niet vergrendelen, mulit user

• Onderwerp starter Onderwerp starter maartenf
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
M

maartenf

Hoi,
ik loop aan tegen een probleem. ben redelijk handig met access, maar heb geen ervaring met meerdere mdb's die tegelijkertijd worden gebruikt. ik probeer hetvolgende te bereiken

1 een database met een aantal tabellen, die door andere mdb's worden gebruikt
2 een database die een lokale tabel heeft, die lokaal wordt gevuld maar deels via velden uit de tabellen uit 1 (via keuzelijst) (via een form )
3 een database zoals 2, maar dan alleen lezen
4 een databse die de gegevens uit 2 gebruikt om totaaloverzichten te maken

van database 2 en 3 zijn meerder exemplaren (verschillend qua inhoud, maar niet qua structuur). (1 per afdeling). In database 4 worden alle afdelingen ingelezen

deze structuur zou ik graag zo willen opzetten dat er geen vergrendeling plaatsvindt. m.a.w. iedereen kan altijd in een database.

kan dat?

m.vr.gr.
maarten

Dit is een beetje krom geimplementeerd in Access.
Dat moet je instellen onder menu extra, opties, tab geavanceerd.
Zet Standaard modus voor openen op Gedeeld en Standaard recordvergrendeling op Geen vergendeling.

Dat moet je helaas op elke pc doen waarop access geinstalleerd staat.

heb ik geprobeerd, maar dat werkt niet. hij blijft met meldingen komen over vergrendelingen.

OK, dan wordt het moeilijk.

Als eerste het beste advies dat ik je kan geven:
- Probeer af te komen van die spaghetti van databases, dat is vragen om problemen, maar daar ben je inmiddels al achter.
- Maak één mdb met tabellen, link die vervolgens in de andere mdb's.
- Afdeling is dus een tabel, waar je in andere tabellen naar kan verwijzen, dan heb je die databases per afdeling niet meer nodig.
- Een mdb met formulieren mag GEEN EIGEN TABELLEN HEBBEN. Dit is een wet, geen regel.

Dit betekent waarschijnlijk dat je flink wat moet verbouwen.......

Voor de korte termijn moet je veel meer informatie geven over waar en wanneer je probleem precies optreedt, wat de exacte foutmelding is en wat de omstandigheden zijn waaronder die foutmelding naar voren komt.

Bartuls zei:
- Een mdb met formulieren mag GEEN EIGEN TABELLEN HEBBEN. Dit is een wet, geen regel.
Wat versta jij onder 'eigen tabellen'?
Kun je e.e.a. verder toelichten?

Laatst bewerkt:
Bij het soort omgevingen wat jij beschrijft is het gebruikelijk om de gegevens volledig te scheiden van de logica.

Je maakt 1 (soms meerdere) mdb's met alleen maar tabellen erin.
De queries, formulieren, rapporten etc. maak je in andere mdb's waarin je dan de tabellen uit de eerste mdb linkt. In de tweede soort mdb's plaats je dus absoluut geen tabellen, alleen links naar tabellen.
Het voordeel hiervan is dat je de toepassings logica en de gegevens uit elkaar haalt. Je kunt een nieuwe versie van de toepassins logica maken (de tweede soort mdb) en die beschikbaar stellen aan je gebruikers zonder dat je last hebt van de gegevens, die zitten dan immers in een aparte mdb.

Problemen die gegevens gerelateerd zijn kun je zo ook simpeler oplossen, de gegevens hebben immers een vaste plaats, die éne mdb.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan