Niet gemachtigd voor toegang tot data op notebook HDD

Status
Niet open voor verdere reacties.

mittring

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
7 jun 2009
Hallo,
Ik heb een notebook, welke dusdanig beschadigd is dat deze niet meer te redden is. Ik heb de HDD verwijderd en deze met een HX-IDE-K adapter weten aan te sluiten op mijn desktop.

Ik kan de betreffende notebook HDD vinden en lezen. Maar ik kan de gegevens die ik wil redden niet lezen. Deze gegevens staan in de map: f:\documents and settings\[mijn naam]\mijn documenten\foto's.

Zodra ik de map mijn documenten wil inzien krijg is de melding "U hebt momenteel geen toegang tot deze map". Een tweede opvolgende melding geeft het volgende weer: "U hebt geen toegang tot deze map". Dan kan ik een link, genaamd: "Beveiliging" aanklikken, die leidt naar de eigenschappen van de map "Mijn Documenten".
Hierin kan ik echter niets aanpassen want op elk tabblad staat: "U bent niet gemachtigd om de huidige machtigings voor dit object te bekijken of te bewerken."

Op de betreffende HDD is XP Home geinstalleerd en ik probeer de gegevens te lezen op een computer met Vista Home Premium. Er is geen Administrator wachtwoord ingesteld de notebook HDD en er is maar een account ingesteld, die tevens Administrator is.

Ik heb geprobeerd de computer op te starten door te booten van de betreffende HDD, maar dit is niet gelukt, vrij snel komt er een BSOD en wordt de computer gereset.

Hoe kan ik nu de gegevens uit de map Mijn Documenten kopieren zodat de fotos en andere bestanden gered kunnen worden?

Wanneer meer informatie gewenst is, zal ik proberen dit zsm te verschaffen.
Ik hoop dat iemand mij kan helpen, want hier staan vele duizenden foto's op die helaas geen backup hebben (door brand).

Wat je moet doen is Eigenaar worden (of de gebruikersgroep Administrators eigenaar maken, waar je Vista account ook toe behoort), en daarna rechten geven aan jezelf (of de gebruikersgroep Administrators).
Doe hiervoor het volgende:
1. Zoek uit welke schijf en mappen je nu bij sommige mappen niet bijkunt (ik zie dat dat de F:\Documents and Settings map is).
2. Maak een snelkoppeling op je bureaublad naar CMD.EXE
3. Rechtsklik op die nieuwe snelkoppeling, en kies voor Als Administrator uitvoeren
4. In het nieuw geopende CMD-venster:
takeown /f "F:\Documents and Settings" /r /d y
icacls "F:\Documents and Settings" /grant administrators:F /t

Je zou dan op alle mappen in en onder F:\Documents and Settings alle rechten moeten hebben, dus lees-,schrijf- en verwijderrechten.

Gebruikte bronnen/naslag:
link 1
link 2

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan