Niet juist opstarten van Windows XP

Status
Niet open voor verdere reacties.

Schul

Gebruiker
Lid geworden
14 jan 2006
De powerunit van mij was kapot en vervangen.
Nadien start de pc niet op naar behoren. Er zijn een paar problemen ontstaan.
1.Als mijn pc is opgestart kan ik verkennen niet openen dwz. het geeft de onvolledige mappen aan. Ik mis hierin diverse schijven. En bij aanklikken op bijv. schijf c blijf mijn pc daarin hangen. Mijn remedie is dan een harde reset en tijdens opstarten naar veilige modus te gaan (F8) om vandaar te gaan naar systeemherstelpunt 28 feb. dan komt het goed. Maar dit moet ik dan altijd doen als de pc wordt opgestart.
2. Er zijn 2 cd stations in mijn pc E(master) en F(slave). Van station F is ongevraagd veranderd in station M. Maar station M reageer niet op mijn comando.
Tijdens het verwisselen van de powerunit heb ik ook de flatcable even verwijderd om er beter bij te kunnen. De flatcable is weer op dezelfde wijze weer aangesloten. mogelijk moet ik dit nu ook software matig aanpassen maar hoe?
Mogelijk heeft probleem 1 met probleem 2 te maken.
Hoe kan dit worden opgelost?
bij voorbaat dank

Meest voor de hand liggende reden is mogelijk dat je één of meerdere kabels niet goed hebt aangesloten, d.w.z. dat de slave master is geworden en / of omgekeerd.
Begin eens met wat controles:
- in het bios, check de herkenning van -en de informatie over de harddisks,
- in Windows configuratiescherm, check apparaatbeheer
- in Windows configuratiescherm, check schijfbeheer.

Laatst bewerkt:
Meest voor de hand liggende reden is mogelijk dat je één of meerdere kabels niet goed hebt aangesloten, d.w.z. dat de slave master is geworden en / of omgekeerd.
Begin eens met wat controles:
- in het bios, check de herkenning van -en de informatie over de harddisks,
- in Windows configuratiescherm, check apparaatbeheer
- in Windows configuratiescherm, check schijfbeheer.

De flatkabel kan maar op 1 manier worden aangesloten
In stekker in moederboard, stekker in CD-rom (slave) en een stekker in CD-rom (master).
Ik gebruik dus Dvd E:/ als Master en de andere contacten als Slave (dit staat gedrukt op de flattcable) voor de andere cd-rom

Bios
hoe kom ik in de bios?

Apperaatbeheer
Daar staat onder Dvd-/cd-romstation:
1. Ricoh DVD+RW MP5240A
2. TD4830p ONL740C SCSI CdRom Device

schijfbeheer.
Rechts boven staat C:/, D:/ (hp recovery) , K:/ schijf K Dit ziet er verder goed uit
Eronder staan de schijf 0 "standaart D:/ en C:/ "
Schijf 1 "standaard K:/"
schijf 2 t/m 5 verwisselbaar G:/,H:/,I:/, J:/.
Dan komt Cd-rom-station 0 Dvd E:/,
Cd-rom-station1 Dvd M:/ (vroeger bij mij F:/ , misschien kan ik hier weer als vanouds een F:/ van maken )

Ik hoop dat er wijs uit kan en mij verder kan helpen?

bvd Jan

Laatst bewerkt:
voor je bios,

start je pc op en dan zal er waarschijnlijk iets staan van "to enter setup press F1/F10/ESC/DEL" of iets dergelijks

Ik ben ook in mijn bios geweest maar heb daar niets vreemd kunnen constateren
Beide DVD speler zaten correct als master / slave
Wat haal ik op mijn hals als ik de dvd speler wijzigd van M:/ naar F:/ of in het schijfbeheer de dvd speler uitschakeled en opnieuw installeer

wie heeft nog een sugestie?

Jan

Plaats één of meerdere screendumpjes van het opslag scherm (computerbeheer / schijfbeheer) Dit wordt zonder plaatjes té onoverzichtelijk voor mij.
Heb je de IDE stekkers op exact dezelfde wijze aangesloten zoals ze zaten? Dus bijv. de middelste stekker op CD-1 en de aan het uiteinde zittende stekker op CD-2 (zoals het ook zat voor het wisselen van de PSU)?

Laatst bewerkt:
De vraag is nog niet opgelost, ik ben eerts een weekje met vakantie geweest.
Graag zou ik met de vraag verder gaan

Plaats één of meerdere screendumpjes van het opslag scherm (computerbeheer / schijfbeheer) Dit wordt zonder plaatjes té onoverzichtelijk voor mij.
Heb je de IDE stekkers op exact dezelfde wijze aangesloten zoals ze zaten? Dus bijv. de middelste stekker op CD-1 en de aan het uiteinde zittende stekker op CD-2 (zoals het ook zat voor het wisselen van de PSU)?

Hoe maak ik die screendumpjes?
De stekkers zitten op de juiste plaats dat had ik vooraf opgetekend.

Laatst bewerkt:
Hoe maak ik die screendumpjes?
De stekkers zitten op de juiste plaats dat had ik vooraf opgetekend.

Dat kun je doen door de knop PrtSc te drukken, die waarschijnlijk naast je F12 toets zit, daarna gebruik je gewoon paint en druk je Ctrl+V.

Dat kun je doen door de knop PrtSc te drukken, die waarschijnlijk naast je F12 toets zit, daarna gebruik je gewoon paint en druk je Ctrl+V.

de knopPrtSc werkt bij mij niet er komt geen reactie n ook Ctrl+V niet

Dan schiet je met een digitale camera een paar goede plaatjes.

Hoe merk je dat de prt-scr niet werkt, want het simpel indrukken van die toets geeft ook geen reactie, pas bij het plakken in paint merk je dat de prt-scr wat gedaan heeft.

De powerunit is vervangen door reparateur en later onder garantie opnieuw nagezien.
Ik heb even zelf zitten knutselen. Het opstarten van pc heb ik redelijk op kunnen lossen.
Er blijft nog een probleem staan.
Er zijn 2 cd stations in mijn pc E (master) en F(slave). Van station F is ongevraagd veranderd in station M. In apparaatbeheer heb ik de twee DVD-stations verwijderd, Na het opnieuw opstarten kwamen ze weer terug onder een andere stations letter L,M. Onder schrijfbeheer heb ik deze stations teruggegezet op E,F zoals vanouds. Nu zie ik onder app.beheer nog maar 1 staan.
Op beide station staat spanning de knop van de lade opening werkt. In verkennen werkt deze alleen bij E. In beide station kunnen geen cd's worden uitgelezen.
Dvd-/cd-rom-stations zijn:
RICOH DVD+RW MP5224A en TD4830P ON740C SCSI CdRom Device.

Kan het zijn dat tijdens het verwisselen van de powerunit waarbij de flatcable tijdelijk was verwijderd ondeugelijk is geworden (het is op dezelfde wijze weer aangesloten). Of moet ik de software aanpassen maar hoe? (Bij verwijderen in DVD-Stations apparaatbeheer installeerd de station toch zichzelf?)

In de BIOS zag ik ook dat er 1 niet geinstalleerd is. Hoe stel ik de Bios in? Hoe maak ik van de bios een plaatje als illustratie?
Het lijkt steeds meer gecompliceerder te worden. Wie red mij uit deze wildernis van vragen?
gr.Jan

.

Hoe kan dit worden opgelost?
bij voorbaat dank

Zoals ik al schreef wil ik graag plaatjes zien. Ik geef liever geen adviezen, want zonder een glashelder beeld te hebben van de situatie kan het met ondeugdelijke adviezen alleen maar erger worden.
Het feit dat er 1 in de bios niet is geïnstalleerd kan betekenen dat de kabel naar zijn grootje is. Regel een nieuwe flatkabel en probeer dat eerst eens. Heb je geen trek om daar geld voor uit te geven, dan is er een vrij simpele methode om de deugdelijkheid van de kabel te testen:
trek de flatkabel van de hdd los en verwissel deze met die van de CD's. Als bij een herstart van het systeem de hdd niet wordt opgepakt, m.a.w. de pc wil niet opstarten, dan weet je zeker dat de flatkabel defect is.

Zoals ik al schreef wil ik graag plaatjes zien. Ik geef liever geen adviezen, want zonder een glashelder beeld te hebben van de situatie kan het met ondeugdelijke adviezen alleen maar erger worden.
Het feit dat er 1 in de bios niet is geïnstalleerd kan betekenen dat de kabel naar zijn grootje is. Regel een nieuwe flatkabel en probeer dat eerst eens. Heb je geen trek om daar geld voor uit te geven, dan is er een vrij simpele methode om de deugdelijkheid van de kabel te testen:
trek de flatkabel van de hdd los en verwissel deze met die van de CD's. Als bij een herstart van het systeem de hdd niet wordt opgepakt, m.a.w. de pc wil niet opstarten, dan weet je zeker dat de flatkabel defect is.

Een flatcable kost maar een paar € morgen zet ik er gelijk een nieuwe in. Ik heb ook het idee dat het daar in zit.
Er zij 2 plaatjes toegevoegd van apparaatbeheer en schijfbeheer. benieuwd of dat gelukt is.computerbeheer.jpg

apparaatbeheer.jpg

Hoe kan ik een plaatje maken van de BIOS?

gr.Jan

Er zijn 0 CD / DVD spelers te zien........... :shocked:

Met een digitale camera kun je hele mooie plaatjes maken van het bios.

Er zijn 0 CD / DVD spelers te zien........... :shocked:

Met een digitale camera kun je hele mooie plaatjes maken van het bios.

Helaas nog geen resultaat.
Er zit nu een nieuwe flatkabel in, Op de flatkabel staat geen master / slave op doch de flatkabel is op dezelfde wijze aangesloten als de oude flatkabel.
Beide cd-stations werkt de cd-lade met de knop. Op de pc werkt alleen E bij commando "uitwerpen" F reageert niet.
Beide cd-stations kunnen ook geen cd/dvd lezen.
In apparaatbeheer komen heb ik cd-stations verwijderd. Daarna met opstarten zijn beide cd-stations te zien in de BIOS (zie afbeelding) en op apparaatbeheer en schrijfbeheer.

gr.Jan

Bijlagen

• P1010008.jpg
    P1010008.jpg
    93,8 KB · Weergaven: 88
  • 2009-03-31_105702.png
    2009-03-31_105702.png
    36,5 KB · Weergaven: 45
  • 2009-03-31_105737.png
    2009-03-31_105737.png
    42,3 KB · Weergaven: 104
Trek die usb apparaten er eens uit en start eens zonder op.

Alleen mijn printer zat in een USB. Toch maar opnieuw opgestart en wat ik al vermoedde geen resultaat.
Ik heb zelf geprobeerd door onder help te kijken, hierin werd aangegeven de schijf te initialiseren, via Schijfbeheer re.mu.kn. dan Schijf initialiseren. Helaas deze functie is er bij mij niet.
Zijn er nog mogelijkheden. Ik denk dat de beide cd-stations hun adressen kwijt zijn en ze beide opnieuw moeten worden geinstalleerd.

gr. Jan

Da's nu net de grap, zowel in het bios alsmede in computerbeheer staan ze. Het is onlogisch...............

Da's nu net de grap, zowel in het bios alsmede in computerbeheer staan ze. Het is onlogisch...............

Dat de 2 cd-stations stuk zijn lijk mij sterk.
Ik ga morgen een paar dagen met vakantie. Ik had gehoopt voor die tijd het rond te krijgen.
Helaas. Morgen ga ik dan eerst naar de pc-reparateur. Alles is eigenlijk begonnen met het vervangen van de voedingsunit. Laat hij het dan maar oplossen.

gr.Jan

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan