Niet booten IDE schijf

Status
Niet open voor verdere reacties.

Plantje

Gebruiker
Lid geworden
27 okt 2009
Onlangs op basis van tips hier een nieuwe SATA schijf ingebouwd, omdat mijn IDE begon te piepen.

Nu wil ik eigenlijk de oude IDE schijf in mijn media center zetten als redundant schijfje. Gewoon 80 GB om programma's op te zetten waarvan het niet erg is, dat ze wellicht op een bepaald moment ineens weg zijn omdat de schijf overleden is. Het piepen maakt ook niet zoveel uit want het ding staat toch in de garage.

Nu heb ik dus laatst mijn systeem opnieuw geïnstalleerd met de nieuwe SATA schijf erin. Echter, als ik de IDE schijf er weer bij doe start de machine van de IDE schijf. Wanneer ik de IDE schijf er in doe en eerst naar BIOS ga gebeurt het volgende:
-SATA schijf is beschikbaar en staat in boot sequence
-Ga ik naar IDE deel zie ik dat IDE schijf gevonden is en ik zou moeten herstarten
-Herstart
-SATA schijf en IDE schijf zijn beschikbaar.
-Ik stel SATA schijf in als degene om in te booten
-Stel in, dat IDE schijf "niet beschikbaar" is
-Save en laat doorstarten
-Melding dat er geen bootable device is.

Met kleine variaties blijft dit dan maar gebeuren. Schijnbaar zoekt ie toch nog ergens iets in die IDE schijf. Volgens mij heb ik zelfs nog een paar keer gehad dat ik de IDE schijf helemaal losgekoppeld had (fysiek) en hij toch bleef piepen dat er niets was om te booten. En toen kreeg ik het helemaal wat benauwder!

Op de IDE schijf zit geen jumper wat inhoudt: single or master.
Er zit ook nog een andere IDE schijf in het systeem die verder prima werkt. (Maar waar uiteraard ook niet van te booten is.)

Hoe kan ik zorgen, dat ik met de SATA schijf kan starten en toch de IDE schijf connected heb om deze te formatteren?
Als de schijf geformatteerd is....loop ik dan nog het risico dat ergens "opgeslagen" is, dat prima van deze schijf geboot zou moeten kunnen worden en ik mijn systeem niet meer kan gebruiken?

Ik had altijd het idee, dat wanneer ik in BIOS gewoon aangeef dat de SATA schijf de schijf is om mee te booten er geen probleem mag zijn.

Of gaat om de één of andere reden een IDE schijf in booten (ondanks settings in BIOS) altijd voor op SATA schijven?

Hoeveel kwaad kan het om de IDE schijf wel met de IDE kabel te connecten en pas stroom op de schijf te zetten als Windows met mijn SATA schijf opgestart is? Dan zou ik kunnen voorkomen dat er opgestart wordt met de IDE schijf en kan ik hem rustig formatteren.

Eigenlijk wil ik de schijf niet in mijn media center zetten voordat ik er zeker van ben dat ik mijn boot sequence van mijn media center niet naar god help! Daar ben ik namelijk wel wat langer mee bezig om helemaal opnieuw te installeren!

Laatst bewerkt:
In de BIOS moet ook aangegeven worden vanaf welke HD er geboot moet worden. Dat staat meestal in het Boot-deel van de BIOS, waar ook de volgorde van boot devices staat.

In de BIOS moet ook aangegeven worden vanaf welke HD er geboot moet worden. Dat staat meestal in het Boot-deel van de BIOS, waar ook de volgorde van boot devices staat.

Ja, klopt... En als ik daar aangeef enkel en alleen mijn SATA schijf te gebruiken geeft ie alsnog de fout dat er geen boot mogelijkheid is.
Terwijl het systeem nu (zonder de oude IDE schijf aangesloten) telkens prima boot.

Hmm, heb je al eens in het handboek van het moederbord gekeken wat er allemaal staat over dit onderwerp, maar ook of er iets staats over de combinatie PATA en SATA. Vak moet in de BIOS aangegeven worden dat er zowel PATA als SATA gebruikt wordt en welke de pioriteit heeft. Wellicht dat het daar in zit.

Iets wat ook een probleem zou kunnen geven is als je het alles van de oude schijf rechtover kopieert naar de nieuwe schijf. PATA naar PATA en SATA naar SATA zou geen probleem moeten geven, maar de combinatie??????
Heb je Windows gekopieerd of geheel nieuw geinstalleerd op de nieuwe HD?

Wat ook kan is dat de windows partitie nog active gezet moet worden, zeker als de oude HD nog een windows partitie bevat.
Active zetten en/of uitzetten kan met een partitie manager zoals bijv. EASEUS die hiervan gratis te downloaden is http://www.partition-tool.com/personal.htm

Oh, en ik zou ten zeerste afraden een HD aan te koppelen aan een up-and-running systeem. Grote kans dat je de boel om zeep helpt.
Wat je veel beter kunt doen is een USB-PATA-connecter aanschaffen en via de USB-poort de HD als externe HD koppelen. Dan zou je hem ook kunnen formatteren. Wellicht dat dan het probleem ook opgelost is en kan je daarna de HD weer gewoon in de PC monteren.

Laatst bewerkt:
Ik ben er al uit... Nu heb ik ook een PATA en SATA schijf erin zitten. Het probleem zit 'm er een beetje in, dat een SATA schijf wat sneller herkend wordt.
Dus ik start op...SATA wordt herkend. Hij zeurt dat ie een PATA gevonden heeft en wil herstarten. Prima...dan vindt BIOS ook direct de PATA én zet deze als opstartschijf! Dát moet je dan dus weer even wijzigen. En dan start ie gewoon met de SATA.

Die stappen heb ik ook even met de oude PATA schijf erin uitgevoerd en de oude PATA heb ik mooi kunnen formatteren. Alleen een beetje jammer, dat ik er bij mijn media center pas achterkwam dat ik daarin eigenlijk helemaal geen plek meer heb voor nog een harde schijf! :) Er zitten al 3 harde schijven en een DVD speler in en het ding zit stampvol! Dus ik heb nu de schijf maar ergens in de kast gemikt.... je weet maar nooit! ;)

Hmm, heb je al eens in het handboek van het moederbord gekeken wat er allemaal staat over dit onderwerp, maar ook of er iets staats over de combinatie PATA en SATA. Vak moet in de BIOS aangegeven worden dat er zowel PATA als SATA gebruikt wordt en welke de pioriteit heeft. Wellicht dat het daar in zit.
Handboek? :)
Iets wat ook een probleem zou kunnen geven is als je het alles van de oude schijf rechtover kopieert naar de nieuwe schijf. PATA naar PATA en SATA naar SATA zou geen probleem moeten geven, maar de combinatie??????
Heb je Windows gekopieerd of geheel nieuw geinstalleerd op de nieuwe HD?
Ik heb uiteraard een verse installatie gedaan. Dat geef ik nog altijd de voorkeur. Geen ouwe meuk meenemen als het niet hoeft!
Oh, en ik zou ten zeerste afraden een HD aan te koppelen aan een up-and-running systeem. Grote kans dat je de boel om zeep helpt.
Ja, eigenlijk zag ik dat ook als ultieme nood oplossing.
Wat je veel beter kunt doen is een USB-PATA-connecter aanschaffen en via de USB-poort de HD als externe HD koppelen. Dan zou je hem ook kunnen formatteren. Wellicht dat dan het probleem ook opgelost is en kan je daarna de HD weer gewoon in de PC monteren.
Hmmm...dat is misschien nog wel een idee om op die manier die schijf toch nog bij mijn media center te leggen. Met zo'n connector...is de schijf dan ook automatisch USB powered? Dat lijkt me eigenlijk sterk, want volgens mij is zo'n IDE interface helemaal niet uitgerust om stroom te ontvangen.
Ah...ik heb al gezien hoe het werkt (Google blijft mooi!) Apricorn heeft apparaatjes die aangeprijst worden in foldertjes met vrolijk lachende jongedames waar je gewoon je schijfje aan kunt hangen. Leuk om in het achterhoofd te houden, maar waarschijnlijk niet nodig voor een 80 GB schijf die toch al op zijn eind loopt. Dan kan ik in mijn media center beter een keer de 200GB PATA vervangen met een nieuwe 1 TB SATA. Harde schijven zijn toch donders goedkoop!

Bedankt voor het meedenken en je hulp in ieder geval!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan