niet c:/ formateren na setup XP

Status
Niet open voor verdere reacties.

totomaszot

Gebruiker
Lid geworden
18 apr 2005
Hallo,

Ik wil mijn pc opnieuw installeren omdat er nogal veel troep opstaat. Nu heb ik de installatie CD erin gedaan en bij opstarten kan ik de installatie starten.

Verder in de installatie wordt mij gevraagd op welke partitie ik het wil installeren. Ik heb meerdere partities en op C:/ is nu ongeveer 500mb vrij. Als ik die aangeef om XP te installeren, krijg ik een foutmelding; niet genoeg ruimte vrij'. Normaal zou de setup dan toch moeten vragen of ik C:/ wil formateren?

In ieder geval; ik wil dus XP opnieuw installeren en eerst dus C:/ formateren, hoe moet ik dit doen?

Alvast bedankt,

Thomas

Laatst bewerkt:
Verder in de installatie wordt mij gevraagd op welke partitie ik het wil installeren.
Op dit punt zul je de C-schijf moeten selecteren.
Daarna krijg je een vraag of- en hoe je wilt formatteren.

Ben je opgestart vanaf de cd op stop je de cd erin als Windows draait?

Op dit punt zul je de C-schijf moeten selecteren.
Daarna krijg je een vraag of- en hoe je wilt formatteren.

Nee, dat lukt dus niet. Hij geef een nieuw scherm dat het niet mogelijk is daarop te installeren omdat er niet genoeg ruimte vrij is...het enige wat ik dan kan doen, is terug naar het menu om een andere partitie te selecteren...

Ben je opgestart vanaf de cd op stop je de cd erin als Windows draait?

Ik ben opgestart vanaf de CD. Bij de BIOS staat First Boot Device op CD-rom en de rest op disabled. Dit is goed, dus dat is het probleem niet.

Laatst bewerkt:
He,

Ik ben begonnen zoals in dat artikel. Ik heb wat ruimte op C:/ gemaakt, zodat het wel genoeg is voor installatie XP. Maar als ik dan C:/ aanklik om daar te installeren, krijg ik niet de vraag of ik wil formateren, maar; 'het wordt niet aangeraden om 2 bestuursystemen op dezelfde partitie te installeren'.

Dat wil ik ook helemaal niet; ik wil XP opnieuw installeren op C:/, zodat alle troep die er nu opstaat weg wordt geformateerd...

Kijk eens goed naar die installatieschermen, je moet / mag daar kiezen voor Enter of het drukken op D.

Ha,

Ik heb uiteindelijk op dezelfde partitie (C:) dus nóg een keer XP geinstalleerd, dus 2 bestuursystemen op 1 partitie. Toen heb ik het hele proces nog een keertje geprobeerd en toen deed hij het zoals het hoorde. Dus hierbij opgelost!

Bedankt allemaal!!

Ok, goed dat het gelukt is, maar je hebt toch ergens iets niet goed gedaan, want die opties onder Enter en D (verwijderen partitie of formatteren van geselecteerde schijf) wórden je aangeboden door het installatiemenu van XP tenzij............
jij NIET vanaf CD startte, maar er een Windows actief was toen je de installatie startte. Dan klopt het verhaal, want een geïnstalleerde en actieve Windows partitie kun je niet verwijderen / formatteren middels de XP schijf.
Ik hoor je nu denken, ja maar in het bootmenu staat mijn CD drive toch als 1e boot optie vermeld? Klopt misschien wel, maar dat wil nog NIET zeggen dat er ook van geboot wordt. Daartoe zal je na het opstarten met de CD van XP zeer kort na het laden van de CD op een willekeurige toets moeten drukken, anders wordt alsnog van hdd gestart.

Laatst bewerkt:
He gast0225,

Ik geloof dat je inderdaad gelijk hebt! Maar goed; belangrijkste is dat ie het nu doet!

Bedankt voor de adviesen,

Thomas

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan