of dit probleem CPU- of moederbordgerelateerd is? Ik heb uitgesloten dat het RAM-geheugen defect is omdat ik RAM-sticks heb verwisseld en het blijft de stick in B2 niet detecteren.

Ik gebruik het ASROCK TRX40 Creator-moederbord en heb twee verschillende sets RAM geprobeerd, maar beide falen.
- CMK32GX4M2F4000C19
- F4-3200C16Q-64GVK

Iemand een idee?

20220108-155918.jpg
https://i.ibb.co/VWgV56V/20220108-162846.jpg

Edit: juiste RAM module moet CMK32GX4M2E3200C16 zijn
 
Laatst bewerkt:
De F4-3200C16Q-64GVK bestaat uit vier sticks

De CMK32GX4M2F4000C19 bestaat uit twee sticks.

Als ik de CMK32GX4M2F4000C19 plaats wordt B2 ook niet herkend
 
Dan zou je toch denken dat RAM-slot B2 defect is ..

En nogmaals, de kit van 4 F4-3200C16Q-64GVK modules staan níet vermeld in de QVL, het wil niet zeggen dat het niet werkt, maar kán in de toekomst voor vage problemen zorgen..
 
Ik zie dat de ik de code van CMK32GX4M2F4000C19 niet de juiste was. Dit moet CMK32GX4M2E3200C16 zijn
 
Niets op de LGA pinnen of openingen geraakt bij het plaatsen van de CPU? controller zit in de CPU en dingen zitter erg dicht op elkaar.

Met alleen een reepje in B2 ook niets? staat nergens dat ook A2 bezet moet zijn.
 
Bij mijn weten geen pinnen geraakt.

Ik zal testen met 1 reepje in B2.
 
Dat heeft niet geholpen. Ik ben er achter gekomen dat slot B1 en B2 het niet doen.

De volgende stap is om uit te sluiten dat het aan het moederbord ligt. Ik heb een RMA aangevraagd voor het moederbord.
 
Volgens het schema kun je B1 alleen testen als alle banken bezet zijn

2.3 Installation of Memory Modules (DIMM)
This motherboard provides eight 288-pin DDR4 (Double Data Rate 4) DIMM slots, and
supports Quad Channel Memory Technology.
Memory Configuration
Priority2 - DIMM4 - DIMM8 - DIMM
123
DDR4_D2PopulatedPopulated
DDR4_D1Populated
DDR4_C2PopulatedPopulated
DDR4_C1Populated
DDR4_A1Populated
DDR4_A2PopulatedPopulatedPopulated
DDR4_B1Populated
DDR4_B2PopulatedPopulatedPopulated

attachment.php
 

Bijlagen

  • banken.png
    banken.png
    33,8 KB · Weergaven: 66
Dat klopt niet. ASRock support raadde me aan om A1, B2, C2 en D2 te proberen (precies het tegenovergestelde van wat de manual zegt met 4 sticks). Dat zou ook moeten werken. Daar kwam ik er achter dat B1 niet werkte
 
Tsja, ik zou zoiets hebben het staat in de handleiding, de hele wereld doet het met diezelfde handleiding en heeft geen problemen, waarom zou jou dan iets anders aangeraden worden?
Ik zou dan al zoiets hebben 'als het niet werkt zoals zou moeten, krijgen jullie het terug' snel klaar mee.
 
Tis te hopen dat het bord de oorzaak is, memory controllers in AMD Ryzen CPU's willen het wel eens niet doen, indien dezelfde leverancier, die ook terug sturen.
 
Ik ben eigenlijk wel een beetje nieuwsgierig naar de afloop .. Is het al opgelost @jorism1993 ?
 
Ik heb op zowel het moederbord als de CPU een RMA aangevraagd. Die van de CPU is goedgekeurd en ik heb een vervangend item ontvangen. Het moederbord ligt nog bij de leverancier en er is nog geen uitslag van de RMA.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan