(niet) verouderde antivirus

Status
Niet open voor verdere reacties.

SpywareTarget

Gebruiker
Lid geworden
25 okt 2010
hallo, ik heb een vreemd ,irritant en uitdagend (:thumb:) probleem.

-- norton --
ik gebruik een probeerversie van norton 360, gedownload van hun website.
alleen, ik heb nu een icoontje in mn taakbalk wat zecht dat de versie verouderd is (het is nog niet verlopen trouwens). ik heb dus geupdate, en het venster zecht dat er 5 updates zijn geinstalleerd. het icoon blijft. dus heb ik opnieuw geupdate, en er zijn toen weer 5 updates geinstalleerd. dit heb ik vijf keer gedaan, en toen vertelde norton me dat er geen nieuwe updates meer beschikbaar zijn, en dat ik de meest recente versies heb. alleen, het icoontje staat nog steeds in de taakbalk, en als ik de user interface open, zie ik nog steeds dat mn versie verouderd is.

-- microsoft security essentials --
dus net heb ik windows security essentials gedownload, geinstalleerd, geupdate en een scan gedaan. en tada: ook windows security essentials was verouderd. nog eens geupdate, melding dat ik de meest recente versies heb, en dan weer de melding dat ik een verouderde versie heb.

-- windows beveiligingsmelding --
ook staat er een rood windows-beveiligingsmelding icoontje met een kruis, wat zecht dat mn antivirus mogelijk verouderd / uitgeschakeld is.

-- veilige modus --
ik heb dus in veilige modus (met netwerkmogelijkheden) geprobeerd te updaten, maar ook dan word mij verteld dat ik de meest recente versies heb. ook heb ik een scan gedaan met Spybot S&D en norton. spybot zecht dat ik clean ben, maar norton vond de eerste keer 7 tracking cookies, en de tweede keer 2 tracking cookies. verder niets. ik moet nog scannen met microsoft security essentials.

-- process explorer --
in process explorer heb ik elk proces bekeken, maar ik kan niets vreemds vinden :confused:. ik heb process explorer trouwens net geinstalleerd.

-- ccleaner --
in de registerscan van Ccleaner kom ik ook vreemde dingen tegen. zo bleven de volgende problemen steeds opnieuw opduiken:
probleem: ActiveX/COM Fout
Data: InProcServer32\C:\Program Files\Norton 360\Engine\4.0.0.127\RScan.dll
registersleutel: HKCR\CLSID\{934FDD8D-9B5B-4f69-975C-36325AAE8A0D}

probleem: Ontbrekende TypeLib Referentie
Data: IBackupLocationsShellFolderImpl - {00020424-0000-0000-C000-000000000046}
registersleutel: HKCR\Interface\{F0E3A5D7-80C7-4228-90FE-61DF01C417A5}

-- regedit --
ik heb in het register de volgende sleutels gecontrolleerd:
HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run
HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\RunOnce
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\RunOnce
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\RunOnceEx
maar ik heb niets ongewoons gevonden.

-- vreemd proces in taakbeheer --
voordat ik proces explorer gebruikte, zag ik en een flits een proces met een vreemde naam als deze:
{f37c4d8df36... (de rest was verstopt achter het 'geheugengebruik' hokje). helaas was het te snel weg voor mij om het even te googellen.

-- afsluiting --
ik gebruik een legale versie van windows xp home edition,
op een samsung n110 netbook.

buiten het vreemde update gedrag van beide programmas heb ik nog geen vreemde dingen opgemerkt aan m'n computer, behalve dat firefox ineens langzamer is, maar dit kan los staan van de rest. kan iemand mij a.u.b. hiermee helpen? heel erg bedankt.

p.s. ik heb een textbestand bijgevoegd die ik opgeslagen heb uit process explorer.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Terug naar eerder herstelpunt ....

Hoi,

Kortom: je bent aardig aan het kl**en geweest met de installatie van gratis anti-virus software. Daar komt het kortweg op neer.
Er is eigenlijk maar één zinnig advies:
Terug naar een herstelpunt, voordat je met dit gedoe begon ....
En -tip - installeer nooit meer dan één security-pakket: de kans op conflicten is vrij groot.

Offtopic .....
Ik ben na jaren Norton sinds enkele jaren overgestapt op AVG-free en daar nooit ontevreden over geweest.
Nu heb ik - o.a. na het artikel over deze paketten in Computer!Totaal (2-2011) - Microsoft Security Essentials (ook gratis) in plaats van AVG en ik moet zeggen dat dat me bijzonder goed bevalt. Daarnaast controleer ik geregeld (ongeveer 1 keer per maand) met Mbam en SAS en klik ik vrijwel elke dag ATF-cleaner even aan - als snelkoppeling op bureaublad - die in een mum van tijd een opschoonactie doet.

Het mag allemaal wat overdreven lijken, maar ik ben in 21 jaar tijd - ooit - een keer geconfronteerd geweest met een virus ..... en daarna nooit meer ;)

Laatst bewerkt:
Ik loop ook al een jaartje of 20 mee, en ik denk dat ik één of twee keer een serieus virus heb gehad. De laatse keer overigens onder het toeziend oog van Norton, die niet in staat bleek het te onderscheppen, noch om het te verwijderen.

Oplossing: Norton lekker verwijderen. Begrijp me niet verkeerd hoor, Norton is een prima programma, maar het is lomp, zwaar, onnodig ingewikkeld en vooral belachelijk groot. van dat hele pakket met alle toeters en bellen heb je 95% helemaal niet nodig. Dat is dus allemaal overbodige ballast.
Om die reden gebruik al een jaar of8 AntiVIR van AVIRA (www.avira.com). Klein, eenvoudig programmaatje dat doet wat het moet doen: beschermen tegen virussen/trojans en andere narigheid. Niks meer, niks minder. Geen overbodige toeters en bellen.
Het mooiste is... voor privé-gebruik is dat helemaal gratis en voor niks. Wil je nog wat meer dan alleen antivirus, is er ook keuze uit twee betaalde versies.

verwijderen.

okay, bedankt voor de tips.
ik heb trouwens niets met de installatie bestanden gedaan, behalve uitvoeren.
ook installeer ik alleen meerdere virusscanners als ik het idee heb dat mn huidige een virus niet kan verwijderen.

ik heb avast geprobeerd, maar nog geen 3 seconden na de installarie begon mn computer als een gek te laggen,
dus heb ik hem direct gedeinstalleerd.

ik ben wel een tijd tevreden geweest over superantispyware, dus die ga ik ook nog eens proberen.

en ook ben ik bewonderd dat jullie in zo veel tijd zo weinig virussen binnen halen.
ik heb dr zo'n beetje elk weekend een.
en ik gebruik mn computer nauwelijks!

maar het is lomp, zwaar, onnodig ingewikkeld en vooral belachelijk groot.
Als je dat over de nieuwe generatie van Norton beveiligingsprodukten op 13 februari 2011 durft te schrijven, heb je er geen verstand van of ben je niet goed bij je hoofd! Ik gebruik NIS en Norton 360 afwisselend al vanaf 2002 en heb nog nooit een probleem gehad met de beveiliging. Ik surf wat ik maar wil, internetbankieren etc. etc. alles is 100% beveiligd.

Met welke problemen staan de fora dan vol? Dat is van Avast, AntiVIR van AVIRA, ach, ga de hele rij maar langs en noem ze allemaal maar op. NIS is op Windows 7 Ultimate helemaal een topproduct. Updaten en scannen van de SSD's, harde schijven is een fluitje van een cent en gaat supersnel. Zit zelfs een gamersmodus op!

Laatst bewerkt:
Als je dat over de nieuwe generatie........heb je er geen verstand van...

Volgens mij hoor ik iemand voor eigen parochie preken. Je hebt het bovendien over Windows 7 Ultimate en SSD schijven, en daaruit pleeg ik op te maken dat je geen huis-tuin-en-keukensyteem op je bureau hebt staan. Op een dergelijk systeem mag je dan ook verwachten dat het goed loopt.

Ik heb ook niet gezegd dat de programma's slecht zijn, maar wat betreft gebruiksvriendelijkheid en gewicht van het programma... dat kan veel beter. Natuurlijk, hartstikke mooi dat je zoveel met het hele pakket kan, maar wat moet ik daar als gewone gebruiker mee? Ik wil gewoon een dummy-proof programma met zo min mogelijk poespas dat doet wat ik wil dat het doet. Beschermen tegen virus-narigheid.
Al die extra opties en goedbedoelde extra programmaatjes... leuk, maar gebruik je ze ook? En waarvoor? Ik niet... dus allemaal onnodige ballast.

Ben je fan van Norton en heb je er geen last mee? lekker bij Norton blijven. Wil je iets dat eenvoudig is en efficient doet wat je ervan verwacht? Krab dan nog eens achter je oor...

okay. bedank voor de hulp allemaal, maar ik heb uiteindelijk voor de makkelijke weg gekozen: gewoon de hele C schijf herstellen. nu is (bijna) alles okay, een paar probleempjes nog met valideren, maar daar zal ik ook een topic over moeten starten. hoedanook gebruik ik nu AVG free, en het updaten gaat nu goed. ik ga het waarschijnlijk binnenkort vervangen door iets anders. voel je vrij om nog even door te discussieren over Norton en anderen. :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan