• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

niet werkende macro na opnemen

Status
Niet open voor verdere reacties.

fbijltje

Gebruiker
Lid geworden
23 mei 2004
Hoi,
Ik heb 2 excel bestanden. Bestand 1 bestaat uit 1 sheet die steeds vernieuwd wordt. De gegevens van deze sheet moeten dan verwerkt worden in het andere bestand (bestand 2). Nu heb ik een macro gemaakt via tools-->macro-->record new macro.... De sheet van bestand 1 wordt keurig netjes in bestand 2 gezet...althans bij het opnemen geen enkel probleem.
Bestand 1 = excelgen.xls met sheet "excelgen" en in bestand 2 (Spelersindeling_...) is de macro opgenomen.
Resultaat:
Code:
Sub Macro3()
'
' Macro3 Macro
' Macro recorded 10/10/2012 by Frans van Bussel
'

'
    Workbooks.Open Filename:="D:\Temp\excelgen.xls"
    Sheets("excelgen").Select
    Sheets("excelgen").Copy After:=Workbooks( _
        "Spelersindeling_Wedstrijden_Adressen2012_2013.xls").Sheets(5)
End Sub
De macro blijft "steken" na het openen van excelgen.xls zonder verdere fout- of andere melding.
Wat gaat er niet goed?

mvg Frans
Excel 2003 op en Windows XP systeem.

Laatst bewerkt door een moderator:
Frans,

Even snel, kan ik me voorstellen dat "excelgen.xls" al is geopend en daardoor kan Excel dit niet nog eens doen.

Verder is het voor VBA beter om de volgende code te gebruiken

Code:
Sheets("excelgen").Copy After:=Workbooks( _
 "Spelersindeling_Wedstrijden_Adressen2012_2013.xls").Sheets(5)

Het gebruik van .Select levert soms problemen op.

Groet

Laatst bewerkt door een moderator:
werkt ook niet...excelgen.xls wordt netjes geopend en komt ook in beeld dan hangt de macro.
Wat ook kan en zojuist geprobeerd:
Zelf een sheet ("Download") gemaakt in bestand 2, cel A1 van die sheet: ='D:\Temp\[excelgen.xls]excelgen'!A1
Deze gecopieerd naar de betreffende range.
In Tools-->options-->edit-->ask to update automatic links uitgezet.
Bij openen van bestand 2 wordt nu automatisch de sheet "Download" updated met gegevens uit excelgen.xls.
De gegevens in het bestand excelgen.xls zullen in de toekomst steeds minder worden. De desbetreffende cellen in de sheet "Download" zullen dan 0 (zero, empty cel) krijgen. De zichtbaarheid hiervan kan uitgezet worden.

:) gr. Frans

...zojuist nog een test gedaan en het werkt goed.
Dan maar zonder macro...zet de status op opgelost.

mvg Frans :)

Frans,

Heb je wel eens geprobeert met een koppeling te maken naar 'excelgen.xls'.
Dan wordt de data iedere keer dat het 'moederbestand' opend automatisch bijgewerkt.
Is ook een goede optie.

Wim

WinenBeer,

Heb ik gedaan of bedoel je het anders?
Door b.v.
Code:
='D:\Temp\[excelgen.xls]excelgen'!A1
in de gewenste cellen/sheet van het moederbestand te plaatsen/copieren wordt deze bij openen updated met de gegevens van excelgen.xls.
Ik moet dan wel eerst het bestand excelgen.xls downloaden en plaatsen in D:/Temp.
Deze laatste download ik van de NeVoBo site via een export mogelijkheid aldaar. Volgens mij wordt het bestand excelgen.xls pas geregeneerd op het moment van exporteren. Ik zie geen rechtstreekse link naar het bestand.
In eerste instantie had ik in de macro het downloaden wel opgenomen (AddHistory = true) maar de macro blijft vervolgens "steken" na het openen van excelgen.xls. Open ik het bestand rechtstreeks in excel dan krijg ik een Office File Validation opmerking (opening may be dangerous) en de vraag of ik het bestand wel wil openen.

groetjes Frans

Frans,

Ja ik bedoel inderdaad iets anders.
Het is een standaard functie binnen Excel om gegevens te koppelen.
Je hebt daar geen macro voor nodig.

Om het te proberen maak je eerst een nieuwe werkblad.
Daarna
Menu 'Data/Externe gegevens importeren/Gegevens importeren...'

Volg daarna de zaken die in het schermpje moet invullen.
Geef in iedergavl op dat het bestand op 'D:Temp\..' staat.

Als het goed is zal dan alle data uit 'excelgen.xls' in dit werkblad staan.

Om te controleren of de gegevens ook daat werkelijk als koppeling zijn opgenomen zie 'Bewerken/koppelingen..'

Iedere keer als je nu het Excel bestand opent worden de gegevens uit 'excelgen.xls' automatisch bijgewerkt.

Probreer het maar eens werkt prima.

Groet

Wim

nop...werkt niet, Wim
Krijg een mededeling dat er geen tabel zichtbaar is.

Zoals ik het nu doe is goed mee te werken en wordt de sheet "Download" updated met de gegevens uit excelgen.xls bij het openen van het moederbestand. Excelgen.xls download ik eerst van de NeVoBo site, apart en voor openen van het moederbestand.

gr. Frans

Frans,

Ik heb jouw melding van 11:01 van vandaag niet goed gelezen.
Dat is eigenlijk precies het zelfde als ik bedoel (alleen via een andere manier).

Blij dat het werkt en nog wel zonder macro.

Succes.

Wim

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan