Niet alle RAM bruikbaar

Status
Niet open voor verdere reacties.
Onder de regel "Installed memory" zou de regel moeten staan die vertelt welk type besturingssysteem er geinstalleerd staat.
Helaas is die regel hier niet zichtbaar, want het zou me niets verbazen als daar dan staat dat er windows 32 bit geinstalleerd is, want dat komt precies overeen met de boodschap voor het geheugen dat er nu staat.

Als er 32Bit geïnstalleerd is dan word er 3.12GB weergegeven.

Ikzelf heb zulke dingen wel eens vaker gehad. Na Windows helemaal opnieuw clean geïnstalleerd te hebben, stond er wel weer de volledige werkgeheugen wat benut kon worden.

Laatst bewerkt door een moderator:
Heb je toevallig 2GB RAM aan de ingebouwde grafische kaart toegewezen?

waarschijnlijk is 2 gb toegewezen aan de hardware, dat is niet vreemd hoor, bij mij is dat 4...

denk het niet, heb dat eerst ook nooit gehad, en mijn computer is nu ook langzamer dan eerst

probeer eens een virusscanner als mbam over je computer te laten gaan, wie weet

Nope, niks gevonden. iemand nog een idee?
het lijkt er dus op dat 1 module niet meer bruikbaar is, maar wel detected

Ik heb eens wat artikelen gelezen over dit probleem en las daarin dat als zo iets zich voordoet dat in de BIOS kan zitten.
Waar je op moet letten is wat de hoeveelheid RAM is die vermeld wordt door de bios bij het starten van de PC. Als daar 4096 wordt getoond, dan zit het probleem in de BIOS en/of het moederbord en niet in Windows.

Een van de oplossingen die wordt beschreven is om de BIOS te resetten naar de factory settings (lees in het handboek van het moederbord hoe dat moet) en daarna dan alle settings in de bios op standaard laten.

Omdat dat nogal drastisch is zou ik beginnen met de bios op standaard waarden te zetten (of safe settings, of zo iets, hoe ze dat dan ook noemen).

Hier een artikel waar dat allemaal staat: http://www.tomshardware.co.uk/forum/267786-30-memory-installed-99gb-useable

Bedankt, ik ga het ook proberen vanmiddag maar ik denk niet dat het werkt, omdat hij wel die module detect maar niet bruikbaar is, er staat dat hij reserved is voor hardware, maar dat is niet zo want dat is nooit zo geweest en me pc is nu ook veel langzamer dan eerst...

maar toch bedankt ik probeer het straks

hallo,

het heeft allemaal niet geholpen.
het moet wel aan de hardware liggen.
kan het zijn dat de cpu niet meer goed zit en daardoor dit vertoont??
of ligt het echt puur aan de ram modules en het moederboord?

jep ik heb x64, het werkte eerst ook altijd, aan de software is niks veranderd.
dan ligt het dus aan de modules of het moederboord.
ik ga de modules laten testen en als daar niks mis mee is koop ik een nieuw moederboord.

ik denk dan dat een van je modules OF een van je slotjes kapot zijn, probeer ze allemaal eens in een ander slotje te doen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan