Niet toegewezen ruimte partitioneren

Status
Niet open voor verdere reacties.

ErZet

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
15 okt 2007
Berichten
3
Hallo allemaal,

Ik heb afgelopen week mijn nieuwe Dell Laptop computer ontvangen. Hierin is de harde schijf verdeeld in 2 partities.
1 partitie met Vista OS(C:) 140Gb en 1 recovery partitie.
Nu wil ik een extra partitie aanmaken m.b.v. vista.
Ik kan 40GB van de c partitie afhalen, zodat er een partitie ontstaat met niet toegewezen ruimte. Dit gaat goed.
Dan rechtermuisknop aanklikken op deze partitie en een nieuw eenvoudig volume aanmaken. Er start nu een wizard op. Hier geef ik op hoe groot het nieuwe volume moet zijn en koppel deze aan een stationletter. Daarna een volumenaam opgeven en de optie snelformateren aanklikken. Volgende.
Nu komt er een overzicht van de ingevoerde parameters. Voltooien.
:evil: Er komt nu de volgende melding: Er is onvoldoende ruimte op de schijf / schijven beschikbaar om deze bewerking te volttooien.

Wie kan mij helpen om toch met vista een nieuwe partitie aan te maken ?
Alvast bedankt voor de moeite.:)
Groeten,
E.R.
 
Heb je al eens geprobeerd met minder ruimte toe te wijzen voor die partitie?
Misschien stel je net teveel in...
 
Heb je al eens geprobeerd met minder ruimte toe te wijzen voor die partitie?
Misschien stel je net teveel in...

Ik heb het al geprobeerd met 30GB en met 20GB. Telkens de zelfde foutmelding.

De virusscanner staat uit, en de internetverbinding is verbroken. Ook heb ik de UAC uitgezet. De foutmelding blijft optreden.
In elk geval bedankt voor je reactie.:thumb:
 
Die Vista partitie en die niet toegewezen ruimte zitten toch niet in een extendet partitie?
Heb het net geprobeerd, ging prima.
 
Die Vista partitie en die niet toegewezen ruimte zitten toch niet in een extendet partitie?
Heb het net geprobeerd, ging prima.


Hallo Lange Pier.

Het doel van mij is om de c partitie te splitsen in een gedeelte met het os en een gedeelte waar ik mijn programma's op installeer. De data komt op mijn 2e harde schijf.

Eerst even de exacte situatie van mijn schijf0

Originele situatie:
Geen naam 110MB In orde (Eisa configuratie)
Recovery (F: ) 10,0GB NTSF In orde (Primaire partitie)
OS (C:) 136,44GB NTFS In orde (Systeem, Opstarten, Wisselbestand, Actief, Crashdump, Primaire partitie)
Geen naam 2,5GB In orde (Primaire partitie)

Nu 40 GB van schijf c afhalen mbv volume verkleinen. Dit gaat prima.
Nieuwe situatie:

Geen naam 110MB In orde (Eisa configuratie)
Recovery (F: ) 10,0GB NTSF In orde (Primaire partitie)
OS (C:) 97,38GB NTFS In orde (Systeem, Opstarten, Wisselbestand, Actief, Crashdump, Primaire partitie)
Geen naam 39,06GB Niet-toegewezen
Geen naam 2,5GB In orde (Primaire partitie)

Dan in de partitie met de Niet-toegewezen ruimte gaan staan: rechtermuisklik, nieuw eenvoudig volume.

Er start nu een wizard op om een eenvoudig volume aan te maken. Volgende.
Ingave van de grootte van het eenvoudig volume: 40000. Volgende.
Stationletter toewijzen: D in dit geval. Volgende.
Volume naam toekennen: VolumeProgs. Optie snelformateren aanvinken. Volgende.
Er komt nu een overzicht van de ingegeven gegevens bij deze wizard. Voltooien.

Dan komt gelijk de foutmelding: Er is onvoldoende ruimte op de schijf / schijven beschikbaar om deze bewerking te voltooien.

Waar de 2 partities met geen naam voor zijn is mij niet bekend.(110MB en 2,5GB)
Verder zijn er nu dus 4 partities blauw (110MB, 10,0GB, 97,38GB en 2,5GB) en 1 partitie zwart (de niet toegewezen partitie).

Kan het zijn dat er maar 4 primaire partities mogen zijn ?
En zo ja, wat voor mogelijkheden zijn er dan nog om een aparte partitie voor mijn programmas aan te maken?

Hopelijk heb jij nog een oplossing.:thumb:

Alvast bedankt voor de moeite.:)
Groeten,
E.R.
 
Je kunt idd maar max. 4 partities aanmaken, die kunnen primair of extendet zijn, in die extendet partities kunnen weer max. 255 logische stations aangemaakt worden.

Die 2 genoemde partities, tja, weet ook nier waar ze voor zijn, neem aan voor de recovery, het beheren en misschien voor het aanmaken van die recovery cd.
 
partitie dell

Waar de 2 partities met geen naam voor zijn is mij niet bekend.(110MB en 2,5GB)
Verder zijn er nu dus 4 partities blauw (110MB, 10,0GB, 97,38GB en 2,5GB) en 1 partitie zwart (de niet toegewezen partitie).

Kan het zijn dat er maar 4 primaire partities mogen zijn ?
En zo ja, wat voor mogelijkheden zijn er dan nog om een aparte partitie voor mijn programmas aan te maken?

de partitie van 110MB heet eigenlijk "diagnotic partitie" deze word gebruikt bij problemen om een diagnose van je hardware te maken. (mag verwijderd worden, maar ik weet niet hoe). deze mag verwijhderd worden omdat op de bijgeleverde cd het diagnose programma staat.
de partitie van 2.5 GB heet eigenlijk "media direct partitie".
Media direct is bereikbaar via de toets (met afbeelding huisje) Links bovenaan (in het midden) van je toetsenbord. Deze mag je niet verwijderen.

Het komt er op neer dat Dell zelf 4 partities aanmaakt.
Een vijfde kan niet, en de partitie welke wel zou verwijderd mogen worden (110mb) kan men niet verwijderen.
Er zit dus niks anders op dan, indien mogelijk, een 2de harde schijf in je laptop te plaatsen.

Ik zelf heb het zelfde ongemak en vind dat de C: schijf te groot is.
Indien er toch mensen zijn die een oplossing hebben om de C: schijf alsnog in te delen dan zullen we het hier wel lezen, hoop ik.

groetjes
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan