• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

niet lege cellen tellen als?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pander

Gebruiker
Lid geworden
14 okt 2014
Hoi allemaal,

het lukt me al een tijdje niet om iets ogenschijnlijks simpels voor elkaar te krijgen. Namelijk het volgende (zie bijlage)

Ik probeer in G2 (en h t/m k2) op te tellen hoeveel mensen er beschikbaar zijn als zij aan een bepaald kenmerk voldoen.

Zo zie ik dat er op maandag 2 personen beschikbaar zijn voor 'Web' (kees en klaas).
Maar hoe vat ik dat in een formule (die ik kan doortrekken naar de andere dagen)?

gr,
P

ow ja,de namen zijn fictief

Bijlagen

Code:
=SOMPRODUCT(($F$6:$F$10=RECHTS($F13;3))*(G$6:G$10=""))

Probeer deze eens en trek door naar rechts

Dat werkt hartstikke goed.

Was het makkelijker geweest als in F13 gewoon 'Web' had gestaan?
Zoja, wat zou dan de formule zijn?

Dat zou makkelijker zijn ja. Dan wordt het gewoon $F13 ipv RECHTS(......)

precies wat ik zocht. dankjewel voor je hulp.

Nu ik dit zo zie schiet mij toch nog een vraagje binnen die ik graag zou stellen als dat mag.

Als ik nou voor bijvoorbeeld de maandag zou willen bepalen hoeveel medewerkers met kenmerk B en Web er beschikbaar zijn; zou dat lukken in 1 formule?

Onder kolom maandag:
Code:
=AANTALLEN.ALS($E6:$E10;"B";$F6:$F10;"Web";G6:G10;"")

Laatst bewerkt:
ow ja; die vind ik, met respect voor JVeer, eigenlijk nog wel mooier.

Beiden, dank voor het hulp. Top

gr,
P

in dit geval kan AANTALLEN.ALS prima. Maar er zijn ook veel situaties waarbij SOMPRODUCT de betere of enige keus is...

Succes ermee.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan