Niet booten in winXP, zelfs niet vanaf winXP CD!

Status
Niet open voor verdere reacties.

flashpoint86

Gebruiker
Lid geworden
4 aug 2006
Hallo,

Doordat windows XP vastliep was ik gedwongen mijn PC uit te schakelen zonder af te sluiten.

Als ik nu wil booten naar windows XP verschijnt het volgende bericht: "chainloader(hd0,0)+1 Schijf leesfout. Druk Ctrl + Alt + Del om opnieuw te starten". Opnieuw starten naar windows levert echter het zelfde bericht op.

Als ik vanaf de windows cd-rom start verschijnt er een bericht dat de hardware configuratie wordt gecontrolleerd waarna het scherm volledig zwart wordt en blijft (ik heb een kwartier gew8 en er gebeurde niets). Zelfs vanaf de windows cd starten is dus ommogelijk....dat heb ik nog nooit meegemaakt! :shocked:

Booten naar Linux SuSE is wel mogelijk, ik kan in linux niet de inhoud van mijn windows (NTFS) partitie bekijken wat normaal wel kan.

Ik vermoed dat deze NTFS parititie beschadigd is. Iemand enig idee hoe deze kan repareren zonder gebruik van de windows cd-rom?

Martijn

Indien je een floppydive hebt, een bootdisk met TestDisk voor dos maken, en daarmee je partitie herstellen.

Hier vind je de bootdisk.
En hier TestDisk.
Of deze cd freubelen, en ermee opstarten, staat ook TestDisk op.

Ok bedankt :)

Ben nu die CD versie aan het downloaden, want mn laptop heeft geen floppy drive.
Morgen probeer of et werkt en laat ik het wel even weten of het gelukt is.

Martijn

Ok met die cd kan ik wel booten. :)

Als ik TestDisk start dan lijkt alles normaal te gaan totdat ik door mn NTFS partitie heen blader. Ik kan al mn bestanden zien in de NTFS paritie, maar als ik de windows map in wel zegt ie dat het file system beschadigt is.

Hoe kan ik dit nu repareren met TestDisk? Dat zie ik nergens staan.

Martijn

Na de analyse, enter, en eventueel, als het de goede partitie is, write.

ok bedankt,

Dat heb ik gedaan, maar nu verschijnt mn Linux OS kies menu niet meer maar krijg ik meteen het eerder genoemde bericht.

Ik kan dus nu ook niet meer naar Linux starten.

Het lijkt erop dat mn NTFS partitie nu de default boot partition is ipv mn Linux.

Dan heb je de MBR gerepareerd, die is nu weer van XP.

Repareren met de SuSE cd? wat gebruikte trouens? Grub, of Lilo?

Ik heb geprobeerd te repareren met de suse dvd. Maar dat lukt niet: "kan de partitionering niet lezen"
Verder zegt ie dit: "U kunt de partities op de /dev/hda-schijf gebruiken zoals ze nu zijn. U kunt ze formatteren en er aankoppelpunten aan toekennen. Het toevoegen, het aanpassen van de grootte, hetb wijzigen of het verwijderen van partities mbv YaST2 is echter niet mogelijk".

Als ik verder ga met repareren komt er uiteindelijk een fout bericht en wordt de installatie afgesloten.

Volgens mij zijn deze partities nu ook niet goed meer? Ik zag ergens voorbij komen dat een aantal partities niet gemount konden worden. Niet alleen de NTFS partitie.

Ik gebruik trouwens GRUB bootloader.

Mss kunnen we even doorlopen wat ik precies in TestDisk moet doen. Als ik het start krijg ik een menutje met Analyse, Advanced etc. Als ik analyse doe staan daar al mijn partities. Vervolgens doe ik proceed en dan staan daar al mijn partities met groene letters (en een * voor de NTFS) en kan ik een selecteren. Wat moet ik nu doen?

Bedankt voor je hulp
Martijn

Nee dat ook niet.

Als ik opstart krijg ik "schijflees fout" zoals ik eerder beschreven heb. Hetgeen dat ik eerst alleen kreeg als ik naar windows startte. Nu krijg ik dat bericht dus altijd, en de bootloader verschijnt niet meer.

Dan toch maar eerst de mbr herstellen, indien je dat nog niet had gedaan, en daarna de NTFS partities nalopen en eventueel opnieuw schrijven, controleer ze wel, indien ervoor andere zijn gebruikt, want die geeft hij ook weer.

Yast kan natuurlijk alleen werkende partities in Grub plaatsen, denk dat je daar door die foutmelding krijgt in Yast.

Indien het mogelijk is de schijf in een andere comp erbij te hangen, kun je eventeel daar kijken wat er mis is en die partities herstellen.

Ok dat heb ik gedaan...maar brengt verder geen verandering in het booten.

Hoe loop ik dan de NTFS partitie langs....weer met Analyse....met ik dan weer write doen?

Het valt niet mee, zo op afstand, ja, write, maar dan moet je zeker weten dat die partitie klopt.

Kontroleer hem ook in het advanced menu.

Maare, de vraag of je hem in een andere pc erbij kan hangen?

Het gaat om een laptop, dus dat is niet mogelijk.

Wat bedoel je precies met "zeker weten dat een partitie klopt" ? Ik zie gewoon mijn partities zoals die normaal zouden zijn zowel in het analyse als in het advanced menu.

1 * HPFS - NTFS
2 P Linux Swap
3 P Linux
4 E extended LBA
5 L FAT32 LBA

(als je die tabel met cijfertjes enzo wilt, moet je et ff zeggen)

Indien je de mbr hebt hersteld, en de eerste partitie ook met write, lukt het dan?

Is misschien wel handig, indien dat nu wel wil, om de MBR nu met de XP de in de recovery console te herstellen met fixmbr, en eventueel ook een fixboot uit te voeren, kun later kijken, als je nu wel op XP kunt komen, om de rest na te lopen.

Indien je de mbr hebt hersteld, en de eerste partitie ook met write, lukt het dan?

Lukt wat dan? Wat zou dan moeten lukken, het booten ? Ik heb MBR code gedaan, vervolgens analyse -> NTFS -> write gedaan en ik kan nog steeds niet booten :(

Wat moet ik dan doen in de xp recovery console? Hoe kom ik daar uberhaupt? (sorry, ik weet niet zo veel van dat partitie en dat MBR gedoe en hoe het werkt)

Martijn

Het gebruik van de recovery console staat beschreven in help en ondersteuning via je start menu.

Opstarten met je XP cd, en dan doorgaan tot je kunt kiezen voor repareren, toets R, en dan kun je hopelijk naar je windows installatie, en daar die eerder genoemde handelingen uitvoeren.

Engelse uitleg.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan