Niet op de C: schijf instaleren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Abyss

Gebruiker
Lid geworden
28 jul 2005
op de hardeschijf heb ik XP staan.
Verder wil ik eigenlijk dat als je andere programma's gaat instaleren dat deze dan standaard op de D : schijf komen. Eigenlijk wil ik dus niets meer op mijn C schijf geinstaleerd krijgen zonder dat ik het zelf wil, kan dat?

Ik snap dat je tijdens de instalatie van software de vraag krijgt waar je de software wil hebben. Maar dan gaan er toch nog bestanden naar de c schijf en dat wil ik niet.

als je aangeeft dat je programma's op de D; (of elder) wilt hebben dan doen ze dat ook.
Ik doe dat al jaren, en bevalt prima.

Maar er zijn nou eenmaal drivers en systeem bestanden, evenals register bestanden die op C horen, omdat de software anders simpelweg niet kan werken.
Dat zul je moeten accepteren.
register en drivers zitten nou eenmaal op de boot-partitie.

Het is dan ook aan te raden om de c; partitie ten minste 5 gig, maar beter 10 gig te houden, omdat anders na verllop van 1 jaar en vele tools installeren de c: gewoon te klein wordt.

Internet bestanden zoals cookies en temps komen ook op C, net als je mails en adresboek.
Kan nou eenmaal niet anders.

Ja dat klopt allemaal. ik was alleen in de veronderstelling dat je ergens kon instellen dat er standaard op de D schijf geïnstaleerd kon worden.

:shocked:

Paul-RT zei:
als je aangeeft dat je programma's op de D; (of elder) wilt hebben dan doen ze dat ook.
Ik doe dat al jaren, en bevalt prima.
Maar er zijn nou eenmaal drivers en systeem bestanden, evenals register bestanden die op C horen, omdat de software anders simpelweg niet kan werken.
Off topic: met wat voor doel installeer je programma's op een andere partitie? :confused:
Ik kan me voorstellen dat je dat met je data doet.
Of dat je C: zo klein mogelijk wilt houden om Windows lekker vlot te laten draaien.
Maar wordt alles niet trager als Windows vanaf C: een programma op D: moet opstarten, dat dan weer op C: moet zoeken naar de registergegevens?
Of maakt dat niet zoveel uit als het om partities en niet om verschillende drives gaat?

Guus.

Je kan zelfs bij een multiboot de meeste programma's delen met de besturings-systemen.
Omdat ieder besturings systeem zijn eigen register op zijn eigen schijf/partitie heeft staan kan je van bv. C:\xp, D:\w2k, E:\NT en alleen op C:\Program Files map gebruiken voor de files van de geinstalleerde programma' s. Het systeem dat boot zal C:\ zijn en je overschrijft tijdens de installatie exact de zelfde files de meeste programma's installeren de nodige drivers automatisch in de juiste systeem map van het geladen systeem..

Dus als W2K geladen (draaiende) is als C:\ dan is XP op D:\ dus kan je dezelfde progrmma's installeren op D:\Program Files is NT geladen als C:\ kan XP op E:\ staan en installeer je in NT op de E:\Program Files :)
Op die manier installeer je 1 program files folder voor meerde bestuurings systemen..
Alleen voor programma's die regelmatig een update krijgen moet je een beetje uitkijken of het wel goed blijft werken en of je de updates zelf als file kan downloaden. Voor programma's die hun eigen installatie folder op C:\ moeten zetten werkt dit niet.

:thumb:

Laatst bewerkt:
ZipPe zei:
Je kan zelfs bij een multiboot de meeste programma's delen met de besturings-systemen.
Ik begrijp dat dit handig is als je meerdere besturingssystemen gebruikt.
Dan blijft mijn vraag nog steeds: welk voordeel levert het op om je Program Files op een andere partitie te zetten als je maar één besturingssysteem hebt?

Guus.

Als je het mij vraagt: Alleen maar nadeel.
Je moet ongelooflijk goed opletten als je iets installeert maar het overkomt je vaak genoeg dat het toch weer verkeerd staat. Ga je dus weer uninstallen.
Bovendien, zodra je gaat formatteren moet je ook die programma's weer opnieuw installeren.
Net zoals Guus vraag ik dus waarom je hierin een voordeel ziet.
Het is alleen maar handig als je een image of zoiets maakt van beide schijven. Volgens mij doet Crash dit ook altijd.

Ja, ik let altijd ongeloofelijke goed op voordat ik next klik.
Dus de vraag waar iets geinstalleerd gaat worden zie ik niet over het hoofd. Is mijn gewoonte.
De reden waarom ik dit doe (persoonlijk) is dat veel instellingen, settings en data vaak bij de software wordt opgeslagen.

Wanneer ik door onbekende oorzaak format c moet gaan regelen en windows opnieuw installeren, is het makkelijker om mijn progjes weer te installeren.
Die zijn immers niet gewist. Herinstalleren van zo'n tool vergeten gaat ook niet, omdat ze gerangschikt bij elkaar staan. Vaak pakken ze de settings weer op, net als tevoren.

Ik heb dus elke software gerubriceerd onderverdeld in 2 partities.
Alle normale software en alles wat direct met internet te maken heeft.
Dat is mijn systeem, en daar ben ik gelukkig mee.
en wat moet je anders om 80 + 20 + (met vrouw gedeelde) externe 160 gig vol te krijgen?

:D Tja er is overal wel een nadeel en of voordeel voor te verzinnen en ik gaf maar een voorbeeld van wat mogelijk is.. Het is immers voor elke gebruiker persoonlijk om te beslissen wat je voordelig en of nadelig vind..

Het is ook een kwestie van hoe je het indeeld en hoe je wat gebruikt.. Als je drie systemen (multiboot) hebt op een computer kan het met een programfiles map van enkele gig groot je de nodige schrijfruimte besparen.. Indien je een Ghost Image maakt van elk systeem kan je dat zonder meer weer terug draaien naar een eerder punt met al geinstalleerde programma's erbij zonder nieuwe installatie.. Dus overal is wel een mouwtje aan te passen als je weet hoe en wat.. Indien host systeem van de program files map crashed kan je altijd nog voor dat je formateerd een backup van deze map maken en achteraf weer terug plaatsen

Opletten moet je altijd want een zelf denkende PC moet nog op de markt komen, de pc doet immers alleen wat jij of een ander met een trojan van hem vraagt :)

:thumb:

Paul-RT zei:
Herinstalleren van zo'n tool vergeten gaat ook niet, omdat ze gerangschikt bij elkaar staan.
Daar gebruik ik een ander trucje voor: na het installeren van Windows zet ik mijn opgeslagen Startmenu meteen weer terug.
Daar staan dan al mijn programma's weer in, alleen bijna allemaal met zo'n blauw icoontje om aan te geven dat er nog geen programma aan gekoppeld is.
Als ik al die blauwe icoontjes kwijt ben, heb ik niets vergeten opnieuw te installeren. :)
En je hoeft dat hele Startmenu op die manier ook niet meer te ordenen, wat na installatie van enkele tientallen programma's altijd nog een behoorlijke klus was.

Guus.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan