Niet toegewezen hdd en continu flikkerende externe hdd's.

Status
Niet open voor verdere reacties.

CharlieRochester

Gebruiker
Lid geworden
13 dec 2012
1) Niet toegewezen hdd:
Mijn nieuwe 3TB schijf (st3000DM001) heb ik getest met seatools en was ok, na het proberen insteken in een
andere computer (reeds gedaan met andere schijven en nooit geen probleem geweest), kreeg ik een niet toegewezen
schijf, dus de pc herkent ze maar ik kan ze niet gebruiken. Probleem is er staat data op, eerst en vooral is de data
het meest belangrijkste, kan deze info via "recovery sofware" (gratis en geen beperking van data?) terugehaald
worden vooralleer ik die mogelijks terugstuur. Heb dit wel reeds geprobeerd, maar er was beperking van data
en de software crashte vanaf het begin al.

Wat ik wel zou kunnen proberen is een nieuwe partitie maken zonder deze te formateren, maar ik vrees dat
ik mijn gegevens zal kwijtraken, liefst heb ik 100% zekerheid zodat ik geen gegevens verlies.
Ik heb er sindsdien niets naartoe geschreven, dus normaal zijn mijn gegevens nog niet verloren.

2) Ik kocht een nieuwe 3TB schijf (st3000DM001) en een externe behuizing van raidsonic (IB-372StU3-B), maar als ik
er gegevens naartoe download (via bittorent) begint deze snel en continue te pinken en is er geen reactie meer en daalt de
downloadsnelheid tot het minimum. Het rare is dat ik nog een 2de identiek dezelfde hdd en behuizing heb, maar deze gaf nooit
problemen tot ik de nieuwe schijf inschakelde, nu doet hij dit sporadisch ook. In het totaal heb ik dan 3 schijven lopen die
downloaden via bittorent. (Dit via een netbook) Alle snelheid van alle schijven verdwijnt als dit gebeurt.
De schijven zijn gecontroleerd via windows en er zijn geen verdere problemen mee te herkennen. Een virus is niet mogelijk
omdat dit pas een nieuwe schijf is.

Dank, Charlie.

Laatst bewerkt:
Dat komt, lijkt mij, omdat (afhankelijk van de versie Windows) de meeste Windows versies maar ondersteuning bieden tot 2 TB ipv. 3 TB.
Zie o.a. deze link

Als een schijf dus op meerdere computers gebruikt moet worden (vooral ook met wat oudere versies van Windows) dan raad ik altijd schijven aan van (max.) 2 TB ipv. 3 TB.

Tijs.

Ik heb geen eerdere problemen gehad met 3TB schijven. Heb een laptop en netbook (2x windows 7) en verplaats schijven van de ene naar de andere en allen worden herkent en werken.
Wat het eerste probleem betreft van de flikkerende ex. hdd. Ik heb reeds 2 verschillende ex hdd aangesloten, met dezelfde toepassing (downl bittorent), maar als ik
deze 3e zelfde schijf aanschakel beginnen de problemen. Wat mij nu nog is opgevallen is dat als het flikkeren begint dit overslaat naar de andere zelfde schijf, maar als
deze een tijd is losgekoppeld is het wel weer gedaan met deze zelfde type schijf en werkt hij weer normaal.
Hij doet het wel als hij alleen draait met de eerste 1tb schijf, ik zal eens proberen enkel deze schijf aan te schakelen. Maar ik vrees ervoor dat het aan de schijf zelf ligt,
maar vraag me af of dit mogelijk is sinds hij perfect werkt anders?

Ik heb al veel problemen gehad met dit type schijf, heb er 6 besteld en 4 gaven problemen.

Wat kan ik doen met mijn eerste probleem? Ik wil graag mijn data terug. Ik heb geprobeerd om hem op een andere pc aan te schakelen, maar dit geeft hetzelfde, niet toegewezen.
Bestaat er een software om de data van een niet toegewezen schijf te kunnen verplaatsen naar een andere schijf (en mogelijks wissen) zodat ik deze kan terugsturen hij is nog in garantie.

update. Probleem 2, flikkerende ex hdd: Ik heb geprobeerd enkel de schijf aan te schakelen waarmee dit probleem begonnen is en het blijkt
nu dat er geen enkel probleem is als deze alleen draait, zonder de 2 andere schijven. Enig idee. Conflict tussen 2 dezelfde schijven binnen bittorent?
Wat kan ik daaraan doen?

Laatst bewerkt door een moderator:
Ok, ja, heb het al gevonden denk ik:

Even de specificaties nagelezen, & je RaidSonic IcyBox IB-372StU3-B is een SATA I/II & je Seagates staan standaard op SATA III. Dan staat er dit in de Seagate Product Manual:
SATA drives are designed for easy installation. It is usually not necessary to set any jumpers on the drive for proper operation; however, if you connect the drive and receive a �drive not detected� error, your SATA-equipped motherboard or host adapter may use a chipset that does not support SATA speed autonegotiation.

Ik lees of zie dus nergens of er een jumper op de Seagate zit waarmee je de snelheid terug kan schakelen naar 3GB/S (II). Wel lees ik dat die soms wat meer stroom kan trekken dan de IcyBox leveren kan (2.8A tegen 2A), wat het haperen kan verklaren.​

Vriendelijk bedankt voor deze info. Dat lijkt mij een zeer logische verklaring. Ik heb ze nu reeds allen aangeschakeld en af en toe gebeurt het nog,
maar het is minder erg als voordien, zal ze nu over langere periode testen. Ik zal raidsonic eens contacteren.

Niet toegewezen schijven.
ER zou moeten een defect zijn aan de externe behuizing waardoor ik 2 schijven heb die hun partitie zijn verloren.
Ik gebruikte reeds easeus, partitionguru en uiteindelijk active@partition recovery. enkel met de laatste kon ik zien dat
mijn gegevens in orde waren, maar allen geven problemen met de gpt schijf.
Bestaat er een software waar ik de gpt partitie kan herstellen? Alles lijkt in orde te zijn, maar is het verstandig om toch een backup
te maken van die schijf vooraleer ik de partitie herstel en hoe doe ik dat?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan