Niet-toegewezen schijfruimte toekennen/samenvoegen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Kaalschaap

Gebruiker
Lid geworden
5 mei 2014
Beste lezer,

Ik heb zojuist een nieuwe PC (windows 7)gekocht met een 500 gb SSD en een 4tb hardeschijf. De SSD werkt prima maar de 4tb harde schijf is verdeeld in een 2tb en 1,67tb deel. Ik wil deze graag samenvoegen tot één geheel.

Ook met een partitieprogramma krijg ik het niet voor elkaar.

Screen 1.jpg

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Heb het gedownloaded. Welke optie moet ik precies gebruiken? Krijg overal foutmeldingen tot nu toe. Als "Create" gebruik op de niet-toegewezen schijf krijg ik de volgende foutmelding:

Screen 2.jpg

Laatst bewerkt:
Dat is al een stapje te ver. Ik krijg geen partitie toegewezen aan de 1,67tb ongebruikte ruimte. Als ik dat probeer zie bovenstaande screenshot.

Dit gaat zomaar niet werken: Alleen bij GPT ingestelde partitietabellen kan meer dan 2 TB worden gebruikt.
Kijk even hier, maar begin er niet aan voordat je een backup hebt.

Bovendien staat de opstartpartitie (die van 100 MB) juist op die 4 TB schijf, wat ook al niet handig is. Heb je bij de installatie van Windows de 4 TB schijf los gehad, zodat (op dat moment) alleen de SSD in Windows (setup) te zien was?

Tijs.

Tijs, ik heb de schijf tijdens de installatie niet los gehad. Had geen idee dat dit moest. Is dit een probleem, en zo ja hoe kan ik dat het beste aanpakken?

Wat je kunt proberen is
a. Eerst de schijven in de kast omwisselen qua SATA aansluiting.
b. Met de 4 TB schijf losgekoppeld opstart-herstel doen (reparatie-opties van de W10 CD/USB-stick).
Dan zou je dat 100 MB ding niet nodig hoeven hebben en zou de partitie op de SSD als Actief moeten staan.

Uiteraard blijft boven water dat je met de 4 TB schijf niets moet gaan doen voordat je een backup hebt, maar dat schreef ik al.

Tijs.

Ik ga het opnieuw installeren zonder de 4tb aangekoppeld proberen. Er staat nog niks op de 4tb dus er valt hier ook niks te verliezen. Bedankt voor de tips en ik laat zo weten of het gelukt is :)

???
De installatie op de SSD staat compleet los van die 4 TB schijf indeling....
Zodra je de 4 TB weer aankoppelt heb je exact hetzelfde als nu...
Dus als er niks op die 4TB staat wat je nog nodig hebt.. verwijder je alle partities en maak je één grote van 4TB, met GPT indeling zoals geschreven....

Missie geslaagd :) Heb uiteindelijk windows opnieuw geinstalleerd met de 4tb losgekoppeld. Vervolgens de 4tb geconverteerd naar GTP en geformatteerd. Nu is alle ruimte beschikbaar en lijkt windows ook sneller te booten. :)

Bedankt voor de hulp!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan