Niet doorstarten van Windows 98

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sander Hooftman

Gebruiker
Lid geworden
6 nov 2000
Ik heb voor iemand een update moeten doen van Windows 98. Nadat ik het had gedownload heb ik het geïnstalleerd.
Maar nu komt het; als ik de computer opstart dan krijg ik het Windows 98 logo wel in beeld maar niet de icoontjes op bureaublad en ook niet de taakbalk.
Tijdens opstarten heb ik F8 ingedrukt en ben ik naar veilige modes gegaan, maar ook hier start de computer niet verder op.

Weet iemand nog wat ik kan doen om verder te komen zodat ik alles kan saven en formatteren of ben ik echt alles kwijt??

Misschien kun je informatie over de reden van het niet opstarten halen uit het bootlog bestand (c:\bootlog.txt)

Kun je wel in DOS komen via het opstartmenu of een opstartdiskette?

Ik zit nu niet bij hem thuis. Stel dat dat wel kan, heb je dan een idee wat ik dan nog zou kunnen doen?

Wanneer dit wel kan dan kun je bijvoorbeeld scandisk draaien (wat waarschijnlijk niet veel nut heeft). Daarnaast kun je het bootlog-bestand bekijken. Ook kun je met scanreg /restore een eerder registerbestand terugzetten (waar dan nog niet de gegevens uit de update zijn verwerkt). En uiteraard kun je dingen backuppen en alles opnieuw installeren, mocht je nog niets wijzer zijn.

Ik ben wat informatie vergeten nog te vermelden.

Voordat ik de computer niet meer kon opstarten had ik een virus gevonden (W32.Swen.A@mm). Er kwam toen elke keer bij opstarten een bericht (zie bijlage). Die virus heb ik uiteraard verwijderd maar het bericht bleef maar komen. Ik heb daarna de Windows 98 update gedaan en de rest is bekend!!

Wie heeft nog andere suggesties wat ik zou kunnen doen!!

Bijlagen

• w32.swen.a@mm.6.gif
    w32.swen.a@mm.6.gif
    7,1 KB · Weergaven: 19
Je kunt proberen kernel32.dll te vervangen en kijken of dat wil helpen. Waarschijnlijk zorg een corrupte kernel32.dll ervoor dat windows niet verder opstart.

Over de foutmelding die je kreeg is veel te vinden via Google, waaaronder dit microsoft artikel

Ik neem aan dat je het virus met een tool hebt verwijderd, anders moet je die even ophalen op de site van Symantec ofzo.

Ik hoop dat je met deze tips verder kunt.

Geplaatst door hackerfrans
Je kunt proberen kernel32.dll te vervangen en kijken of dat wil helpen. Waarschijnlijk zorg een corrupte kernel32.dll ervoor dat windows niet verder opstart.

Je bedoelt zeker dat ik in DOS, als ik erin kan komen, kernel32.dll moet verwijderen. Of bedoel je dat ik het door iets anders moet vervangen. Zo ja, door wat dan?

Misschien een stomme vraag dan; hoe moet ik in DOS komen als de computer niet verder doorstart?
Kan ik soms daarvoor ook F8 gebruiken?

Bij het menu dat je krijgt als je F8 indrukt staan naast windows(normaal) en windows(veilige modus) ook de opties MSDOS en MSDOS(veilige modus). Daarnaast kun je ook kiezen voor Windows(selectief opstarten). Met die optie kun je aangeven wat er wel en niet geladen moet worden uit de bestanden config.sys en autoexec.bat. Ik denk dat je met een van deze opties wel in DOS kunt komen.

Ik denk dat kernel32.dll niet helemaal goed meer is vanwege dat virus. Dus die zou ik vervangen door het origineel van de windows cdrom. maar daarvoor moet je eerst die dll deregistreren denk ik met het commando regsvr32 /u kernel32.dll. Daarna vervang je het bestand door een nieuw en kun je die weer registreren met regsvr32 kernel32.dll.

Maar dit gaat al vrij ver. Misschien kun je beter eerst een van de eerder genoemde mogelijkheden proberen om het probleem op te lossen.

Geplaatst door hackerfrans
Maar dit gaat al vrij ver. Misschien kun je beter eerst een van de eerder genoemde mogelijkheden proberen om het probleem op te lossen.

Ja dat wordt wel heel erg ingewikkeld voor mij. Ik ga het vanavond maar weer eens proberen en kijken of het me nu lukt.
Bedankt voor de info!!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan