• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Nieuw aantal klanten per maand

Status
Niet open voor verdere reacties.

Roeljanssen

Gebruiker
Lid geworden
14 nov 2016
Beste forum gebruikers,

Zie bijgevoegd overzicht. Dit is een score overzicht van een sales afdeling. Sales medewerkers vullen bij elke verkoop een rij met klantnaam, categorie, maand, omzet etc.

Ik zou graag een overzicht willen van het aantal nieuwe klanten per categorie, per maand. Wie durft het aan?

Bekijk bijlage Voorbeeld bestand 2.xlsx

Bijlagen

Er staat geen categorie in het voorbeeld. Verder is het mij niet duidelijk wat de verwachte uitkomst is. Zet dat ook even in het bestandje.

Ter aanvulling:

Klant A heeft de eerste omzet genoteerd in maand 3, dan wordt 1 nieuwe klant aan maand 3 toegekend.
Klant B heeft de eerste omzet genoteerd in maand 1, dan wordt 1 nieuwe klant aan maand 1 toegekend.
enz.

Accountmanagers en Excel;)

Met een hulpkolom hierin staat een matrixformule. En wederom een draaitabel. (probeer eens de <F1> toets of google)

Nb. Het lijkt mij niet meer dan normaal dat je ook reageert op de suggesties die aangedragen zijn in jouw vorige vragen!

Bijlagen

Hallo,

In de bijlage een oplossingsrichting.
Bekijk bijlage Voorbeeld bestand 2.xlsx

Toelichting:
De geel gemarkeerde cellen zou je niet moeten toestaan tijdens de invoer.
De groen gemarkeerde cellen vormen de controle of een klant nieuw is per categorie, vervolgens kun je deze kolom uitlezen op het tweede tabblad (nog niet uitgewerkt, omdat ik niet weet of dit is wat je zoekt).

Met vriendelijke groet,

Henk Hoogerbrug

Dank voor de reacties.

Henk. Jouw oplossing houdt geen rekening met het jaartal. Kan dat kloppen ?

Antw

Hi Cobbe

Dank. We komen al een stapje dichterbij. En we zijn er bijna...:thumb:

In het bronbestand staat de maand als getal in kolom D, en het jaartal in kolom E. Dit wil ik liever niet aanpassen.

Ter aanvulling

De formule dient dus rekening te houden met zowel kolom D als E.

Als een AMer in 10/2015 en in 3/2016 klant X heeft bediend met Categorie Y, dient 10/2015 te tellen als nieuwe klant.

Beste Cobbe,

Als ik meerdere voorwaarden aan de formule wil toevoegen, dien ik dan de ALS EN te gebruiken?

Ik wil bijvoorbeeld pas de waarde 1 laten zien als zowel kolom C als kolom G uniek is.

Hoe meer voorwaarden hoe meer Als'en en En'en maar hoe je dat werkend gaat krijgen is mij nog een raadsel.

Blijkbaar #5 gemist?

Als je gelijk een representatief voorbeeld plaatst met een heldere vraagstelling en de verwachte uitkomst dan is het in één keer te maken. Werkt mijn suggestie in jouw vorige vraag?

Je zal wel zoiets bedoelen.

Bijlagen

Hi VenA

Idd gemist.

Dit is precies wat ik bedoel. Kun je de tekst in kolom I vervangen voor waarde 1?

Dank

Ik heb werkelijk geen idee hoe dat zou moeten. Mogelijk kan je zelf wat moeite doen om een formule te begrijpen, reageren op vragen, etc. Het heet hier helpmij.nl en niet maakvoormij.nl

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan