• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Niet te vinden gegevens ook niet laten zien met vert.zoeken

Status
Niet open voor verdere reacties.

evdelft

Gebruiker
Lid geworden
7 dec 2008
Berichten
20
Hallo allemaal,

Ik ben al een tijdje aan het puzzelen op een formule, waar ik in mijn optiek 'onwaar' in moet gebruiken. Echter, ik snap het 'onwaar' in Excel niet. Wat ik wil? Ik heb een lijst met gegevens (namen) in blad1, en een kortere lijst met namen (dezelfde maar minder) in tabblad 2. Nu staat in blad2 ook een getal dat hoort bij die namen, maar dus niet bij alle namen. Dus ik wil in blad1 de getallen laten zien die bij de namen uit blad2 horen, maar als de naam uit blad1 niet voorkomt in blad2, moet de cel leeg blijven.

Ik heb al heel wat lopen zoeken met isfout en met onwaar, met als-dan-anders en weet ik veel wat meer aan combinaties, maar ik krijg het niet voor elkaar. Altijd krijg ik wel een waarde.

Extra moeilijkheid in dezen, is, dat sommige achternamen twee keer voorkomen in de eerste lijst, maar niet in de tweede! Of juist wel, en dat moet in beide gevallen de juiste waarde / lege cel opleveren.

Ik krijg het dus niet voor elkaar... :evil:

Ik heb de cellen waar het fout gaat in het voorbeeld een kleur gegeven. De rode cellen moeten leeg zijn, de gele geeft een verkeerde waarde (moet in het voorbeeld '4' zijn).

Ik hoop dat iemand mij in dezen kan helpen.

Alvast bedankt!

Bekijk bijlage Test.xlsx
 
Kijk eens hoe dit is opgelost.

Cobbe
 
Excel 2007 kent de formule 'IFERROR' voor dit soort problemen:

Code:
=IFERROR(VLOOKUP(A1&B1;Blad2!$A$1:$E$7;4;0);"")
 
Dat is 'alsfout'?

Werkt dat ook bij cellen optellen waarin geen numerieke waarde is - om die dan niet op te tellen, bedoel ik?
 
De functie 'ISFOUT' ondervangt de foute uitkomst van een formule.
Dit is niet of toch moeilijk toepasbaar per aparte cel.
Voor de berekening van een som in een lijst met waarden en getallen kun je beter SOM.ALS gebruiken.
In normale omstandigheden doet de functie SOM voor dit probleem.

Cobbe
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan