• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

nieuw bestand per rubriek vanuit totaalbestand

Status
Niet open voor verdere reacties.

Inekebeu

Gebruiker
Lid geworden
13 jul 2006
Hallo allemaal,

Op mijn werk wordt elke maand een specificatie gemaakt van de aangeleverde goederen van de maand daarvoor. Deze totaallijst wordt gesubtotaliseerd per nummer leverancier. De leverancier wordt dan voor zijn deel belast dmv nota met bijgaand zijn exceluitdraai.
Nu zijn er uiteraard steeds meer leveranciers die hun lijst ‘eventjes’ per mail willen ontvangen. Ik kan dan uiteraard niet de totale lijst toezenden, want het gaat de ene leverancier niks aan wat de andere heeft gedaan.
Ik heb voor die leveranciers die dat willen al wel een macrotje gemaakt bestaande uit filteren vanuit totaallijst, kopiëren naar nieuw leeg document, plakken etc., maar in die macro staat het leveranciersnummer ‘keihard’ ingeprogrammeerd. Zodat ik voor elke leverancier een nieuwe macro moet maken met het juiste leveranciersnummer.

Is het mogelijk een macro te maken dat ongeacht het in de totaallijst voorkomende aantal leveranciersnummers met ongeacht het aantal door hen aangeleverde goederen een macro te maken, welke per leveranciersnummer een nieuw document aanmaakt en dan gelijk op een bepaalde locatie opslaat onder dat leveranciersnummer? Die locatie is dan wel elke maand verschillend (wij bewaren die bestanden per maandmappen). Helemaal leuk zou zijn als het bestand zou kunnen worden opgeslagen onder het nummer van de leverancier gevolgd door de naam; of als die variabele locatie niet lukt opslaan onder nummer,naam en maand/jaar.
Waarbij dan ook nog de macro stopt als alle leveranciersnummers ‘behandeld’ zijn, dus geen oneindige lus.

Stuur bijgaand bestandje mee.

Iemand die me hiermee kan helpen?

Alvast bedankt.

gr.
Ineke

Bijlagen

Om je vraag meteen maar te beantwoorden: Ja, alles wat je vraagt kan, maar dan moeten er nog wel enkele gegevens verstrekt worden.
Ik neem aan dat de O-nummers de verschillende leveranciernummers zijn.
De naam mis ik, waar staat die.
Moet er een totaal voor kolom bedrag1 en bedrag2 komen?
Naar welke locatie moet opgeslagen worden? Geef even een voorbeld pad a.u.b.
Waar haal ik maand en jaar vandaan?
Staat alles in de aangeleverde lijst aaneengesloten en gesorteerd?

Je ziet, nog wat vragen open.
Hier kan ik of iemand anders zelf wel wat voor bedenken, maar liever in één keer met de juiste gegevens werken.

Bedankt Jan voor je reactie.

Ik had de vraag 10x overgelezen voor het te plaatsen om te kijken of die duidelijk was, maar blijkbaar te weinig aandacht besteed aan het bijgesloten bestand.
Bijgaand een nieuw bestand met aanvulling van naam en maand.
De maand betreft de maand waarover afgerekend wordt.
Alle kolommen waarin bedragen staan dienen per kolom te worden opgeteld. Er hoeft geen totaalbedrag voor de kolommen tezamen te komen.
De gegevens in de totaallijst staan aaneengesloten; indien de leveranciersnummer gesorteerd moeten worden, dan lijkt me dat geen probleem.

De bestanden slaan we bijv. op onder:
mijn documeten/afrekeningen leveranciers/mei 2006
mijn documeten/afrekeningen leveranciers/juni 2006

Als je wat weet, dan hoor ik dat graag.

gr
Ineke

Bijlagen

De oplossing van LucB was ongeveer de methode die ik ook in gedachten had.
Mooi werk Luc.

Bedankt Luc voor je bestand. Heb de macro's uitgeprint in de hoop er iets van te snappen, maar gaat nog even boven mijn pet. Vind het maar knap. En het werkt nog ook:D. Uiteraard heb ik nog wel een aanvullende wens. Bij het kopieren worden de kolomkoppen niet meegenomen; denk je dat je hier ook nog wat voor weet?
En nog een laatste vraag. Als ik de bestanden wil opslaan onder een speciale directory, kan dat dan ook worden aangegeven in de macro? Het is namelijk de bedoeling dat die bestanden op een (speciaal hiervoor aangemaakte) map op het netwerk terecht komen.

groet
Ineke

Dank voor je snelle reactie Luc. Hartstikke mooi die kolomkoppen (en dat door maar 1 extra regeltje).
Ik heb dus wederom de macro's uitgeprint en zie dat er in de nieuwe macro Nieuwe bestanden bovenaan wat veranderd is. Is het nu ook mogelijk in die macro een vaste map te zetten? Ik heb dit zelf al geprobeerd door de 2e regel van de macro te wijzigen in
ActiveWorkbook.Path & zaak/" & (waarbij zaak dan een van mijn mappen is).
Verbaasde me overigens niet dat ik foutmelding kreeg.

Als je hiervoor nog wat weet, dan graag. In ieder geval ben ik al heel blij met jouw macro's. Scheelt me een hoop tijd, dus hartstikke bedankt.

groet
Ineke

Hallo Ineke,

Als "zaak" jouw mapnaam is,
geef dan het bestand met de Macro-knoppen (subtotalen-1-B) de naam "zaak"
dan komt alles goed.

Hallo Luc,

Jouw macro heb ik destijds op de zaak in gebruik genomen en dat werkte prima; de laatste tijd komt het echter zo nu en dan voor dat de macro een foutmelding geeft. Van de macro zelf heb ik geen verstand, maar het lijkt er op dat de macro weigert als er teveel rijen van 1 leveranciersnummer is. Bijgaand een 2-tal bestanden. Als je tijd hebt, zou je er eens naar willen kijken?

Hoor graag van je en alvast bedankt.

mvg
Ineke

Bijlagen

Dag Ineke,

Het is dus bijna een jaar goed gegaan.
Hierbij beide bestanden retour.
De macro's "Tapskopie" aangepast.
( de regel On Error GoTo 0 iets naar beneden geplaatst)
Op mijn systeem draait het nu goed.

Succes verder.

Bijlagen

Hallo Luc,

Dank voor je snelle reactie. Ik krijg nou ook geen foutmelding meer, maar de verkopen van leveranciersnummer O3012 in het bestand GaatNietGoed worden niet gekopieerd. Er wordt wel een nieuw tabblad aangemaakt. Heb even lopen testen met de aantallen en geconstateerd dat als een leverancier meer dan 39 verkopen heeft, alleen maar de koptekst wordt gekopieerd. Zou jij willen kijken of je daar een oplossing voor hebt, waarvoor wederom alvast bedankt.

mvg
Ineke

Hallo Luc,

Helaas; het door jou bijgesloten bestand gaat wel goed, maar als ik bij leverancier O3012 er eentje bijplaats zodat er 40 verkopen zijn, dan wordt heel O3012 niet meer gekopieerd. Is inderdaad merkwaardig; nog ideeen?

mvg
Ineke

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan