(niet) Opstarten Iiyama beeldscherm.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hakar

Gebruiker
Lid geworden
16 jul 2004
Berichten
494
Bij onze desktop doet zich sinds kort het probleem voor dat bij het opstarten van de Pc en beeldscherm, het scherm geen beeld geeft.
Beeldscherm heeft aparte voeding.

Tot nu toe waren we gewend om de pc als volgt te starten.
Pc inschakelen, beeldscherm inschakelen, kopje koffie intappen, en pc gebruike.

Soms lieten we het beeldscherm in standbymodus, en schakelden alleen pc in.
Altijd zonder problemen en het hele systeem werkt.

De laatste tijd, pc inschakelen, beeldscherm inschakelen.
Zwart opstartbeeldmet met toegang tot bios, tot en met de windows zandloper.
Even later, pc inschakelen, beeldscherm inschakelen, geen beeld.

Na enig proberen, komen we er achter dat als we de voeding van het beeldscherm 1x uitpluggen en weer inpluggen, er wel beeld is.

Nog enige probeersels later blijkt dit nog de enige manier te zijn om beeld op het scherm te krijgen.

Nu is de procedure als volgt, pc inschakelen, beeldscherm inschakelen.
Pc start op, beeldscherm geeft eerst stanbyaanduiding op de aan / uit knop, wordt dan groen en begint groen te knipperen.
Echter geen enkel beeld.
Na uit en inpluggen voeding, direkt beeld.

Zelf denk ik in de richting van een storing in het beeldscherm.

Het systeem bevat de volgende componenten:

Mobo Asrock K7S41 GX
Harddisk Maxtor DiamondMaxPlus 21 250 Gb
Video Nvidea Geforce FX5500

Alles nieuw aangeschaft een jaartje oud.

Verder hangt er in,
CPU AMD Athlon XP 2600
Geheugen Kingston DDR2 512 Mb
Voeding Cooler Master ExtremePower 400 Watt
CD writer Liteon oud beestje

Edit: besturing Windows XP pro, en opnieuw opstartenvia start, opnieuw opstarten geen probleem

De laatste tijd (jaar) zijn er alleen maar updates van windows gedaan, geen nieuwe drivers geïnstalleerd.

Herkent iemand iets ?
 
Laatst bewerkt:
heb je al geprobeerd om een ander beeldscherm aan te sluiten op de computer ?

zo ja, heb je ook al geprobeerd om een andere video kaart te proberen ? ( bijv. onboard video kaart als die er op zit. )

mvg
Rutger
 
heb net geregeld dat ik vanmiddag een ander scherm kan lenen om te proberen of zich daar hetzelfde euvel voordoet.

Nog een edit: in juni computer schoongeblazen met perslucht, en circa drie weekjes terug ook.
Vanochtend op stof gecontroleerd, geen stof.
 
okay ondertussen kun je mischien de video kaart er uithalen en dan de onboard video kaart proberen te gebruiken ?( als hij er op zit).

ik hoor het wel.

mvg
Rutger
 
Andere beeldscherm was er al voordat ik ook maar de kans had om van videokaart te wisselen.

Gevolg, ander scherm er op: Samsung Syncmaster 940MW, pc aangezet, en gelijk beeld.

Iiyama lijkt dus een probleem te hebben met de stroomvoorziening.......
Nu nog iemand zoeken die dat eventueel goeiekoop kan nakijken en eventueel repareren, nieuwe en grotere schermen kosten immers eigenlijk ook geen drol meer.
 
aangezien je wel kan posten heb je mischien een laptop ?
zo ja probeer het scherm daar eens op aan te sluiten om te kijken wat hij dan doet ?
het kan idd gewoon zijn dat het scherm kapot is, maar dit al naar een jaar is wel heel snel..

mvg
Rutger
 
Rutger.

Hoe raadt je het!?:eek:
Heb de samsung er nog aan, geen enkel probleem.
Een paar keer uitgezet, aangezet en beeldscherm start gewoon mee op.
Zowel bij beeldscherm volledig uit als bij beeldscherm in standby.

Heb nu de Iiyama op de laptop, en daar hetzelfde probleem.
Erger nog op dit moment niks.
Heb heel even beeld gehad, maar nu niks.
Ga nog even met de instellingen spelen, om te proberen een weergave te krijgen.

Denk redelijk zeker te weten dat de powervoorziening debet is aan het probleem, soms weigert de aan en uit knop ook dienst.

Edit: wellicht heb ik het niet duidelijk omschreven, maar scherm is bij de hersteloperatie vorig jaar niet vervangen.
Dit deed tot vorige week al 4 - 5 jaar zonder problemen dienst.
Tot nu dus
 
Laatst bewerkt:
Inmiddels zover dat ik na diverse keren de voeding heb afgekoppeld eindelijk weer beeld krijg.
Nu is het alleen de vraag, is het de voeding, zit er storing in de aan uit schakelaar van de monitor??

Het moeilijke hierbij is dat op de laptop de beeldweergave op 2 schermen niet automatisch wordt opgestart als de iiyama geen respons geeft.
Dus eerst stekkertjes er uit, of voeding loskoppelen, dan instellingen instellen voor weergave op 2 schermen, geen beeld op scherm 2??, dan stekkertje en of voeding weer los, nog geen beeld en alleen maar een oranje lampje op de aan uit schakelaar, dan deze indrukken, nog geen beeld, stekker er weer uit, en enr weer in, en hey ja beeld.

Vandaar mijn grote twijfel, voeding of aan uit schakelaar van Iiyama.
 
Probleem van alles lag in een defecte voeding.
Via wat omwegen gisteren een voeding uit de UK gekregen, compleet met voedingskabel die op ons net past voor € 10,00.

Scherm geeft weer prachtig beeld.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan