Niet Zo Moeilijk Allemaal... Auto Routing Software?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Lupus
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Lupus

Gebruiker
Lid geworden
31 mrt 2010
We hebben met WYSIWYG Web Builder een site gebouwd en deze willen we online brengen op eigen systeem, zodat het via internet gevonden kan worden... Na veel vijven en zessen "draait 'het' proef" via localhost in Firefox.

De Hamvraag is: HOE krijgen we dat naar buiten? We zitten achter Firewalls, Routers, hebben te maken met IP, DNS'sen en wat al niet meer...

Is er ergens 'auto routing' software die de boel naar buiten regelt? Ook moet de omgeving waar de inhoud (mappen, bestanden) afgeschermd zijn voor evil minds.... Hoe en wat?

Wij zijn volkomen 'ignorant' op dat gebied. Dus stap voor stap hulp in Kleutertje-Luister-taal is gewenst.

Ik heb Apache draaien op een ouder systeem maar weet niet hoe en wat... Ik weet dat het serversoftware is... maar configureren gaat me de pet te boven.

Bij voorbaat dank.

Laatst bewerkt:
Ik wil je best wel graag via dit topic helpen met het opzetten van een eigen webserver in je eigen netwerk. Maar onthoud wel:

- Veiligheid is een belangrijk punt, en moet je ook begrijpen. Je wilt immers niet dat Jan en Alleman verder kunnen kijken dan ze mogen, en in jouw bestanden of zelfs op jouw netwerk snuffelen.
- Jij bent hoofdverantwoordelijke bij eventuele Ddos-attacks. Plus dat internetproviders niet echt veel kunnen betekenen in zulke situaties.
- Zorg dat je voldoende bandbreedte hebt, want alle bezoeken gaan ten kosten van jouw bandbreedte. Met een geavanceerde router kan je wel meer controle erover houden.

Als het voor educatieve doeleinden is is het leuk om ermee te experimenteren. Als je echt serieus er wat mee wilt doen, raad ik aan om ergens een webhosting pakket af te sluiten.

Laatst bewerkt:
Ehm... dan wordt het vrees ik toch externe hosting... kost wat maar is kennelijk nét wat veiliger dan een consumentenfirewalletje... :confused: Aangzien het een site voor een Huurderscommissie betreft... met financiële stukken, notulen, beleidsnota's e.d... Materie die gevoelig kan liggen.

Maarreh... om terug te komen op de vraag: IS er überhaupt auto-routing software die regelt dat Apache 'naar buiten' kan? Want van heel dat port-forwarding heb ik geen kaas gegeten... Laat staan naamomzetting, ip en al die andere bla...

Als er sprake is van gevoelige data, dan zou ik het ook zeker in een veilige omgeving plaatsen waar mensen zich goed over de beveiliging ervan kunnen ontfermen.
Een webhostingpakket is zeker niet heel duur, en zolang je de data niet open en bloot in de /www, /htdocs of /public_html zet, dan staan ze er heel veilig.
Standaard bij webhosting wordt je op een shared-hosting server geplaatst waar meerdere sites geïsoleerd op draaien. Als het echt een cruciale site is kan je ook altijd een managed VPS (virtuele) server aanschaffen. Die is dan helemaal voor jouw alleen, en wordt beheerd door de hostingpartij.

Verder bestaat er geen auto-routing software. Een router weet immers niet op welke host er een webserver draait, en welke er naar buiten moet.
Portforwarding is in het algemeen niet heel lastig. Het uittesten op het eigen netwerk is vaak wat wat lastiger (er is soms geen NAT-loopback op de router), maar een controle via een vriend/kennis die je IP-adres benadert moet geen probleem zijn. DNS is enkel van toepassing als er sprake is van een (sub)domeinnaam. Nameservers ook.

Laatst bewerkt:
kost wat maar is kennelijk nét wat veiliger dan een consumentenfirewalletje
In een private omgeving heb je stroomkosten, internetkosten (voor snelle upload verbinding), onderhoud en afschrijving van apparatuur, up-to-date houden van de software, investering in tijd en zo zijn er nog wel een paar te noemen. Als je dit in een vergelijking zet naast een hosting provider dan vallen de kosten van externe hosting wel mee.

Hosting providers verschillen veel van elkaar, hoeveel opslag wil je, welke mogelijkheden wil je, veel/weinig support nodig, enz.
Je kan eens deze hosting vergelijking bekijken wat er zoal is te vinden https://hostingvergelijker.nl

Controleer altijd wat de instapprijs is en wat daarna de normale prijs is van een hosting pakket.
Soms adverteert een provider met excl btw prijzen, dat is ook iets om op te letten.

Ook moet de omgeving waar de inhoud (mappen, bestanden) afgeschermd zijn voor evil minds
Hier zit een tegenstelling in, je wilt dat bezoekers de inhoud zien maar mogen tegelijkertijd niet de inhoud zien omdat mappen zijn afgeschermd. Dat gaat niet lukken op deze manier ;) maar ik denk dat je het platform wilt afschermen behalve de mappen waar de publieke inhoud in staat.

Laatst bewerkt:
Hier zit een tegenstelling in, je wilt dat bezoekers de inhoud zien maar mogen tegelijkertijd niet de inhoud zien omdat mappen zijn afgeschermd. Dat gaat niet lukken op deze manier ;) maar ik denk dat je het platform wilt afschermen behalve de mappen waar de publieke inhoud in staat.

Is bijna het zelfde: jouw woorden vertaald naar de mijne; ze mogen op de site neuzen NIET in de 'ingewanden' (mapstructuur met bestanden) van het beestje, daar moeten ze NIET bij kunnen en is dus afgeschermd.

ze mogen op de site neuzen NIET in de 'ingewanden' (mapstructuur met bestanden) van het beestje
Ik begrijp wat je bedoelt. Nog even voor de duidelijkheid, ook "de site" is een mapstructuur met bestanden ;) en daarom moet bij een eigen server de beveiliging goed op orde zijn.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan