Niet leuk

Status
Niet open voor verdere reacties.

Guus abc †

Meubilair
Lid geworden
12 feb 2004
Bij opstarten van de computer hoorde ik een lichte, metaalachtige tik.
Krijg vervolgens de melding DISC BOOT FAILURE. INSERT SYSTEM DISC EN PRESS ENTER.
Ik krijg de A-prompt te zien en geef de opdracht r:\win98\setup.
Setup start normaal, maar stopt meteen met de melding dat er een DOS-opstartpartitie gemaakt moet worden.
Ik geef de opdracht FDISK en krijg de melding No fixed discs present.
Ik denk dus dat mijn harde schijf het begeven heeft, maar ik zou toch graag willen weten of dit nog een andere oorzaak kan hebben.
Kabels zijn allemaal goed aangesloten, ik krijg geen piepsignalen te horen, fans draaien, lampjes branden en diskette- en cd-rom-drive werken normaal.

Guus.

Op zoek naar een harddiskreparateur? (Ze bestaan. De mijne zei zelfs dat je als je wat tijd over hebt en je houdt van knutselen je het zelf zou kunnen... ;) )

Geplaatst door Jozo
Download ff een diagnosetool
Ik heb PowerMax al op diskette staan, maar vanochtend nog geen tijd gehad om die te draaien - ga ik vanmiddag even doen.
Als dat niet lukt en de schijf ook in het BIOS niet herkend wordt, kan ik dus aannemen dat het tijd is om een nieuwe HD aan te schaffen.

Guus.

Dat heb je helemaal goed :eek: Is de harddisk net zo oud als je moederbord, dan hoop ik niet dat die het voorbeeld gaat volgen :confused:

Geplaatst door maestro12
Dat heb je helemaal goed :eek: Is de harddisk net zo oud als je moederbord, dan hoop ik niet dat die het voorbeeld gaat volgen :confused:

Hij wil wachten tot Vista dus ik hoop dat zn mobo het nog even vol zal houden ;).

Wat is de levensduur voor een beetje HDD trouwens? Ik moet er niet aan denken dat ik alles kwijt ben :8-0: .

Geplaatst door XP_PC
Ik moet er niet aan denken dat ik alles kwijt ben :8-0: .
Dat is gelukkig geen probleem - ik maak regelmatig backups en ben alleen de laatste tien songs die ik gedownload heb kwijt. :)

Guus.

Geplaatst door XP_PC
Wat is de levensduur voor een beetje HDD trouwens?
Ik heb deze HD ruim zes jaar zo'n acht uur per dag gebruikt. En dat blijkt helemaal niet zo gek te zijn:

"The service life of a modern hard disk is usually about three to five years. In my opinion, what the manufacturer is telling you with this number is this: "If your drive gives you good service for this length of time without any trouble, you've gotten good value from it and you should consider getting a new drive if reliability is important to you; the drive isn't going to fail the instant it hits this age, but the chances of it failing will increase significantly the longer you use it past this point". This number is in many ways more important than the "impressive" MTBF numbers that are so eagerly thrown around, and is in fact intended to be used in conjunction with MTBF to present a realistic picture of drive life and reliability."

Wat natuurlijk niet wil zeggen dat je de eerste drie jaar geen backups hoeft te maken. ;)

Guus.

Nee dat weet ik.

Op de PC waar ik nu op zit was de HDD binnen 14 dagen al naar de vaantjes :confused:.

3-5 jaar.. Ik vind het niet veel, maarja :).

Ik heb hier nog harddisken liggen van, pak hem beet, 20 jaar oud en die werken nog prima (vraag niet naar de snelheid en de grootte :p ).
Maar inderdaad moderne harddisken 3 tot 5 jaar, alhoewel het me wel opvalt dat steeds vaker maar net aan de 3 jaar gehaald wordt.

Probleem opgelost. :)
Niet alleen was de HD kapot, maar het moederbord vertoonde ook gebreken.
Dus een tweedehandsje gekocht voor € 100,- en een nieuwe schijf voor € 50,-.
Uit de verschillende onderdelen ontstond toen het volgende systeem:

Moederbord: MSI MS-6309
CPU: Intel Pentium III 1 GHz
RAM geheugen: 392 MB
Videokaart: Asus V 9180 SE GeForce 4, 64 MB
Geluidskaart: Creative Sound Blaster PCI 128
Cd-rom-speler
Cd-rom-brander

Windows 98 SE draaide met een 366 MHz processor en 256 MB RAM al als een zonnetje, maar met 1 GHz en 392 MB RAM gaat het helemaal als een speer. :D

Guus.

Zeg; kom jij ook bij minder handige mensen (als ik) thuis langs als deze met dezelfde problemen met hun wondows 98 se komen te zitten ? Uiteraard tegen vergoeding.

Geplaatst door Guus abc
Probleem opgelost. :)
Niet alleen was de HD kapot, maar het moederbord vertoonde ook gebreken.
Dus een tweedehandsje gekocht voor € 100,- en een nieuwe schijf voor € 50,-.
Uit de verschillende onderdelen ontstond toen het volgende systeem:

Moederbord: MSI MS-6309
CPU: Intel Pentium III 1 GHz
RAM geheugen: 392 MB
Videokaart: Asus V 9180 SE GeForce 4, 64 MB
Geluidskaart: Creative Sound Blaster PCI 128
Cd-rom-speler
Cd-rom-brander

Windows 98 SE draaide met een 366 MHz processor en 256 MB RAM al als een zonnetje, maar met 1 GHz en 392 MB RAM gaat het helemaal als een speer. :D

Guus.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan