• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Niet opslaan

• Onderwerp starter Onderwerp starter Nicu
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nicu

Gebruiker
Lid geworden
23 jan 2012
Is het mogelijk om een excel bestand niet op te laten slaan door de gebruiker?
Ik heb een sheet waar foto's in moeten komen te staan, dit kan men zelf selecteren en daarna wordt dit uitgeprint, hierna mag het bestand worden afgesloten. Ik wil echter dat de beginwaarde er dan weer op staan, ik ken echter mijn collega's. Als ik met grote blokletters erbij zet dat men niet moet opslaan, wordt het toch gedaan.....
Hoop dat dit mogelijk is.

Bijlagen

Je zou een wachtwoord in kunnen stellen voor bewerken, dan opent het bestand alleen-lezen tenzij je het wachtwoord kent.

ja maar het probleem is dat ze wel foto's moeten kunnen veranderen....

Zonder dat wachtwoord kunnen ze je bestand alleen in alleen lezen openen en dus wel bewerken, maar niet opslaan over het origineel heen.

Als ik objecten bewerken selecteer kan ik geen foto meer selecteren (via een script) en dat moet nog wel kunnen gebeuren, anders was dit een goede optie geweest....

Gebruik het BeforeSafe event om het bestand te sluiten voor het opslaan.

Mooi, naar zoiets was ik opzoek, ga het morgen gelijk proberen. Thanks alweer Cobbe.

Gr. Nicu

Je hebt het niet over dezelfde optie als ik, kies bestand, opslaan als, klik op Extra, kies "Algemene opties" en stel daar een wachtwoord voor schrijfbevoegdheid in.

@Cobbe,
Uit nieuwsgierigheid heb ik het event beforesave uitgeprobeerd maar je krijgt alsnog de mogelijkheid om het bestand op te slaan.

Zo ook nog?
Private Sub workbook_BeforeSave(ByVal SaveAsUI As Boolean, Cancel As Boolean)
Cancel = True
ThisWorkbook.Close
End Sub

Waarom niet de start beginnen met een kopie van een Excel bestand dat als sjabloon dienst doet ? (waarvoor zou dat anders bedacht zijn ?)

Beste,

Ik heb deze code in thisworkbook gezet :
Code:
Private Sub Workbook_BeforeClose(Cancel As Boolean)
MsgBox ("Je kan dit bestand niet opslaan. Het wordt gesloten")
Cancel = True
ThisWorkbook.Close
End Sub

Maar ik kan nog steeds opslaan. Mag ik de Application.DisplayAlerts op false instellen?

@snb: Is ook een goede optie. Het enige nadeel hieraan dat ik zo snel kan bedenken is als mensen het bestand via hun Bestand, Recent gaan openen, dan loop je de kans dat het sjabloon zelf geopend wordt (en dus overschreven kan worden).

Beste,

Op dit forum lees ik regelmatig dat je na het instellen van Application.DisplayAlerts op false dit op het einde van de sub opnieuw op true moet instellen.

Dat is niet nodig. De instelling geldt slechts voor de duur van de procedure.

Ik heb alles even bekeken, maar eigenlijk volstaat het voor mij om een sjabloon te maken. Hier had ik natuurlijk eerder aan kunnen denken :o

Bedankt allen

Beste,

Ik denk aan het volgende : hoe kan je een dergelijk bestand (die zichzelf afsluit bij het opslaan) aanbieden aan een gebruiker die het bestand kan openen en gebruiken en niet opslaan?
Is deze methode niet beter : bestand, opslaan als, klik op Extra, kies "Algemene opties" en stel daar een wachtwoord voor schrijfbevoegdheid in?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan