niet herstarten/ naar cmos opslaan

Status
Niet open voor verdere reacties.

swen1997

Gebruiker
Lid geworden
7 apr 2012
Hallo,
Ik heb een klein probleem met mijn bios. Wanneer ik iets wijzig en het wil opslaan naar de cmos gaat hij uit de bios, maar start daarna niet weer op. Als ik dan op de reset knop druk start hij weer op. Ook rebooten lukt niet. Ook dan is het zo dat ik op de reset knop moet drukken. Ik zie dit niet als een groot probleem, maar weet niet of hier iets groters achter zit.

Ik heb een Gigabyte GA-EP31-DS3L moederboord met de Intel p31, AWARD BIOS, Ver. F5F.

Ik doe veel met computers en ben er ook wel handig mee, maar als het op hardware en de bios aankomt weet ik bijna niets.

Weet iemand wat het probleem is?

Welkom op Helpmij.nl.:)

Wat heb je in het Bios gewijzigd?

Niets, hij deed het nadat ik een paar keer op de restart knop had gedrukt (in het post scherm) omdat hij niet leek te reageren. Ik heb de bios al 2x opnieuw geflashed.

Inderdaad, zat ik ook aan de batterij te denken of een Bios reset.

Ik heb hem net doorgemeten maar nog 3.2 volt. Is dit nog voldoende? En hoe kan ik een bios resetten.

Als je de batterij er voor ongeveer 10 minuten uit hebt gehad en ook de stroom eraf is het Bios gereset. Batterij er weer in stroom erop en gelijk het Bios in om de datum en tijd goed te zetten en eventueel andere instellingen goed te zetten. Bijvoorbeeld de boot volgorde.

heb ik toen ook meteen gedaan, hielp niks, maar zal het nog een keer proberen. er is een probleem bijgekomen. normaal draait de cpu fan 2000 rpm, nu 1225. dit gaat maar iets omhoog zelfs als de cpu 65 graden word (normaal draait hij dan al 3025 rpm). ik kan wel selecteren dat hij altijd maximaal draait en dan werkt het verder goed en blijft de cpu koel, maar maakt hij ontzettend veel geluid. kan ik dit ook regelen in de bios, smart fan control werkte eerder altijd goed.

Laatst bewerkt:
het herstarten / naar cmos opslaan gaat nu wel goed. zit alleen nog met de fan speed problemen. heb hem nu maar op maximaal gezet zodat hij niet te warm word.

ik denk dat ik hem heb gevonden, ik heb hem altijd op max speed gehad. alleen doordat hij een poos op smart-fan heeft gestaan leek dit veel meer geluid te maken dan normaal. ik denk dat het is opgelost, als het klopt (ga nu wat tests draaien) laat ik het morgen weten.

Bedankt allemaal voor de snelle reacties, door de cmos reset kan ik weer normaal opstarten en het probleem met de fans is ook opgelost!

Mooi zo.:) dan kun je de status van de topic op "Opgelost" zetten boven in.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan